וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצטרפו אלינו בדרך לשיוויון

דורית אברמוביץ'

16.11.2009 / 14:03

דורית אברמוביץ' קוראת את דו"ח העוני ואת הפרסומים על פערי השכר ומזדעקת לנוכח אפלית הנשים בשוק התעסוקה. כעת היא קוראת למעסיקים ולמקבלי ההחלטות - בואו ננחיל שיוויון

בין דו"ח עוני אחד לאחר, בין שלל פרסומים על פערי שכר בין נשים וגברים, בין ידיעה אחת לאחרת על עוד מקרה של הטרדה מינית, בין קיצוץ אחד למשנהו מטעם המדינה בשירותים החברתיים, יש לסמן ולומר כי שוק התעסוקה הוא המרחב בו מתקיימת אפליה משלל סוגים ותכנים כלפי נשים.

בחלוקת התפקידים המגדרית בין נשים וגברים, אותה אנו מפנימות ומפנימים עוד משחר ימים, יודעת כל ילדה ונערה כי לפניה צפויה מלאכת האימהות, או במלים אחרות אחריות מלאה על מתן שירותים בבית פנימה, על גידול משפחה. בחברה שמעודדת נשים להיות אימהות, בחברה בה אימהות היא מדד מרכזי לכניסה למועדון החברים והחברות, מתקיים לו שוק תעסוקה שעדיין לא גילה כיצד לעודד גמישות תעסוקתית שתאפשר לאשה גם להיות אחראית לילדיה וגם לייצר לעצמה או לשמור על עצמאות כלכלית.

אינספור נשים יודעות לספר על ביקורת סמויה וגלויה של מעסיקים כלפיהן עת הן נדרשות על פי תפקידן גם לדאוג לילדיהן וגם לשמור על פרנסתן. אותה ביקורת כמובן לא עולה כאשר גבר נדרש לשרת במילואים ולהיעדר מהעבודה.

כך מטולטלים חייהן של אינספור נשים בחיפוש מתמיד אחר איזון, שבשוק התעסוקה לא קיים, בין קריירה לאימהות, בין התפקיד החברתי להיות אמונה על צורכי וחינוך הילדים לבין הרצון לא לאבד בשל כך את העיסוק בשכר, לפחות עבור אלו שלא הוטלו החוצה אל חיי אבטלה.

אינספור חסמים

גם עבור אותן נשים שמצליחות לבצע ביום אינסוף משימות ביתיות ותעסוקתיות, ניצבים אינספור חסמים שמונעים מהן להתקדם בעבודה, להתפרנס כהלכה, לייצר עבור עצמן המשכיות בעבודה, להתקדם אם הצליחו בתפקידן בשכר. בין אם המדובר בתופעה של הטרדה מינית בעבודה שמהווה חסם שמונע מנשים מראש להשתלב בתעסוקה או גורם להן לצאת ממנה כאשר ההטרדה עוברת על ידי אחרים בשתיקה; בין אם המדובר בפערי שכר בלתי נתפסים בין נשים וגברים שמותירים מאות אלפי נשים עובדות עם משכורת שאינה מאפשרת להן לא להיות תלויות במשכורת הגבר, להיות עצמאיות; בין אם המדובר על היעדר מוביליות וקידום בשכר ובתנאי עבודה גם כאשר כותרת התפקיד משתנה; בין אם המדובר על הקושי לשלב בין אימהות לתעסוקה בשכר; בין אם המדובר באתגר שלא כל הנשים יכולות לעמוד בו, להלן- מאות עבודות שקופות בבית לצד עבודה בשכר.

בין אם המדובר על אי היכולת למקם את ההתקדמות בעבודה בראש מעיינים בשל תפקיד האימהות ובשל היעדר הזדמנויות תעסוקה מספקות לנשים, במיוחד אם הן ממיעוטים פוליטיים-אתניים-מעמדיים; ובין אם המדובר בקושי להקים לעצמך עסק עצמאי אם אין לך משענת מראש-כלכלית, כי ההון הנדרש לשם שיווק כישרונך הוא ממילא לרוב לא בהישג ידך; ובין אם מראש את נתפסת כבעלת יכולות וכישורים מקצועיים פחותים מקצועית בשל שייכותך המגדרית או אם חלילה עברת את גיל 40; ובין אם העסק שבו את עובדת מפרסם את עצמו באמצעות דימויים סקסיסטיים, וכך בעקיפין משדר לך את מבטו עלייך, כאובייקט מיני- כל אלה הם שורה ארוכה של חסמים, שרק בחלקם כאן מפורטים, שמצביעים על שוק התעסוקה כמרחב לא מעודד ורחוק מלהיות ידידותי לנשים.

הזמנה למעסיקים

הגיעה העת שיחברו יחדיו ארגונים פמיניסטים, נשים שעובדות בשוק התעסוקה בשכר, מובטלות, נשים שמתמודדות עם עוני, נשים שמופלות, נשים שנאלצות להסתפק בשכר רעב, נשים שמועסקות דרך חברות כוח אדם, נשים שעובדות אך לא יכולות להיות עצמאיות- יחד עם מעסיקים ומעסיקות, ויחדיו יבנו שבילי תעסוקה חדשים מתוך הכרה משותפת כי אין לשוק התעסוקה כל עתיד, ללא הגינות ויחס מכבד כלפי נשים. יחברו אליהם גם אותם משרדי ממשלה, שמדי פעם מצהירים כי הם נאבקים בעוני, וכי חשובה להם רווחת אוכלוסיית המדינה, ויישבו כולם יחדיו כי יהא רגע בו יבואו הנשים ויכריזו כי די להם עם שוק תעסוקה שלא בנוי או מובנה על רווחת וכבוד העובדות, אז דקה לפני כן, ראוי שננסה יחד למצוא לכל אלו פתרון.

זו הזמנה אליכם-מעסיקים ומקבלי החלטות בכירים, הצטרפו אלינו- לפרויקט שהחל לפעול עתה לקידום שוויון מגדרי בשוק התעסוקה, הצטרפו אלינו למסע ציבורי שעניינו ליצור עבור כולנו תנאי מחייה בכבוד, והגינות כלפי כלל העובדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully