וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברלין חוגגת 20 שנה לנפילת החומה

טליה שחר

9.11.2009 / 11:15

גרמניה והעולם כולו מציינים 20 שנה לנפילת חומת ברלין. קריסת החומה ציינה את תחילת הנפילה של הגוש הקומוניסטי וסיום המלחמה הקרה. מאות אלפי אנשים יחגגו את המאורע במסיבת רחוב ענקית

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

מנהיגים מרחבי העולם יציינו היום (שני) ביחד עם העם הגרמני 20 שנה לנפילת חומת ברלין - המאורע ההיסטורי שנתן את האות לסיום המלחמה הקרה. בראש החגיגות תעמוד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הפוליטיקאית הראשונה ממזרח גרמניה שזכתה בתפקיד. בשבוע שעבר אמרה מרקל שנפילת החומה היא "האירוע המשמח ביותר בהיסטוריה העכשווית של גרמניה".

חומת הבטון באורך 155 קילומטרים נבנתה ב-1961 על ידי מזרח גרמניה כדי למנוע מתושביה לברוח למערב. 136 אנשים נהרגו בניסיון לעבור את הגבול במשך 28 שנים.

המנהיג הסובייטי לשעבר מיכאיל גורבצ'וב, שהוביל את התפרקות מזרח אירופה מקומוניזם, יצעד ביחד עם מרקל לאורך גשר בורנהולמר, מעבר הגבול הראשון שנפתח ב-1989.

תושבי מזרחי ברלין מטפסים מעל החומה לאחר האיחוד 10.11.1898. AP
136 אנשים נהרגו בניסיון לעבור את הגבול במשך 28 שנים/AP

עוד מאורע סימבולי יהיה הפלת שורה של 1,000 קוביות דומינו ענקיות בדמות החומה שהונחו לאורך כשני קילומטרים משער ברנדנבורג לכיכר פוטסדאמר בעיר. היום, בנוכחות אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, ראש ממשלת צרפת ניקולא סרקוזי, ונשיא רוסיה דמיטרי מדבדב, לך ולנסה, יופלו הקוביות אחת אחרי השנייה, כסמל לשרשרת האירועים שהביאו לנפילת חומת ברלין לפני 20 שנה.

אירועים נוספים שייערכו היום הם קונצרט בניצוחו של דניאל בארנבוים, בו ינגנו יצירות של ואגנר ובטהובן, שיסתיים בנעימה של הדי ג'יי והמפיק המוזיקלי פול ון דייק, שעזב את מזרח גרמניה לפני נפילת החומה.

"ההיסטוריה שלנו לא נגמרה כשהחומה נפלה", אמרה הילרי קלינטון ערב החגיגות. "להרחיב את החופש ליותר אנשים, אנחנו לא יכולים לקבל את זה שהחופש לא שייך לכל האנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully