וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: הפסקות שירותים כחלק משעות העבודה

צבי זרחיה

16.11.2009 / 15:50

מעסיקים יחויבו לאפשר לעובדיהם לצאת להפסקות שירותים בהתאם לצרכיהם, כך עולה מהצעת חוק שאושרה בצהריים בוועדת העבודה והרווחה

מעסיקים יחויבו לאפשר לעובדיהם לצאת להפסקות שירותים בהתאם לצרכיהם, כך עולה מהצעת חוק שאושרה בצהריים בוועדת העבודה והרווחה שתוגש בשבוע הבא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. החוק ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה. הצעת החוק הוגשה על ידי הח"כים שלי יחימוביץ (עבודה), יצחק וקנין (ש"ס), ושלמה מולה (קדימה). ההצעה הוגשה בעקבות גל של פניות עובדים שהגיע אל הח"כים.

על פי החוק, עובד יהא רשאי מעתה לצאת להפסקות שירותים, בהתאם לצרכיו. ההפסקה תיחשב במניין שעות העבודה. עוד קובע החוק כי על המעביד לוודא כי קיים מבנה שירותים תקין וראוי. יחימוביץ' הסכימה כי תחולת החוק תהא בעוד חצי שנה, כדי לאפשר למקומות עבודה שאין בהם מתקני שרותים – לבנות מתקנים מתאימים.

החוק עבר כתיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, אשר אינו עוסק בהפסקות הניתנות לעובד לצורך הליכה לשירותים. בדברי ההסבר לחוק, נאמר כי המחוקק הניח אז ככל הנראה כי אין צורך לקבע בחקיקה זכות כזאת שהיא מובנת מאליה. "לצערנו, הולך וגדל מספר מקומות העבודה בענפי המסחר והשירותים, המתעלמים מזכותו הבסיסית של העובד ללכת לשירותים על פי צרכיו.

עובדים מועסקים במהלך שעות ארוכות (9-8), ללא כל אפשרות לעשות את צרכיהם. מצב זה מביא לפרקים את העובדים לנקוט באמצעים 'יצירתיים', שיש בהם סיכון חיים של ממש, כגון הימנעות משתייה של נוזלים במהלך שעות העבודה. אי אפשר, חוקית, בריאותית ומוסרית, לשלול זכויות בסיסיות של עובדים כבני אדם".

ועדת העבודה קבעה שהסנקציות על החוק יהיו כפולות - מצד אחד סנקציה פלילית דומה לזו החלה על הפרת חוק שעות עבודה ומנוחה כולו, ומאידך, גם העובד עצמו או ארגון לזכויות עובדים יוכלו לתבוע "פיצויים לדוגמה" גם בלא הוכחת נזק, בשיעור של 20 אלף שקל, ובמקרים מיוחדים עד 200 אלף שקל. ההסתדרות תוכל לתבוע בשם העובדים גם אם במקום העבודה אין כלל ועד, ובלבד שההסתדרות יציגה בענף.

יצוין כי מנגנון "הפיצויים לדוגמה" הוא מנגנון חדשני לטובת העובדים, אשר הוכנס עד כה בשלושה חוקי עבודה, כולם חוקים שחוקקה חה"כ יחימוביץ' - חוק הזכות לעבודה בישיבה, חוק ההגנה על חושפי שחיתויות, וכעת חוק הזכות לצאת להפסקת שרותים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully