וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורות במבצע: כך תחסכו בכסף ובחשמל

אייל דץ

9.11.2009 / 17:13

המועצה לישראל יפה וגופים נוספים קוראים לישראלים להחזיר את הנורות הישנות שברשותם ולעבור לתאורה ידידותית לסביבה. מי שיעשה זאת עד סוף השנה, יקבל הנחה של חמישה שקלים ברכישת הנורות החדשות

כמו באירופה? מארגני פרויקט שאפתני חדש שיצא היום (שני) לדרך קוראים לציבור בישראל להחזיר את נורות הליבון הישנות שבביתו ולעבור לשימוש בתאורה חסכונית וידידותית לסביבה. הפרויקט, שנקרא 80% פחות, הוא יוזמה של המועצה לישראל יפה, עיריית תל אביב- יפו, חברת "סמיקום לקסיס" ורשתות שיווק. הוא יתנהל בין החודשים נובמבר לדצמבר. הציבור ייקרא להחזיר את הנורות הישנות שבביתו לנקודות איסוף המפוזרות ברשתות השיווק הגדולות ובחנויות חשמל ולרכוש נורות חסכוניות שצורכות פחות 80% חשמל. בתקופת הפרויקט תינתן הנחה בגובה חמישה שקלים על רכישת הנורות החסכוניות.

פרויקט 80% בא על רקע האזהרה של משרד הבריאות לשמור מרחק מנורות פלואורסצנטיות חסכוניות בחשמל, בגלל הסיכון ללקות בסרטן העור מהקרינה שהן מפיצות. לפי האזהרה, יש להתקין את הנורות על תקרה המרוחקת יותר מ-30 ס"מ מהיושבים בחדר, ולא להתקינן כנורות שולחן קבועות או בקיר בגובה הגוף, בחדרים בהם שוהים דרי הבית לאורך זמן, כמו חדרי עבודה או סלון. כמו כן, מומלץ להתקין בבית נורות פלואורסצנטיות עם כיסוי.

בחברת "סמיקום לקסיס" טוענים כי בכל מקרה, הנורות שישווקו לציבור במהלך הפרויקט הן נורות ללא כספית נוזלית ולכן אין לציבור לפחד מחשיפה אליהן. לטענתה, מדובר בנורות המכילות סגסוגת שהיא תרכובת מוצקה של כספית עם מתכות נוספות, ולכן מדובר בחלופה ידידותית ובטוחה יותר לסביבה ולמשתמש מאשר נורות המכילות כספית נוזלית. זאת משום שבטמפרטורת החדר מוסתרת הכספית בתוך שאר המתכות והיא לא תשתחרר לאוויר גם אם הנורה תישבר.

מירב ניר, מנהלת השיווק של "המועצה לישראל יפה" התייחסה לפרסומים האחרונים בנושא ואמרה לוואלה! חדשות, כי מדובר בבהלה שנוצרה ללא סיבה נכונה. לדבריה, "הנתונים נקראו לא נכון, ואין קשר סיבתי בין הנורות החסכוניות לבין מחלות כלשהן. " על מנת להתגבר על החשש מומלץ לציבור לרכוש נורות חסכוניות עם כיסוי ולא לקרב אותן למרחק של 30 ס"מ מהגוף".

בתחילת ספטמבר נכנס לתוקף איסור על כל מדינות האיחוד האירופי לייצר או לייבא נורות ליבון בהספק של 100 וואט ויותר. במקום נורות הליבון, יוכלו הצרכנים לרכוש נורות חסכוניות (CFL) שצורכות כ-80%פחות חשמל, נורות הלוגן או נורות LED.

משה בלסנהיים, מנהל הרשות לאיכות סביבה עיריית תל אביב-יפו השותפה לפרויקט, הסביר את החשיבות של המעבר לנורות החסכוניות ואמר כי "ייעול צריכת החשמל הביתית המוביל להפחתת פליטת גזי חממה הנם יעד חשוב ומרכזי בפרויקט זה. על פי סקר פליטות גזי חממה שנערך לאחרונה על ידי הרשות לאיכות סביבה בעיריית תל אביב-יפו, נפלטים כ-4.5 מיליון טון פחמן דו חמצני בשנה. כמות זו הנה 6 אחוזים מסך הפליטות בישראל. נורה בהספק 100 וואט שעובדת 1,800 שעות בממוצע שנתי "תייצר" פליטה של כ-133.2 ק"ג פחמן דו חמצני (CO2) בשנה. לפיכך, החלפת מיליון נורות ליבון בהספק של 100 ואט הפועלות חמש שעות ביום לנורות חסכוניות בעלות עוצמת אור זהה תצמצם את פליטת גזי החממה במעל ל-106 אלף טון CO2 בשנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully