וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק החל: "לבטל את עמלות העו"ש"

בר חיון

16.11.2009 / 17:21

המועצה לצרכנות וח"כים פתחו בהליך חקיקה לביטול העמלות בחשבון העובר ושב הבסיסי. איגוד הבנקים: "היוזמה נשענת על סיסמאות ריקות מתוכן ומתעלמת מהעובדות"

לאחר גיוס תמיכתם של חברי כנסת ואיסוף 700 אלף חתימות שהצטרפו למחאה נגד עמלות העו"ש בבנקים, המועצה הישראלית לצרכנות פתחה היום במאבק ציבורי לקידום חקיקה לבטלן. מדובר ב-13 עמלות שעלותן מגיעה עד 400 שקל לשנה למשק בית. ככלל, הכנסות הבנקים בגין עמלות עמדו על 12.3 מיליארד שקל ב-2008, בעוד שחלקם של משקי הבית בסכום זה עומד על 900 מיליון שקל.

לטענת מנכ"ל המועצה, עו"ד אהוד פלג, יש לבטל את עמלות העו"ש משתי סיבות: "האחת, הבנקים מרוויחים עלינו הרבה כסף כבר מעצם העובדה שאנו מחזיקים חשבון בנק אצלם. הכסף הנזיל בחשבונות העו"ש המגיע לסכומים של מיליארדים של שקלים בשנה מאפשר לבנקים להרוויח מהשקעות והלוואות, ובמקרה של חשבונות הנמצאים ביתרת חובה, הלקוח נאלץ באופן מיידי לשלם ריביות גבוהות. הסיבה השניה היא שהביטול יסיר את 'רעשי הרקע' שיוצרות עמלות העו"ש ויאפשר לציבור לבחון את הבנקים על פי מדדים פשוטים וברורים".

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, טוען כי למרות שכבר מתחילת שנות התשעים הנושא מעסיק שלל ועדות וגורמים בממשלות שאיתרו את הבעיה וכתבו עליה בחריפות, עד היום לא ניתן כל פתרון יסודי לבעיה: "עבור הבנקים, משקי הבית מהווים פחות סיכון פיננסי מהמגזר העסקי ועדיין רוב העמלות הן על הגב שלהם. יש פה מעין שוק קרטליסטי שנוצר מחוסר המוטיווציה של הבנקים להתחרות על משקי הבית. גם בעתיד הנראה לעין לא תהיה כאן תחרות אמיתית, ולכן דרושה כאן חקיקה".

איגוד הבנקים: "לא ניגרר לדמגוגיה זולה"

בשיחה עם בכיר מאיגוד הבנקים, עולה הטענה כי העמלות באות לכסות עלויות שונות של הבנקים. ואולם, בדו"ח הממונה על ההגבלים העסקיים השנה בעניין תיאום עמלות בין הבנקים, נאמר כי לשינויים החלים בעלויות הבנקים השפעה שולית בלבד על ההעלאות המרובות בשיעורי העלות הבנקאיות. "יתר על כן", נכתב בדו"ח, "במקרים מסוימים מסתבר, כי מידע תמחירי כלל אינו קיים ולכן לבנק אין כל אפשרות לחשב את עלויות שלו". זאת ועוד, מסמך שנתפס בבנק לאומי על ידי הממונה, מתעד הבהרה שקיבל הבנק מבנק פועלים בנוגע לדרך בה נקבעה שיעור עמלה מסוימת. בשל אי הבנה לגבי מה העמלה משקפת, ההסבר שניתן מבנק הפועלים הוא כי העמלה משקפת את הכלל התמחורי "לעולם תיקח".

שטרום התייחס גם לעובדה שהמגמה בעולם המערבי היא לספק חשבונות בנק ללא חיוב בעמלות בסיס, המכניס שקיפות בהשוואה בין הבנקים. בארה"ב, למשל, יש חשבון פטור מעמלות אך מותנה ביתרת זכות של 200 דולר; בבריטניה בחשבונות עו"ש לא נגבות עמלות בגין פעולות שוטפות אלא רק בגין פעולות ייחודיות או חריגות.

עד כה, הצטרפו למהלך של המועצה לצרכנות ח"כ דני דנון, כרמל שאמה, איתן כבל, נחמן שי, פאינה קירשנבאום, אילן גילאון ואורי אריאל. ח"כ דנון, יו"ר ועדת המשנה לשירותי בנקאות אמר כי "המצב שנוצר מעיד על כך שהרפורמה לא השיגה את המטרה של הגברת התחרות בין הבנקים. ביטול עמלות העו"ש בראשון ובראשונה ייצור שקיפות. זאת בכך שיקל על הצרכן להתמקד בעלות העיקרית של השירות הבנקאי- גובה הריבית על האשראי והחיסכון, ויקל עליו לבצע השוואה בין הבנקים השונים".

מאיגוד הבנקים נמסר בתגובה: "היוזמה לביטול עמלות העו"ש נשענת על סיסמאות ריקות מתוכן ומתעלמת מהעובדות. איגוד הבנקים לא ייגרר לדמגוגיה זולה המבוססת על עצומות ומשאלים תוך התעלמות בוטה מהעובדות הפשוטות.

"מחקרים בינלאומיים אובייקטיביים בתחום הבנקאות לא מצאו אף לא מדינה אחת בעולם שבה הבנקים אינם גובים מלקוחותיהם עמלות בגין שירותי עובר-ושב ומבססים את כל הכנסותיהם על המרווח הפיננסי.

"מערכת הבנקאות הישראלית דומה למקובל בעולם כולו, לא רק במערך העמלות על שירותי עו"ש, אלא גם במחיר (לפי ההשוואה הבינלאומית העדכנית ביותר שפורסמה על ידי בנק ישראל). בניגוד מוחלט לטענות שמעלה המועצה הישראלית לצרכנות, מחירי העמלות בארץ הוזלו. קשה להבין כיצד דווקא גוף צרכני האמון על טובת הצרכנים בוחר להתעלם מהנתונים והעובדות הנ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully