וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: "כל האופציות פתוחות מול אירן"

10.11.2009 / 15:40

רא"ל אשכנזי התייחס בוועדת החוץ והביטחון לנושא הגרעין האירני והדגיש בעניין זה כי "מקבלי ההחלטות יצטרכו לשקול את כל הדרכים". על דו"ח גולדסטון: "לא מצאנו מקרה שחייל שם בין הכוונות אישה או ילד"

הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי התייחס היום (שלישי) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת לנושא הגרעין האירני. לדברי הרמטכ"ל, "אנחנו מכינים את כל האופציות ומקבלי ההחלטות יצטרכו לשקול את כל הדרכים". בנוגע לשקט היחסי בצפון ובדרום הארץ אמר הרמטכ"ל כי "מאוד שקט, אבל אנחנו לא משלים את עצמינו. המצב שביר וחיזבאללה וחמאס מתעצמים".

במהלך הדיון בוועדה שבו נסקר המצב הביטחוני הוסיף הרמטכ"ל כי "בידי חיזבאללה טילים בטווח של 320 ק"מ, שיכולים להגיע עד דרום הארץ". עם זאת, סיפר אשכנזי על המענה העתידי לאיום הרקטות ואמר כי "בתוך שנה אחת צה"ל יסיים להקים גדוד ראשון מבצעי של מערכת כיפת ברזל עם שתי סוללות מבצעיות שיוצבו כבר בשנה הבאה".

הרמטכ"ל התייחס למבצע עופרת יצוקה ולדו"ח גולדסטון ואמר כי "הדו"ח מאשים את ממשלת ישראל בתכנון מכוון של מבצע כנגד חפים מפשע. הדו"ח מאשים את המערכת המשפטית של ישראל. אנחנו ביצענו תחקירים, אני מיניתי חמישה צוותים שיבדקו ירי זרחן, קרבות בשכונות ובתים, ירי על בלתי מעורבים. מצאנו גם שגיאות שלנו. הודענו לפלסטינים שמי שרוצה להגיש תלונה יכול להגיש תלונה".

אשכנזי סיפר כי "הוגשו כ-130 תלונות, חלקן נמצאות בסטטוס של חקירת מצ"ח. 60 פלסטינים ברצועת עזה מסרו את עדותם במעבר ארז. מצאנו בתחקירים שעשינו שגיאות. פגענו בתום לב באזרחים כמו שפגענו בתום לב בקצינים ובחיילים שלנו. אותו הגדוד שהרג את בנותיו של הרופא ברצועת עזה הרג גם קצינים וחיילים בגולני. אנחנו לא צבא של בוזזים ופושטים. לא מצאנו מקרים של בזיזה או אונס. לא מצאנו מקרה שחייל שם בין הכוונות אישה או ילד".

אשכנזי ציין כי "ישנו קרב על המזרח התיכון בין המחנה הרדיקלי והמחנה המתון. ללא העזרה האירנית בחימוש ובמימון, הטרור לא היה באותה היכולת כפי שהוא היום. אם נראה נחישות בינלאומית משמעותית שתציב לפני האירנים מחיר כבד אפשרי שהאירנים ישנו כיוון".

הוא סיפר כי "בשנת 2003 האירנים הפסיקו את התוכנית הגרעינית שלהם בגלל שהאמריקאים פעלו בנחישות בעירק והאירנים העריכו שהם הבאים בתור. סנקציות כלכליות, מדיניות ואחרות בהחלט יכולות לבצע את העבודה".

בנוסף אמר הרמטכ"ל כי "בתקופה הזאת אנחנו נמצאים באזור בפרדוקס ביטחוני. יש רגיעה ארוכת טווח בצפון, בדרום וביהודה ושומרון. הגבולות שקטים, אבל מדובר בשקט מטעה. מעבר לגדר ומתחת לפני השטח יש התחמשות, התעצמות וצבירת יכולות בכל הגזרות חוץ מביהודה ושומרון. סביב עזה צה"ל פועל כל הזמן. לחמאס אין אינטרס כרגע לסיבוב נוסף מול ישראל. הרגנו להם 40 מחבלים בשמונת החודשים האחרונים".

טרם הסקירה נפרדו בוועדה מסגן הרמטכ"ל, האלוף דן הראל, אשר סיים את שירותו הצבאי. בשבוע שעבר אמר בישיבת ועדת החוץ והביטחון בכנסת ראש אמ"ן עמוס ידלין כי "חמאס נמצא בתהליך שיקום מואץ של מערך האש. הם הגיעו למצב טוב יותר מבחינת רקטות ממה שהיה בשליטתם ערב מבצע עופרת יצוקה". ידלין הוסיף כי "חמאס ביצע בימים האחרונים ניסוי מוצלח בשיגור רקטה לטווח של 60 ק"מ שיכולה להגיע עד גוש דן".

ידלין סיפר כי "יש רצון של אירן ושל חמאס שהנשק שהגיע לחיזבאללה יגיע גם אליהם". עם זאת, הבהיר ידלין כי "אפקט עופרת יצוקה פועל, חמאס הוא גוף מרוסן. בספטמבר נורו 19 רקטות על ידי גופים סוררים שלא שייכים לחמאס, הפועל למנוע את הירי משום שהוא מבין שטיל בודד יכול להוביל להתחממות הגזרה".

ידלין התייחס למאמצים שמשקיעה מצרים בניסיון למנוע הברחות של אמצעי לחימה וכספים לרצועת עזה ואמר כי "יש שיפור בעשייה המצרית גם נגד הברחת כספים. הם עושים מאמצים שלא עשו בעבר במצרים ובסיני, אך הם לא מצליחים לעצור את כל ההברחות".

ידלין הוסיף גם על התפיסה של אמ"ן כלפי האסטרטגיה האירנית בנושא הגרעין ואמר כי "האסטרטגיה האירנית היא לא להגיע כמה שיותר מהר לפצצה, אלא להתקדם בצורה רוחבית. זה נותן להם אפשרות לקצר את הזמן כאשר ירגישו שזה הזמן הטוב ביותר להכנת הפצצה".

עדכון ראשון: 12:14

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully