וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל 2009: 400 אלף חולי סוכרת

נעמה טלמור

13.11.2009 / 13:20

מהם התסמינים של סוכרת? באילו גילאים היא מתפרצת? איך לטפל במחלה, וכמה אנשים בכלל סובלים ממנה? כל מה שרציתם לדעת לקראת יום הסוכרת הבינלאומי

בשבת הקרובה יצוין בארץ ובעולם יום הסוכרת הבינלאומי. לרגל היום, ריכזנו עבורכם את כל הפרטים שרציתם לדעת על המחלה ולא העזתם לשאול.

כיום חיים בישראל כ- 400,000 אנשים סוכרתיים, ו-25% מתוכם מתאשפזים בכל שנה בבתי החולים ברחבי הארץ. לפי הערכות, עוד כ- 200,000 אנשים אינם יודעים שהם חולים בסוכרת. "אין כמעט בית שאין בו אדם סוכרתי, ואין אדם שאינו מכיר מישהו חולה בסוכרת", אומרים באגודה הישראלית לסוכרת. "זוהי מחלה שעדיין אין לה מרפא, אם כי שילוב של דיאטה, טיפול תרופתי ופעילות גופנית, יכולים להבטיח לחולים בה איכות חיים טובה".

הסוכרת מתגלה בכ-% 6-8 מכלל האוכלוסייה, ובגילאים מתקדמים עולה שכיחותה לכדי 15%. שכיחות הסוכרת נמצאת בסימן עלייה בעשורים האחרונים. לפי ההערכות, הסיבות העיקריות לכך הן עלייה בתוחלת החיים, סוג המזון שהאוכלוסייה צורכת הגורם לעלייה במשקל וכן אורח חיים.

סוכרת מוגדרת כהפרעה מטבולית המתאפיינת ברמות גבוהות של גלוקוז (סוכר) בדם. רמות הגלוקוז הגבוהות נובעות מאי יכולת הלבלב לייצר מספיק אינסולין ו/או מתפקוד לקוי של האינסולין בגוף.

קיימים שני סוגים של המחלה: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 פוגעת באנשים צעירים יחסית (45-1 שנים) ומתפרצת בעיקר בגיל ההתבגרות, אם כי גם אצל אנשים מבוגרים יותר. הסיבה להתפרצות המחלה אינה ברורה לחלוטין, אך לתורשה, לזיהומים ויראליים ולתגובות של המערכת החיסונית יש תפקיד עיקרי בהתפרצותה. התסמינים העיקריים של מחלת הסוכרת מסוג 1 הינם חולשה, אובדן משקל, הטלה מרובה של שתן, צמא, טשטוש ראייה, הפרעה בריפוי פצעים, אין אונות והרגשת נמלול בגפיים.

סוכרת מסוג 2 מתפתחת בשלב מאוחר יותר בחיים, בדרך כלל לאחר גיל 40. בסוג זה של המחלה לתורשה תפקיד חשוב מאד וכן קיימים גורמים סביבתיים כגון: עודף משקל, שינוי בהרגלי החיים, מצבי לחץ ועוד. בסוכרת מסוג 2 הסימפטומים בדרך כלל קלים. המחלה מתפתחת באיטיות, וכך הגוף מתרגל לאט לאט לרמות סוכר בדם הגבוהות מהנורמה ואפשר לחיות שנים מבלי לדעת כלל שיש סוכרת.

הסיבוכים המאוחרים של סוכרת

"רוב הסוכרתיים מנהלים אורח חיים רגיל, אם הם מקיימים את הוראות הרופא המטפל בנוגע לדיאטה, פעילות גופנית, השימוש בתרופות דרך הפה ובאינסולין", מסבירים באוגדה הישראלית לסוכרת, "יחד עם זאת, חולים הסובלים מסוכרת במשך שנים רבות עלולים לפתח סיבוכים מאוחרים.

אלה עלולים להופיע בכליות ולגרום לצורך בדיאליזה ו/או השתלת כליה, לפגוע בכלי דם במוח עד כדי אירוע מוחי, לחסימת כלי דם בלב שמביאים לתעוקת חזה ולהתקפים, לפגוע בכלי הדם הקטנים ברשתית העין עד כדי סכנת עיוורון. נזק למערכת העצבים ההיקפית (נוירופתיה) אשר עלולה להסתיים באבדן התחושה, אין אונות, סחרחורות, בעיות במערכת העיכול והשתן והופעת כיבים ברגליים, שמסכנים את רגל החולה וגורמים במקרים קיצוניים לצורך בקטיעה. אי שמירה על ערכי סוכר תקינים בדם מעלה את הסיכון ללקות בסיבוכי הסוכרת המאוחרים".

למי שכבר סובל מסוכרת מסבירה ד"ר אילנה הרמן בהם, מנהלת מחלקה פנימית ג' ומנהלת מרפאת הסוכרת בבית החולים סורוקה בבאר שבע, כיצד יש להימנע מסיבוכי המחלה. "איזון מדוקדק של ערכי הסוכר, לחץ דם והפרעה בשומני הדם וכולסטרול שלעיתים תכופות מתלווים לסוכרת, עשוי להפחית ו/או למנוע את הסיכוי לפתח סיבוכי סוכרת", אמרה.

לדבריה, "מתוך הכרה בצורך לשפר את האיזון של חולי סוכרת מאושפזים בבית החולים ולעודד איזון טוב גם לאחר השחרור, מתבצע מעקב מיוחד אחר חולים אלה באמצעות שיפור התזונה, ניטור וטיפול לאיזון ערכי הסוכר. כמו כן מושם דגש על הדרכת החולים לקראת השחרור לביתם ויצירת קשר, במידת הצורך, עם מרפאת הקהילה לתכנון המשך הטיפול".

עוד אמרה ד"ר הרמן בהם, כי "חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלת לב או שבץ, ועל כן חובה עליהם להתייחס למחלתם ברצינות הראויה". לפי ההנחיות, חולה סוכרת שמשיג איזון של רמות הסוכר כבר בשנים הראשונות של המחלה ולאורך זמן מפחית באופן דרסטי את הסיכון ללקות במחלת לב או כלי דם. מסיבה זו ממליצים האיגודים להתחיל טיפול תרופתי בסוכרת כבר בשלבים הראשונים של המחלה המלווה בשינוי אורח חיים.

רמת הסוכר המומלצת לחולי סוכרת, הנמדדת במדד הקרוי המוגלובין HbA1c צריכה להיות נמוכה מ-7 ורצוי אף 6.5. "חולה שאינו מאוזן לאורך זמן פוגע בבריאותו וגורם לעצמו נזק בלתי הפיך", הסבירה פרופ' הילה קנובלר מזכירת החברה לחקר מניעה וטיפול בטרשת העורקים.

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully