וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: המתקן נבנה מחשש להפצצה ישראלית

16.11.2009 / 19:32

לפי דו”ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, גילויו של המתקן האירני להעשרת אורניום בקום מעלה דאגה לגבי קיומם של מתקנים גרעיניים סודיים נוספים במדינה. לטענת האירנים, המתקן בקום הוקם מחשש שישראל תפציץ המתקן בנתנז

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

פקחים של סבא"א מגיעים לאירן. Vahid Salemi, AP
פקחי סבא"א מגיעים מאירן/AP, Vahid Salemi

החשיפה המאוחרת של הכור הגרעיני בקום מעלה חשש לקיומם של מתקני גרעין סודיים נוספים באירן. כך נכתב בדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהגיע היום (שני) לידי סוכנות הידיעות רויטרס.

לפי הדו"ח, אירן אמרה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהיא החלה לבנות את המתקן בקום ב-2007, אך לסבא"א יש הוכחות שתכנית הגרעין של אירן במתקן החלה לפעול ב-2002, נעצרה ב-2004 וחזרה לפעולה ב-2006.

"העיכוב של אירן בהגשת המידע לסוכנות לא תורם לבניית ביטחון", נאמר בדו"ח, שמוסיף שאירן אמנם סיפקה לפקחי סבא"א גישה מלאה למתקן, אך עדיין לא סיפקה תשובות מלאות ומהימנות המאשרות שהשימוש בו הוא למטרות אזרחיות בלבד. עוד מגלה הדו"ח שאירן אמרה לסבא"א שהמתקן בקום הוקם כעתודה כדי לשמור על תכנית העשרת הגרעין האזרחית במקרה שהמתקן בנתאנז יופצץ על ידי אויביה, לדוגמא ישראל.

דיפלומטים מערביים ומומחי גרעין אמרו שהתפוקה המתוכננת למתקן בקום – 3,000 צנטריפוגות – לא מספיקה עבור תכנית העשרה אזרחית, מכיוון שהיא תייצר מעט מדי דלק עבור תחנת כח שתפעל מסביב לשעון. אך היא כן תוכל לספק חומר גרעיני לפצצה אחת או שתיים בשנה.

בנוסף, פקחים של סבא"א שביקרו באירן בחודש שעבר גילו שמספר הצנטריפוגות המועשרות בכור בנתאנז ירד ב-650 ל-3,936, אך מספר המכונות בכור עלה במקצת ל-8,692.

נציג אירן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמר שממצאי דו"ח סבא"א על הכור הגרעיני בקום תואמים את המידע שאירן מסרה לסוכנות, ושהחששות בנוגע לכור אינן מבוססים. "אירן בשום פנים לא תזנח את מתקני הגרעין שלה למטרות שלום, כולל תוכנית ההעשרה", אמר עלי אשגר סולטנייה לסוכנות הידיעות האירנית.

בתוך כך, דו"ח נפרד של סבא"א על סוריה מגלה שההסברים הראשוניים של סוריה לגבי שרידי אורניום שנמצאו בשטחה לא תואמים את הבדיקה שערכה הסוכנות. על פי הדו"ח, "לא נעשתה התקדמות מאז הדו"ח האחרון" באוגוסט, כדי לגלות האם סוריה באמת בנתה מתקן גרעיני סודי במדבר לפני שישראל הפציצה אותו ב-2007.

פקחי סבא"א מצאו שרידים של אורניום בשטח המתקן, וגם במתקן מחקר קטן בדמשק. סוריה זנחה את טענתה שהשרידים בדמשק הם כתוצאה מזיהום של המכשירים שהובאו לשם. לדברי גורם בכיר, סוריה כעת טוענת שהחומר עשוי להיות קשור לניסויים שלא היו ידועים לסבא"א עד כה. אופי הניסויים לא הובהר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"הזמן אוזל למאמץ הדיפלומטי לפתרון המשבר עם אירן"

אתמול אמרו נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה דמיטרי מדבדב בתום פגישתם שאוזל זמן המאמץ הדיפלומטי לפתרון משבר הגרעין עם אירן. "למרבה הצער", אמר אובמה, "עד כה לפחות, נראה שאירן אינה מסוגלת להגיד כן למה שכולם מכירים כגישה יצירתית וקונסטרוקטיבית".

הנשיא מדבדב הוסיף שגם רוסיה אינה מרוצה מקצב השיחות עם אירן ושאמצעים אחרים יופעלו אם השיחות לא ישיגו תוצאות. "היעד שלנו ברור: תוכנית גרעין שקופה ולא תוכנית שגורמת לאחרים דאגות", אמר.

היום אמר נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד ש"הזכות לגרעין של האומה האירנית אינה עומדת למשא ומתן. כל שיתוף הפעולה בנושא הגרעין שלנו יעשה בשיתוף עם סבא"א". הכרזתו של אחמדינג'ד מגיעה על רקע האיומים הגוברים מצד מדינות המערב בסנקציות חמורות יותר על אירן בשל סירובה המתמשך להגיע להסכמה לגבי העשרת האורניום ותוכנית הגרעין שלה.

עדכון ראשון: 16:53

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully