וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: כל צעד חד צדדי יגרור צעדים שלנו

פנחס וולף

16.11.2009 / 13:30

שר החוץ התייחס לכוונה הפלסטינית לפנות למועצת הביטחון ורמז כי האמריקאים יטילו וטו על הכרזה חד צדדית. "אם זה יתממש גם ישראל לא תהיה מחוייבת להסכמים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ענת ברק)

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס היום (שני) לכוונה הפלסטינית לפנות למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה שזו תכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67'. ליברמן רמז שהאמריקאים יטילו וטו על הכרזה חד צדדית. "גם אם הפלסטינים ירצו להכריז חד צדדית על הקמת מדינה פלסטינית, יש לכך סיכוי קטן, שזה יעבור במועצת הביטחון של האו"ם. אם זה יתממש גם ישראל לא תהיה מחויבת להסכמים".

ליברמן הבהיר כי "הכרזה חד צדדית של הפלסטינים תהיה הפרה של ההסכם שנחתם עם ישראל, ולכן ישראל תהיה פטורה מההתחייבויות שלה כלפי הפלסטינים". לגבי המשא ומתן עם סוריה אמר ליברמן: "אני מוכן להיפגש עם הסורים בכל זמן ובכל מקום לשיחה, ולהתחיל במשא ומתן, אבל נדרוש שסוריה תצא מציר הרשע. האינטרס העליון שלהם הוא שמירה על השלטון, ולכן גם כשהם מדברים בגלוי, הם מתנגדים לצאת מהציר".

לאחר הישיבה אמר ליברמן כי "כל צעד חד צדדי ייתקל גם בצעדים שלנו. אי אפשר לנהל משא ומתן חד צדדי, זה בניגוד להסכמים קודמים. לישראל יש הרבה מה לעשות בתגובה להכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית. לא צריך להתלהם, אבל ברור שזה לא יעבור ללא תגובה. גם האמריקאים מבינים שזה קובר סיכויים לשלום. לכן אני מניח שגם להם לא יהיה נוח להיתקל בדרישה פלסטינית חד צדדית במועצת הביטחון.

הרשות הפלסטינית קיימת בזכות תמיכה של ישראל מהבחינה הביטחונית ומהבחינה הכלכלית, ואנחנו ממשיכים בשיתוף פעולה. בזמן מבצע עופרת יצוקה הרשות הפלסטינית לחצה על ישראל למחוץ את החמאס. חודש אחר כך היא הגישה תלונה לבית הדין הבינלאומי בהאג. זה לא מתקבל על הדעת. הם ממשיכים לפעול נגדנו בכל זירה בינלאומית, גם בנושאים כלכליים. לא יתכן שנשתף פעולה איתם והם יזיקו לנו בכל מקום. אני לא רואה סיכוי בעת הזו להגיע איתם להסכם. צריך להגיע להסדר ביניים ארוך טווח שמאפשר לנו לייצב את הביטחון ולהמשיך בחיים נורמליים".

בסיום הישיבה התייחס שר החוץ התייחס גם לזירה הסורית ואמר כי "אסד שולח כל מיני איתותים, כמו אותה ספינת נשק. אמרנו בצורה ברורה שאנחנו מוכנים להיכנס למשא ומתן ולדבר על שלום, אבל בלי תנאים מוקדמים ובלי תכתיבים. הסורים לא מוכנים לדמוקרטיזציה ולפתיחות בינם לעולם הרחב, משום שהאינטרס שלהם זה קודם כל לשמר את שלטונם. הם מנסים לשחק על כמה חזיתות, והדיבור על משא ומתן מספק להם כרטיס כניסה לקהיליה הבינלאומית".

מוקדם יותר פורסם כי שליח האיחוד האירופי למזרח התיכון, מארק אוט, מסתייג מהכוונה הפלסטינית לגשת למועצת הביטחון ולבקש הכרה במדינה פלסטינית בגבולות 67'. בראיון לעיתון הפלסטיני "אל-איאם" אמר אוט: "בשנים האחרונות היה לנו ניסיון רע עם צעדים חד-צדדיים ולפיכך עלינו להיות זהירים. איני אומר שזה רעיון רע לגמרי, מה שאני אומר הוא שיש לגבש אותו בצורה אחראית שתיתן לו סיכוי להצליח".

אוט אמר עוד כי למרות הכל, הוא עדיין מעדיף את דרך המשא ומתן על פני זו החד-צדדית. "אני עדיין מעדיף פתרון שיימצא במשא ומתן בתוך מסגרת מוגדרת, דומה לזו שהציע יו"ר (הרשות הפלסטינית אבו מאזן – נ.י). אפשר לשבת על שולחן המשא ומתן עם מתווך. בל נשכח שיש מדינות במועצת הביטחון עם זכות וטו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אהוד ברק בכינוס מפלגת העבודה בבית ברל - נובמבר 2009. אורי לנץ
"הניסיון מוכיח שפעולות בהסכמה עדיפות על פעולה חד-צדדית". אהוד ברק/אורי לנץ

אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו מעוניינים להשיג הסכם שלום עם הפלסטינים והדרך להשיג שלום היא באמצעות משא ומתן". בנאום שנשא בפורום סבן שמתקיים בירושלים התייחס נתניהו לאמירות בכירי הרשות הפלסטינית לגבי הכרזה חד צדדית על הקמת מדינה ואמר: "אין דרך חוץ ממשא ומתן. כל דרך אחרת רק תפרום את מסגרת ההסדרים שיש לנו ורק תביא לצעדים חד צדדים מצד ישראל. הדרך היא סביב שולחן המשא ומתן. הכרזות חד צדדיות רק יחבלו בשלום".

גם שר הביטחון אהוד ברק התייחס אתמול בישיבת הממשלה ליוזמה להכרזה חד-צדדית למדינה פלסטינית. ברק אמר כי "הניסיון מוכיח שפעולות בהסכמה עדיפות על פעולה חד-צדדית. מי שהולך לפעולה חד-צדדית, מסתכן באיבוד מרכיבי שיתוף פעולה הכרחי ובסיכונים אחרים. מול ארצות הברית יש שיפור ממשי בבסיס הכניסה למשא ומתן עם הפלסטינים, אך אנו צריכים גם את הצד השני. ישראל חזקה ומרתיעה ויש לה עניין אסטרטגי להגיע להסדר באמצעות כניסה למשא ומתן".

פרסום ראשון 11:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully