וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: לסיים 42 שנות שליטה בעם אחר

15.11.2009 / 15:00

שר הביטחון הזהיר בישיבת הממשלה, כי ללא הסדר מדיני, עלולה לגבור תמיכת העולם ביוזמה הפלסטינית להכרזה חד-צדדית על מדינה. לדבריו, עדיפה פעולה בהסכמה לסיום הכיבוש

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ענת ברק)

שר הביטחון אהוד ברק התייחס הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה ליוזמה להכרזה חד-צדדית למדינה פלסטינית. ברק אמר כי "הניסיון מוכיח שפעולות בהסכמה עדיפות על פעולה חד-צדדית. מי שהולך לפעולה חד-צדדית, מסתכן באיבוד מרכיבי שיתוף פעולה הכרחי ובסיכונים אחרים. מול ארצות הברית יש שיפור ממשי בבסיס הכניסה למשא ומתן עם הפלסטינים, אך אנו צריכים גם את הצד השני. ישראל חזקה ומרתיעה ויש לה עניין אסטרטגי להגיע להסדר באמצעות כניסה למשא ומתן".

עוד אמר ברק כי "ישראל צריכה לראות בפיכחון את האלטרנטיבות שבלי הסדר מחכות לנו שתי אפשרויות, הראשונה התגברות התמיכה בהכרזת הפלסטינים על הקמת מדינה באופן חד צדדי והאפשרות השנייה, עלייה הדרגתית בדרישה למדינה דו לאומית. שני האיומים לא יתממשו מחר בבוקר, אך אסור שנשלה עצמנו לגבי משקלם".

ברק הוסיף כי "בשורש העמוק של היחלשות התמיכה הבינלאומית בישראל ושל תופעות כמו דו"ח גולדסטון, עומדת העובדה שישראל שולטת מזה 42 שנה על עם אחר. את הדבר הזה באחריותנו לסיים. יש לנו אינטרסים חיוניים ושום דבר לא צריך לקרות בכל מחיר ובריצת אמוק, אך אסור להתבלבל באחריותנו להגיע להסדר עם הפלסטינים".

אתמול גילה יו"ר צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת, כי הרשות הפלסטינית מתכוונת לפנות למועצת הביטחון של האו"ם, כדי שתכיר בקיומה של מדינה פלסטינית בגבולות 67', שבירתה מזרח ירושלים.

לפני כניסתם לישיבת הממשלה, מתחו חלק מהשרים ביקורת על היוזמה הפלסטינית. שר התשתיות עוזי לנדאו (ישראל ביתנו) אמר כי "היוזמה להקמת מדינה פלסטינית חד-צדדית היא חוצפה. זו יוזמה עוינת, שנועדה לדרדר את הסיכויים לקיום משא ומתן כלשהו. כל הכרזה חד צדדית צריכה להילוות בסיפוח כל שטחי יהודה ושומרון".

שר הפנים אלי ישי (ש"ס) אמר כי "הילכנו על עצמנו אימים. נתניהו עושה מהלכים מדיניים כדי להגיע לפתיחת משא ומתן, אנחנו באמת מעוניינים בכך. לא צריך לחשוש שהפלסטינים יכריזו חד-צדדית על הקמת מדינה, משום שקיימת אופציה ישראלית כתגובה".

"צריך לגרור את אבו מאזן למו"מ בכח"

השר בנימין בן אליעזר (עבודה) אמר כי "אני לא רוצה לקלקל את המסיבה, אבל הסיטואציה שבה אנו נמצאים היא לא טובה. צריך להתחיל את התהליך המדיני בכח. גם אם אבו מאזן לא רוצה לדבר איתנו יש לערב צד שלישי ולגרור את אבו מאזן בכח למו"מ, ושהצד השלישי יאמר שהם לא מוכנים לדבר איתנו - ולא שאנחנו נאמר זאת".

לעומתו אמר השר ישראל כץ (ליכוד) כי "המצב הרבה יותר טוב ממה שמתארים. הביקור של ראש הממשלה בארה"ב היה טוב מאוד. יש ניסיון לייצר אווירה של דכדוך כדי ליצור תהליך מדיני בכוח, כמו שהיה ב-2005 עם ההתנתקות – וראינו לאן זה הוביל. הפלסטינים לא צריכים לאיים בנקיטת הליכים חד צדדיים. גם אנחנו יכולים לעשות מהלכים חד צדדיים כמו סיפוח יהודה ושומרון. ראש הממשלה לא שולל הידברות אבל יש לו עקרונות".

גם שר החקלאות שלום שמחון הביע התנגדות להצעה הפלסטינית. לדבריו, "יש פה מציאות בלתי אפשרית. זאת תהיה מדינה שלא שולטת על עצמה וזה לא נכון לפלסטינים. זה חלק מאמצעי הלחץ שלהם ואני מציע לא להילחץ מכך".

המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח אזורי סילבן שלום, ציין כי "הפלסטינים צריכים לדעת שמהלכים חד צדדים לא יביאו לתוצאות שהם מצפים מהם וכי כל פעולה, תיענה על ידי ישראל בהתאם".

שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין הוסיף כי "לפלסטינים קיימת עדיין ציפייה שבאמצעות טרור והצהרות קיצוניות הם יוכלו להשיג הישגים. אני מקווה שהקהילייה הבינלאומית לא תיענה לכך".

יו"ר צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת תקף הבוקר בחריפות את ישראל, על רקע הקיפאון המדיני. בראיון לגלי צה"ל אמר עריקאת: "נמאס לנו מדשדוש הרגלים שלכם. אנחנו לא מאמינים שאתם באמת מעוניינים בפתרון שתי המדינות". הוא הסביר כי בשל כך מתכוונת הרשות הפלסטינית לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי שתכיר בקיומה של מדינה פלסטינית בגבולות 1967".

עדכון ראשון: 11:09

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully