וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום ייקבע: האם צ'יקו תמיר יורד בדרגה?

10.11.2009 / 8:00

בית הדין הצבאי לערעורים בקרייה בתל אביב יכריע היום בערעורו של תא"ל צ'יקו תמיר, שהורד בדרגה לאחר שהורשע כי איפשר לבנו לנהוג בטרקטורון צבאי ולא דיווח על כך שביצע תאונה

פסק הדין בנוגע לערעורו של תת אלוף ומפקד אוגדת עזה לשעבר, משה (צ'יקו) תמיר, יינתן אחר הצהריים (שלישי) בבית הדין הצבאי לערעורים בקרייה בתל אביב. תמיר הורשע בחודש יוני במסגרת עסקת טיעון, לאחר שהודה כי באפריל 2007 איפשר לבנו, בן 14, לנהוג בטרקטורון צבאי וכי לא דיווח על כך כי היה זה בנו שנהג במכונית ופגע במכונית אזרחית. על תמיר נגזרו שלושה חודשי מאסר על תנאי, שלילת רשיון לשלוש שנים והורדה לדרגת אלוף משנה.

בא כוחו של תמיר, עורך הדין משה ישראל, אמר בדיון שנערך בערעור לפני כחודש כי תמיר דיווח דיווח אמת למפקד המשטרה הצבאית. "מה שכתוב בדו"ח התאונות לפיה הנהג שלו הוא זה שנהג הייתה טעות טכנית. לא הייתה כאן כוונת רמייה או כוונה לשקר. דרגות שנקנו בדם הולכות בגלל טעות קשה של בית הדין, תעבירו מסר לצבא אבל על העובדות הנכונות".

לדברי עורך דין ישראל, "על פי העובדות, העונש של הורדה בדרגה בתוספת העונשים האחרים הוא לא ראוי ולא מידתי. מה שהכי חורה לתמיר הוא הקלון שבהורדה בדרגה. עונש שהופך אותו לאדם לא ערכי ולא ישר".

התובעת הראשית במשפטו של תמיר, אל"מ ז'נה מודזגברישווילי, אמרה בדיון כי "תמיר הנחה את נהגו לקחת את בנו לסיבוב תענוגות על כלי רכב צבאי והיה מודע לזה שהוא נוהג. לאחר מכן הילד עשה תאונה ותמיר הסכים לפצות את האזרח ולא לדווח למשטרה הצבאית. כל זה נועד לדבר אחד - הסתרת מעורבות בנו על מנת שלא תפתח נגדו חקירה ולהסתיר את האמת", אמרה התובעת הצבאית. "האם נימוק של 'לא שיקרתי, אלא עיכבתי את הדיווח' היה מתקבל בתחקיר על ידי מפקד? תמיר פרץ את קוד האמת", אמרה. "היה מצופה ממנו שידווח על התאונה מיד לאחר האירוע, לא יפצה את האזרח ויהיה מה שיהיה. יש להשאיר את העונש על מקומו".

נפתח משפטו של צ'יקו תמיר. אורי לנץ
על תמיר נגזרו שלושה חודשי מאסר על תנאי, שלילת רשיון לשלוש שנים והורדה לדרגת אלוף משנה. תמיר/אורי לנץ

בתום הערעור, ביקש תמיר לדבר בפני השופטים. "הדבר שאני הכי מתחרט עליו הוא שהעמדתי את בני בסכנה", אמר תמיר. "השגיאה הזאת היא דבר שאסור היה לי כקצין בכיר לעשות אותה. כשעשיתי את הטעות הזאת ראיתי את הבן שלי הולך ומסתבך ועמדה בפני דילמה שהיא לא פשוטה, בין לסבך את הבן שלי לבין ללכת לפי הנהלים. אני מבין שאני משמש דוגמה, אך זאת היתה דילמה אנושית. אני לא צריך שיסבירו לי מה זאת אמינות בדיווח מבצעי".

ההרכב כולל את נשיא בית הדין לערעורים אלוף שי יניב, האלופים במיל' עמרם מצנע וגיורא רום, השופט בדימוס והפרקליט הצבאי לשעבר אמנון סטרשנוב וכן סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה אילן שיף. תמיר, אחד ממפקדי השדה הבולטים בצה"ל, ערער על החלטת בית הדין המיוחד להורידו בדרגה לאלוף משנה.

הרכב השופטים שהרשיע לפני כארבעה חודשים את תמיר ואשר מנה את תת אלוף אבי לוי, תת אלוף יהודית גריסריו ותת אלוף (במיל') עודד מודריק מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של תמיר. לדבריהם, "התנהגות הנאשם חותרת תחת יסוד האמינות ודיווח האמת". השופטים הוסיפו כי "אפשר אולי לומר שתמיר נהג באינסטינקט אבהי, אבל זה לא יכול לשמש כטיעון. צה"ל אינו יכול לסבול דיווחים שאינם אמת". בנוסף העבירו השופטים ביקורת קשה על התנהלותה של המשטרה הצבאית. "הם ביקשו לטאטא את האמת. הם גרמו לנחקר למסור תנאים חלקיים ופעלו להסתיר פרטי חקירה מהפרקליטות. הם כאילו בקריצת עין אמרו לו שיהיה בסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully