וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: הכי יקר בעמלות - הבינלאומי

טל לוי

15.11.2009 / 13:24

מעבודה שנערכה בבנק המרכזי עולה: חלה ירידה של 21% במחירי העמלות בעו"ש. מבין חמשת הבנקים הגדולים, בנק הפועלים ובנק לאומי הם הזולים ביותר

"מתחילת הרפורמה בעמלות הבנקים חלה ירידה ממוצעת של 10%-21% במחירי העמלות על שירותי חשבון עובר ושב בסיסיים. מחירי העמלות על שירותי חשבון עובר ושב בסיסיים לקבוצות חלשות באוכלוסיה הוזלו בכ-49%" - כך כותבים בבנק ישראל בעבודה שמטרתה לבחון את תוצאות הרפורמה בעמלות הבנקים שנכנסה לתוקפה ביולי 2008.

בבנק המרכזי טוענים כי לאחר הרפורמה בעמלות, בנק הפועלים ובנק לאומי הם הבנקים הזולים ביותר למשקי בית, מבין חמשת הבנקים הגדולים, ולעומתם - הבנק הבינלאומי הוא הבנק היקר ביותר. בנוסף, כרטיסי האשראי של ויזה כ.א.ל המונפקים בבנק דיסקונט והבנק הבינלאומי הם היקרים ביותר. מחירי העמלות על כרטיסי אשראי, סבורים בבנק ישראל, נמצאים במגמת ירידה שנמשכת לאורך שלושת הרבעונים האחרונים; מתחילת 2009 חלה ירידה של כ-7% בעלות הממוצעת להחזקת כרטיס אשראי.

ממחקר שערכו בבנק עולה כי לאחר הרפורמה בעמלות, ההוצאה השנתית על שירותי בנקאות בישראל נמוכה מהממוצע העולמי. ממצא זה מצביע על ירידה במחירי השירותים הבנקאיים לעומת המצב שלפני הרפורמה בעמלות כאשר ההוצאה בישראל היתה דומה לממוצע העולמי. הבדיקה נערכה לגבי פרופיל הצריכה המקומי, כלומר לגבי סל שירותים אופייני בכל מדינה בקטגוריות מוגדרות וגם לגבי פרופיל הצריכה הגלובלי, כלומר לגבי סל שירותים אחיד.

כמה עולה לנהל חשבון עו"ש?

על פי בנק ישראל, ההוצאה על סל השירותים הנפוצים בעו"ש (כולל מסגרת אשראי) והלוואות צרכניות פחתה ב-21%, מ-22.9 שקל לפני הרפורמה ל-18.1 שקל ברבעון השלישי של 2009. ההוצאה על סל השירותים הנפוצים בעו"ש (כולל מסגרת אשראי) פחתה ב-10% מ-17.8 שקל לפני הרפורמה ל-15.9 שקל ברבעון השלישי של 2009.

ההוצאה החודשית הממוצעת על סל שירותים נפוצים בעו"ש (כולל מסגרת אשראי) עומדת ברבעון השלישי של שנת 2009, על 14.7 שקל בממוצע בשני הבנקים הגדולים - המשרתים קרוב ל-70% ממשקי הבית - לעומת 18.8 שקל לפני הרפורמה. במקביל, עומדת הוצאה זו בחמשת הבנקים הגדולים על 15.9 שקל לעומת 17.8 שקל לפני הרפורמה.

ההוצאה החודשית הממוצעת לכרטיס בגין אחזקת כרטיסי אשראי נפוצים (כרטיס מקומי, כרטיס בינלאומי, וכרטיס זהב) של ישראכרט, המהווים כ-42% מכלל הכרטיסים מסוגים אלה המוחזקים על ידי לקוחות, היא כ-4.4 שקלים, של חברת לאומי קארד, המהווים כ-27% מהכרטיסים מסוגים אלה היא כ-9 שקלים ושל חברת ויזה כא"ל, המהווים כ-31% מכלל הכרטיסים המוחזקים על ידי לקוחות, היא 10.7 שקלים. מאז כניסת הרפורמה לתוקף, חלה ירידה בעלות הממוצעת להחזקת כרטיס, כאשר מתחילת 2009 חלה ירידה של כ-7% בעלות הממוצעת האמורה.

המודעות עלתה

בבנק ישראל כותבים כי הגברת השקיפות בנוגע למחירים, בעקבות הרפורמה בעמלות הבנקים, הובילה לצרכנות נבונה יותר המתבטאת בהנחות משמעותיות שקיבלו הלקוחות לעומת המחירים המפורסמים בתעריפוני הבנקים. כמו כן, היא הובילה להתפתחות תחרות בין הבנקים על לקוחות חדשים מקרב משקי הבית, אשר לא הייתה קיימת קודם לכן. ברבעון האחרון חלק ניכר מהבנקים מציעים ללקוחות חדשים פטור מלא או חלקי מעמלות. זאת, בנוסף להטבות נוספות שהבנקים החלו להציע ללקוחות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully