וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו גם לחמאס יש צנזורה משלו

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

13.11.2009 / 8:02

למנגנוני הביטחון של הארגון ניסיון מר מעצרות לזכר ערפאת. אז השנה הם קבעו שיאים חדשים באכיפה, כולל פשיטה על משרדי סוכנות הידיעות 'ראמתאן'. ואיך 'אל ג'זירה' קשורה לכל זה?

ציור קיר של ערפאת בעזה - 5 שנים למותו. רויטרס
ציור קיר של ערפאת בעזה - 5 שנים למותו/רויטרס

יום השנה החמישי לציון מותו של יו"ר הרשות לשעבר יאסר ערפאת צוין אמנם בהוד ובהדר בגדה המערבית, אבל ברצועת עזה הפעילו מנגנוני הביטחון הכפופים לחמאס יד קשה נגד כל מי שתכנן לארגן עצרת או אירוע לזכרו של ה"ראיס": עשרות פעילי פתח נעצרו רק משום שעטו כאפייה - כמנהג ערפאת - ותלו את תמונותיו, עשרות פעילים נוספים זומנו לחקירה במטות מנגנוני הביטחון, הפגנות סוכלו מראש, כרוזים נתלשו מקירות הבתים ומגדרות הרחובות ועונשים הוטלו על מי שהמרה את פיו של חמאס.

בחמאס זוכרים עד היום את עצרת הענק, שזכתה בכמה מקומות לכינוי "עצרת המיליון", שארגן פתח ב-2007 לציון שלוש שנים למותו של ערפאת והפכה לשדה קרב בין פעילי פתח לחמאס. בעימותים מזוינים שאירעו בתום העצרת נהרגו שבעה פעילי פתח ונפצעו כחמישים. מאז אוסר חמאס על פתח לקיים טקסים ועצרות לציון יום מותו של ערפאת. מעצרם של מאות פעילי חמאס מדי יום בידי מנגנוניו של אבו מאזן בגדה רק תרמו להחלטת חמאס למנוע עצרות לזכרו של ערפאת, שהפך עם השנים ליו"ר פתח יותר מנשיא פלסטין.

אולם שיאה של הרדיפה הפרנואידית של חמאס נרשם דווקא נגד אחד מכלי התקשורת הבולטים ברשות הפלסטינית - סוכנות הידיעות הפלסטינית הפופולארית "ראמתאן", המחזיקה במשרדים הן בגדה והן ברצועה. בתחילת השבוע פשטו אנשי כוחות הביטחון של חמאס על משרדי הסוכנות בעיר עזה לאחר שזו התירה לארגון פלסטיני בשם "מוסד הפעילות הלאומית" לקיים מסיבת עיתונאים, בו בסך הכל התכוון להודיע על ביטול עצרת לציון חמש שנים למות ערפאת.

הפלסטינים מציינים 5 שנים למות ערפאת. רויטרס
עשרות פעילי פתח נעצרו רק משום שעטו כאפייה - כמנהג ערפאת - ותלו את תמונותיו. הרחוב הפלסטיני מציין 5 שנים למות הראיס המיתולוגי/רויטרס

אחד מחברי "מוסד הפעילות הלאומית" סיפר לעיתון הפלסטיני "אל-איאם", כי ארגונו קיבל אישור בכתב ממשטרת חמאס לקיים טקס לציון חמש שנים למותו של ערפאת, אולם לפתע התקשר מפקד המשטרה אל מנהלי הארגון ודרש מהם לבטל את הטקס. "נאלצנו לזמן מסיבת עיתונאים בסוכנות 'ראמתאן' אולם דקות ספורות לפני שהיא התחילה הופתענו לראות אנשים בלבוש אזרחי שסיפרו לנו כי הם פעילים במנגנון ביטחון הפנים. הם פשטו על הסוכנות, גירשו את העיתונאים שהתאספו במקום ודרשו מכולנו לעזוב".

"הבענו בפניהם התנגדות והבהרנו להם שמסיבת העיתונאים נועדה בסך הכול לעדכן את הציבור שהטקס בוטל, אולם אחד מהם הודיע לנו כי קיבל הוראה למנוע את קיומה של מסיבת העיתונאים", סיפר. "'המוסד לפעילות לאומית' מגנה בתוקף את ההתנהגות הזו, שכן היא מובילה להעמקת המתיחות במקום לדיאלוג ופיוס. מה עוד שציון יום מותו של ערפאת הוא אירוע לאומי של כל העם הפלסטיני ולא שייך רק לארגון פתח. מן הראוי היה שגם חמאס ישתתף בטקסים".

ב"ראמתאן" נדהמו מההתנהגות האלימה ומסתימת הפיות ולפיכך החליטו במחאה לסגור את משרדי הסוכנות ברשות הפלסטינית: "זו הפעם הראשונה שכוח ביטחוני פושט על משרדינו, לראשונה מאז שנוסדה סוכנות 'ראמתאן' לפני עשר שנים", נמסר בהודעת הסוכנות. "פעולות אלו אינן אלא הפרה של החוק, של חופש הביטוי ושל חופש העיתונות, ומטרתן להגביל את העבודה העיתונאית העצמאית בעזה. 'ראמתאן' נאלצת לסגור את משרדיה עד להודעה חדשה ועד שיבשילו התנאים לפתיחתם מחדש".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

יש משהו אירוני בעימות חמאס-ראמתאן. סוכנות פלסטינית זו, בראשה עומד קאסם כפארנה מהגדה, נחשבה בעבר דווקא לחביבתו של חמאס. בכיריה ביקרו תדיר באולפניה וזכו לציטוטים נרחבים באתר האינטרנט שלה. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" סיפקה הסוכנות שידורים חיים מעזה, שהיוו את מקור הווידאו המרכזי כמעט לכל רשת טלוויזיה בעולם, כולל לערוצים הישראלים, והציגה את עזה המדממת לכולם. בשל התקרבותה לחמאס, ביצעו בשנים האחרונות מנגנוני הביטחון של אבו מאזן בגדה מספר פשיטות על משרדיה ברמאללה, החרימו מסמכים ומחשבים וזימנו עיתונאים לחקירות.

אולם הסיפור אינו כל כך פשוט. כעת מסתבר שהמאבק של חמאס ב'ראמתאן' מקבל רוח גבית מרשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, הרשת הפופולרית ביותר בעולם הערבי, והוא לא רק בגלל דיווח כזה או אחר על ערפאת. מאז 'עופרת יצוקה' מתנהל מאבק משפטי חסר תקדים בין אל-ג'זירה לבין 'ראמתאן', במסגרתו תבעה הרשת הקטארית 3.5 מיליון דולר מהסוכנות הפלסטינית משום שלטענתה הפרה הסכם שחתמו. בהודעה שפרסמה 'ראמתאן' בעקבות הפשיטה השבוע על משרדיה, היא האשימה בצורה פומבית וברורה את חמאס ואל-ג'זירה "בניסיון להשתלט על 'ראמתאן'".

5 שנים למות יאסר ערפאת. רויטרס
5 שנים למות יאסר ערפאת/רויטרס

חמאס, חשוב להזכיר, מזוהה מאד עם רשת אל-ג'זירה. הרשת מובילה גישה התומכת בארגון הפלסטיני השולט בעזה, דבר שעלה לה בעבר בסילוקה מהגדה על ידי אבו מאזן וסלאם פיאד. הפשיטה על משרדי 'ראמתאן', כך נדמה, הוכיחה כי אנשי הביטחון של חמאס הפכו לידה הארוכה של אל-ג'זירה. ב'רמאתאן' תארו זאת במילים בוטות: "ב-9 באוקטובר ניסו תחנת 'אל-ג'זירה' ובני בריתה (חמאס – נ.י) לבצע ניסיון הפיכה נגד הנהלת החברה תוך שימוש בשקרים ותירוצים, אבל הם לא יצליחו לעשות זאת".

לאחר שחטפה סטירה בלחי ימין מהרשות בגדה, רק כי גילתה חיבה גדולה מדי לחמאס בעזה, חוטפת 'ראמתאן' סטירה בלחי השנייה וזאת משום ששמה נקשר לערפאת, וכי פגעה באל-ג'זירה - ציפור נפשה של חמאס. 'ראמתאן', סוכנות ידיעות עצמאית, פרטית ורצינית, נמצאת כעת במשבר הכספי החמור בתולדותיה. למרות זאת, חשוב היה לה להבהיר כי לא תסכים לחוקי המשחק החדשים של חמאס: "'ראמתאן' סירבה ומסרבת לעבוד באופן ישיר או בלתי ישיר לטובת גורם פוליטי כלשהו בפלסטין או מחוצה לה. בעבר זה כבר עלה לנו ביוקר, אולם אנחנו דבקים בעקרון הנשגב הזה ולא מתכוונים לוותר עליו לעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully