וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז מזהיר: פיצול יביא לקריסת המאבק בפשע

גלעד גרוסמן ופנחס וולף

12.11.2009 / 21:14

היועץ המשפטי לממשלה חזר על עמדתו הנחרצת נגד פיצול תפקיד המוסד שבראשו הוא עומד. "אחרי הפיצול, כל שר וכל משרד ממשלתי יעשו ככל העולה על דעתם. הפיצול יגרום לקריסת המאבק בפשיעה ולפוליטיזציה של תפקיד היועץ"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: עידן גוראל)

"אין לי שום ספק שהתוצאה הישירה והמיידית של הפיצול תוביל להחלשה ממשית במעמדו וביכולת תפקודו ותוביל לפוליטיזציה של התפקיד" - כך אמר הערב (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, במהלך דיון על מעמד היועץ המשפטי במכון ון-ליר בירושלים. מלשכת שר המשפטים נמסר בתגובה כי "עמדת השר ידועה. מעבר לכך לא נתייחס".

לדברי מזוז "היו כבר בעבר נסיונות למנות מקורבים, אנשים 'בראש שלנו', לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, סמכויות התביעה שבידי היועץ הם המחסום מפני זה. תובע כללי, אדם פוליטי המקורב לשלטון, זה אסון. לא יהיה מחסום ממהלך גלוי שמינוי היועץ המשפטי יהיה מקורב לממשלה, והוא יהפוך כמו יועץ משפטי בחברה או בתאגיד פרטי, הוא ייתן לממונים עליו את העצה המשפטית שהם רוצים".

מזוז הוסיף ש"הפוליטיזציה של מוסד היועמ"ש והחלשתו תביא לקריסה כמעט מוחלטת של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, שניזונים ממעמדו של היועץ עצמו. ביום שאחרי הפיצול, והוא יהיה מאוד מהיר, נעמוד בפני מצב שכל שר וכל משרד ממשלתי יעשו ככל העולה על דעתם תוך התעלמות מהיועצים המשפטיים".

"כל המערכת תקרוס"

מזוז אמר גם שהפיצול יפגע גם באכיפת החוק. "הפיצול יוסיף לחוסר האפקטיביות של המערכת". לדברי מזוז, בראש המערכת צריך לעמוד אדם אחד, שיוביל את המאבק בפשע. "לפני כמה שנים, ראשי ארגוני הפשע הסתובבו בג'יפים ממוגנים, עם שומרי ראש חמושים והסתובבו כסלבריטאי-על שהציבור עמד חסר אונים כנגדם. היום רובם נמצאים מאחורי סורג ובריח. עשרות אם לא מאות מחייליהם נמצאים מאחורי סורג ובריח. היום הם כבר לא מסתובבים כמו נסיכי העיר. הם במנוסה, הם במגננה ולא מערכת אכיפת החוק".

מזוז הוסיף כי "התוצאה הזאת היא תוצאה של הליך מאוד שיטתי של הפעלה משולבת של כלים. גורמי הפרקליטות, המשטרה, רשות המסים, רשות ניירות ערך וגורמים אחרים. אנחנו יושבים יחד סביב שולחן אחד, מגבשים יחד תוכניות עבודה ויעדים. המנצח על התזמורת המורכבת הזאת הוא היועמ"ש, ברגע שנסיר את הפונקציה הזאת, כל המערכת הזאת תקרוס. אם יהיה פיצול, כל המערך הזה שלאורך חמש-שש השנים האחרונות היה אחד – להגביר את שיתוף הפעולה של כל הגורמים, כל המערכת הזאת תקרוס, תיתקע ונחזור אחורה הרבה מאוד שנים. לוואקום שיווצר עקב הפיצול תיכנס המערכת הפוליטית ואנחנו נקבל כראש המערכת המשפטית את שר המשפטים, שהוא איש פוליטי".

יו"ר הקואליציה זאב אלקין (ליכוד) התייחס לדברי מזוז ואמר כי "היועץ המשפטי לממשלה שוב התבלבל בין שלטון החוק לשלטון אנשי החוק. בממשל תקין, פקיד בכיר שעסוק בעיקר בהתקפות שלוחות רסן על השר הממונה עליו ומנסה למנוע מממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי לקבל החלטות ולקבוע מדיניות, מזמן היה צריך ללכת הביתה".

פרופ' מרדכי קרמניצר, שתומך בפיצול, אמר באירוע כי "יש חשש בליבו" לגבי המהלכים הפוליטיים שמתנהלים סביב פיצול סמכויות היועמ"ש, וקרא להקים ועדה עצמאית שתבחן את הנושא. לדבריו, תפקיד היועץ שונה באופן מהותי מתפקיד התביעה, ולכן לא מחויב שאדם אחד יחזיק בשניהם. "שום אדם לא יכול להרים בצורה מניחה את הדעת את התפקיד העצום הזה תוך מילוי אמיתי של כלל התפקידים", אמר. "השאלה אם הציבור מקבל את השירות הטוב ביותר בנושאים החשובים? התשובה שלי היא שזה לא יכול להיות. זה לא מחזק, זה מחליש".

עדכון ראשון: 19:09

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully