וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: "לא נסכים למדינה בגבולות זמניים"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

11.11.2009 / 12:44

אבו מאזן נואם בפני מאות אלפים שהאספו במתחם המוקטעה בעצרת לזכרו של ערפאת. ”לא ייתכן שנלך למשא ומתן בלי בסיס כלשהו, שהוא החלטות האו”ם הקובעות כי על ישראל לחזור לגבולות 67”

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מאות אלפי פלסטינים התאספו הבוקר (רביעי) במתחם בניין המוקטעה שברמאללה, לקראת עצרת לציון חמש שנים למותו של יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת. המשתתפים הגיעו מכל רחבי הגדה המערבית והם נושאים את הדגלים הצהובים של ארגון פתח ואת תמונותיהם של ערפאת ויו"ר הרשות הנוכחי אבו מאזן. באזור העצרת פרושים מאות שוטרים ואנשי ביטחון פלסטינים שמסדירים את התנועה ושומרים על הסדר.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר בנאומו בעצרת כי המדינה הפלסטינית הפכה לעובדה, וכל העולם תומך בהקמתה ומבין את הצורך שבה. "הכיבוש יוסר, אין ספק בכך. אנחנו מחוזקים משום שיש לנו את כוח הצדק, כוח הזכות וכוח העמידה האיתנה", אמר. הוא ציטט את ערפאת באמרו שהפלסטינים נמצאים בישורת האחרונה "ולא נרים ידיים - לא נתייאש ולא נאבד תקווה".

אבו מאזן הבהיר עוד כי אין בכוונתו לחדש את המשא ומתן עם ישראל לפני שתקפיא את הבנייה בהתנחלויות. "לא ייתכן שנלך למשא ומתן בלי בסיס כלשהו, שהוא החלטות האו"ם הקובעות כי על ישראל לחזור לגבולות 67'", אמר. הוא הוסיף ואמר כי "המהפכה הפלסטינית היא המהפכה הקשה והארוכה ביותר בהיסטוריה, וייתכן אף בתולדות המהפכות אי פעם בעולם".

אבו מאזן אמר עוד כי השלום הוא הבחירה האסטרטגית של הפלסטינים אך הבהיר כי לא יסכים למדינה בגבולות זמניים: "אמרנו בעבר, אנחנו אומרים כעת, ונאמר גם בעתיד - לא נסכים למדינה בגבולות זמניים". הוא האשים את ישראל בהמשך הבניה בהתנחלויות, בהרס בתים, בביצוע מעצרים ובייהוד ירושלים. "ואחרי זה דורשים מאיתנו לחדש את המשא ומתן". הוא הבטיח כי הרשות פועלת לחקור את נסיבות מותו של ערפאת.

העצרת נערכת בצל הודעתו הדרמטית מיום חמישי של יו"ר הרשות אבו מאזן שלא יתמודד בבחירות הבאות לרשות הפלסטינית. משתתפי העצרת הגיעו אמנם לזכור את ערפאת אך במקביל להביע תמיכה באבו מאזן ולבקש ממנו לחזור בו מהחלטתו. רבים מבין המשתתפים צוטטו בכלי התקשורת הפלסטינים באמרם: "אנו עומדים לצד אבו מאזן, ההולך בדרכו של המפקד יאסר ערפאת ודבק בעקרונות שלמענם הוא מת".

"להכיר בהחלטה להקים מדינה פלסטינית"

אחיינו של ערפאת וחבר הוועד המרכזי של פתח, נאסר אל-קדווה, אמר בנאומו בעצרת כי "ערפאת יישאר חי בלבבות העם הפלסטיני". הוא הבהיר כי ההנהגה הפלסטינית לא תוותר על גרגר מהאדמה הפלסטינית "למרות העקשנות והכיבוש הישראלים ועל אף העמדה האמריקאית בעד ישראל". הוא שיבח את אבו מאזן "הדבר בעקרונות הלאומיית ובזכויות העם הפלסטיני" ואמר עוד כי הפלסטינים עומדים מאחוריו. אל-קדווה האשים עוד את ישראל בחיסול ערפאת.

אל-קדווה קרא "להתמרד נגד היסודות הישנים של תהליך השלום, שלא הובילו לשלום באזור". הוא אמר שיש למצוא חלופות לאותם יסודות, במסגרתם יש לפנות למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה להכיר בהחלטה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67'".

גם יו"ר חד"ש, חבר הכנסת מוחמד ברכה, שנאם בעצרת, אמר כי ערפאת נמצא בלב של כל העם הפלסטיני. בנוסף שיבח את אבו מאזן השומר, לדבריו, מכל משמר על העקרונות הלאומיים הפלסטינים: "לאורך כל חייך, אבו מאזן, אתה שמרת על העקרונות והזכויות של העם הפלסטיני. לא רק בעבר, אלא גם עכשיו אתה שומר על העקרונות כולם. למרות מה שיגידו, למרות השקרים שיספרו, ולמרות הגידופים שמגדפים אותך - לא ויתרת על אותם עקרונות ולא חתמת על הסכם שיוותר עליהם".

בימים האחרונים האשים ארגון פתח את חמאס בביצוע גל מעצרים נרחב ברצועת עזה שמטרתו למנוע מחברי הארגון לקיים היום עצרות לציון יום השנה החמישי למותו של ערפאת. דובר תנועת פתח, פהמי זעאריר אמר אתמול כי מנגנוני הביטחון הכפופים לחמאס ברצועת עזה עצרו פעילי פתח, ביניהם את חבר המועצה המהפכנית של פתח אבו ג'ודה נחאל ואת מזכיר סניף התנועה בצפון הרצועה, ג'מאל עביד. "על אף ניסיונותיו, חמאס לא יצליח לפגוע בחשיבותו
של ארגון פתח ושל מייסדו יאסר ערפאת. ערפאת הוא מפקד המהפכה הפלסטינית וכל הפלסטינים צריכים לציין את מותו", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully