וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכרע: היטל הבצורת יוקפא מינואר

צבי זרחיה

10.11.2009 / 7:15

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה למנכ"ל משרדו לסכם על ההקפאה עד שובו מארה"ב. שר האוצר יובל שטייניץ, שהציע שלשום לבחון את ההקפאה בפברואר, צפוי לתמוך בהחלטה

היטל הבצורת יוקפא החל בינואר 2010, ובמקביל תידחה הרפורמה המתוכננת בתעריפי המים - כך הורה בימים האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו. שלשום, ערב צאתו לארה"ב, ביקש נתניהו ממנכ"ל משרדו אייל גבאי להגיע לסיכום בעניין בין משרדי האוצר והתשתיות עד לשובו מחר.

בתוך כך, הודיע שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, כי יגיש לממשלה הצעה שלפיה היטל הבצורת יצומצם או יוקפא, בהתאם לכמות המשקעים בחורף הקרוב. עוד יציע לנדאו כי הכספים שנגבים בגין ההיטל יועברו לטיפול במשק המים - ולא יוזרמו לקופת המדינה. באשר לרפורמה המתוכננת בתעריפי משק המים, הרי שזו תידחה לפי שעה, וכספי ההיטל ישמשו בין היתר לפיצוי תאגידי המים שייפגעו כתוצאה מהדחייה הצפויה בייקור התעריפים.

במסיבת עיתונאים שערך אתמול משרד התשתיות, אמר לנדאו: "הכספים שנגבים מהיטל הבצורת מעולם לא היו מטרה עבורנו, אלא כלי שהביא לתוצאה חשובה - חיסכון במים". לדבריו, היעד שנקבע להיטל הוא צמצום צריכת המים בכ-10% במגזר הביתי, כשבפועל, לפי נתוני רשות המים, נרשמה בחודשי הקיץ ירידה של כ-15% לעומת קיץ 2008. "היעד לקיץ הושג במלואו ואף למעלה מכך, ולא היינו מגיעים להישג הזה בלי ההיטל", אמר לנדאו.

בכנסת העריכו כי שר האוצר, יובל שטייניץ, צפוי להסכים להקפיא את ההיטל מינואר 2010, חרף הודעתו שלשום כי יש לבחון את הקפאת ההיטל רק בסוף החורף. בעקבות חשיפת TheMarker שלשום על החלטת נתניהו להקפיא את ההיטל, דנה בכך אתמול ועדת הכספים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע שהוא מאפשר לממשלה לגבש את הצעתה בעניין הקפאת ההיטל והפחתת ההתייקרויות בתעריפי המים בתוך כעשרה ימים.

הוא איים שהוועדה תקדם הצעת חוק פרטית אם הממשלה לא תגיש הצעה בפרק זמן זה. בהתייחסו למחלוקת בין האוצר למשרדי ראש הממשלה והתשתיות בדבר המועד להקפאת ההיטל, אמר גפני: "משרדי הממשלה לא משדרים בקול אחד. התייקרות התעריפים גרועה יותר מהיטל הבצורת".

בחורף אפשר להקפיא

סגן הממונה על התקציבים באוצר, עמית לנג, הודיע כי "יש לבחון את ההיטל רק בסוף פברואר. עדיין מוקדם להחליט על שינוי. ככל שיהיו יותר משקעים יהיה אפשר לשקול את ההקפאה".

מנכ"ל משרד רה"מ גבאי אמר בוועדה כי "ההיטל נועד לגרום לחיסכון במים ולשינוי קבוע בהרגלי הצריכה. איננו יודעים עדיין אם הושג שינוי קבוע. צריך לשקול הקפאה של ההיטל, אך אחרי שבוע של גשם - זה עדיין מוקדם".

ח"כ אמנון כהן (ש"ס), העומד בראש צוות של ועדת הכספים להקפאת היטל הבצורת, אמר כי "בחורף, שבו אין צריכה גבוהה של מים, אפשר להקפיא את ההיטל החל בנובמבר 2009 ועד מארס 2010". כהן הודיע שבהצעת החוק שגיבש הצוות יוצע לבטל את חיוב הנכים, שייזכו בהקלות בתשלום ההיטל. כמו כן, תוארך עד סוף דצמבר 2009 חובת הדיווח לתאגידי המים על מספר הנפשות בכל משפחה.

מפלגת קדימה אמרה בתגובה כי "הקפאתו של היטל הבצורת יצא לדרך. נתניהו איבד את הרוב הפרלמנטרי בחוק הבצורת. גם אם יימשך הזיגזג והגמגום הפוליטי עוד כמה ימים, ייאלץ נתניהו להתקפל מאחד המסים האלימים ביותר שניסה להטיל על הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully