וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרונוביץ': כך ניאבק במגיפת האלכוהול

15.11.2009 / 13:29

הממשלה אישרה את תוכנית השר לביטחון הפנים למלחמה בנגע האלכוהול בקרב בני נוער. על הפרק: חקיקה שתגביל את שעות המכירה של משקאות משכרים והחרמת משקאות מקטינים. נתניהו: "זה הפך למגיפה לאומית"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' הציג היום (ראשון) לממשלה את תכנית משרדו למלחמה באלכוהול, בשיתוף עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול. בתום הישיבה אישרה הממשלה את החלת התוכנית.

מהנתונים שהציג השר עולה, כי כשליש מבני הנוער בגילאים 18-12 השתכרו בשנה האחרונה - גידול של 15.5% בצריכת משקאות חריפים בקרב בני נוער בשלוש השנים האחרונות. בנוסף, כשני שלישים מגילאי 21-18 השתכרו בשנה האחרונה - גידול של 8.5%. כמו כן, עולה כי גיל תחילת השימוש הולך ויורד: 19% מהבנים ו-8% מהבנות בגיל 11 שותים משקאות אלכוהוליים לפחות פעם בשבוע – נתון שמעמיד את ישראל במקום השני באירופה. על פי קצב הגדילה הנוכחי של מימדי השתייה, בטווח של 6 שנים מהיום צפויה מדינת ישראל להתייצב בחלק העליון של רשימת המדינות האירופיות אשר מובילות ברמת צריכת האלכוהול.

שלב א' של התכנית הלאומית שהציג השר יתמקד בהפחתת צריכת אלכוהול בקרב ילדים, בני נוער וצעירים. שלב ב' של התכנית יכלול תוכנית לאומית כוללת להפחתת צריכה מופרזת של אלכוהול בקרב כלל האוכלוסייה וטיפול בנזקיו. בשלב הראשון יבוצעו הפעולות הבאות: חקיקה שתכליתה לסייע בצמצום היקפי השימוש והמכירה של אלכוהול לילדים, בני נוער וצעירים, קמפיין הסברה תקשורתי, הסברה ממוקדת מול בני נוער, צעירים וקבוצות בסיכון (כגון ילדי עולים) ובמקביל תצא לדרך תוכנית אכיפה מוגברת של משטרת ישראל.

בפתח ישיבת הממשלה התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לבעיית שתיית האלכוהול בקרב בני נוער. נתניהו אמר כי "אנחנו ממש בפני מגיפה. ננהיג שינויי חקיקה, שיגבילו את מכירת האלכוהול ויחמירו בצורה קשה מאוד את הענישה נגד העבריינים. נגביר את האכיפה על איסור מכירת אלכוהול במועדונים ובבארים. כמו כן ניצור אווירה ציבורית נגד שימוש באלכוהול על ידי חינוך לפעילות ציבורית. לצורך כך כבר נקצה 27 מיליון שקל להתחלה מיידית של הפעולה. אנחנו בפני תפנית בנושא, הכי חשוב לפעול בתקיפות ומיד - וזה מה שהממשלה תעשה".

נתניהו: נקצה 27 מיליון שקל לפעולה מיידית

הבעיה העיקרית עמה צריך להתמודד המשרד לביטחון פנים היא שצריכת האלכוהול אינה אסורה על פי חוק לכלל הציבור - גם לא לבני נוער. החוק בישראל אמנם אוסר על מכירת אלכוהול לקטינים, אך האתגר שיעמוד בפני המשטרה יהיה הגבלת השתייה בקרב בני הנוער באמצעות הגבלות על שתייה במקומות ומצבים שונים.

כך, לדוגמה, שואף המשרד לביטחון פנים להעביר חקיקה שתגביל את שעות מכירת משקה משכר בין השעות 23:00 ל- 07:00, וכן תאסור שתייה או החזקה של משקה משכר במקום ציבורי בין השעות האלה. כמו כן, לפי החקיקה העתידית תהיה למוכר "חזקת מודעות" לפיה המוכר משקה משכר לקטין יהיה חייב לצאת מנקודת הנחה שהרוכש הינו קטין, אלא אם הוצגה לו תעודה מזהה המעידה שהרוכש הוא בגיר. עוד בחקיקה העתידית נכללת מתן סמכות לשוטר או לפקח להחרים או להשמיד משקה הנחזה להיות משקה משכר בידי קטינים במקום ציבורי,לאסור על אספקת משקה משכר לקטין במקום ציבורי, לאסור שיווק משקה משכר ללא תווית אזהרה ועוד.

עם תום ישיבת הממשלה ואישור התכנית תקף המשנה לראש הממשלה סילבן שלום את התכנית. שלום אמר כי "צעירים הם לא אויב העם. אסור להיגרר להיסטריה. אם יש בעיה צריך לפתור אותה בצורה סבירה ומידתית, ולא על ידי גזירות נוספות. לאחרונה נחתו על הצעירים גזירות כמו העלאת גיל הרישיון לגיל 20, ייקור הביטוח על אופנועים, פגיעה בזכויות התלמיד וגזירות נוספות. חקיקה כזו לא יכולה להיות מהירה אלא צריכה להיעשות בשיקול דעת. המאבק צריך להיות דרך מערכת החינוך ותנועות הנוער, ומסע הסברתי המסביר את נזקי האלכוהול. אסור ללכת בדרך הקלה שהופכת את הצעירים לאויבי העם".

עדכון ראשון: 12:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully