וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קידוחי מים מאיימים לפגוע בנחלי הגליל

אייל דץ

9.11.2009 / 6:00

החברה להגנת הטבע טוענת כי קידוחי מים חדשים סמוך לנחל כזיב יביאו לפגיעה בלתי הפיכה באחד הנחלים הבודדים שעוד נותרו בגליל. רשות המים: הקידוחים ישפרו אמינות אספקת המים

אדריאן הרבשטיין

(צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכת וידאו: אייר ענבר)

מסמך בן למעלה מעשרים שנים שהתגלה לאחרונה מהווה עבור אנשי החברה להגנת הטבע את ההוכחה החותכת לכך שהמדינה חייבת לעצור את קידוחי המים בגליל המערבי. במסמך מפורטת חוות דעת מקצועית שקבעה כי הקידוחים שנעשו באזור יובילו לגסיסתו של נחל בצת. חוות הדעת לא התקבלה, והסוף ידוע: הנחל האיתן שופע המים, טחנות קמח עתיקות, שבילי טיול קסומים, עצי דולב ענקיים ושפעת צומח וחי, הפך לנחל אכזב שהלך וגסס. עשרים שנים אחר כך, נדמה ששום דבר לא השתנה. שוב קידוחי מים בגליל המערבי, ושוב נחל בסכנת חיים.

לטענת החברה להגנת הטבע, הקורבן התורן הוא נחל כזיב, אחד הנחלים היפים בארץ. תוספת קידוחים המוצעת כיום סמוך לעין זיו העונה לשם "קידוח אבן מנחם 2", מעלה, לטענתם, חשש כבד לפגיעה הן במעיינות נחל כזיב והן במעיינות אחרים בנחלי הגליל המערבי. "קידוח אבן מנחם 2" הינו חלק מ"קידוחי הבצורת" אותם מקדמת רשות המים. באתר הקידוח הוקם כבר משטח עבודה, לקראת הבאת מכונת הקידוח. באזור זה מתוכנן קידוח נוסף בשם גורן 1, הממוקם כ-3 ק"מ צפונית מערבית לעין זיו, ו-3 ק"מ דרום מזרחית לעיינות כרכרה שבנחל בצת.

לבקשת אגף תכנון ברשות המים (אז נציבות המים) הוכן ב-2001 ע"י אורי כפרי ואבנר קסלר דו"ח הקרוי "תוכנית תכנון הידרו גיאולוגי לפיתוח, הפקה וניצול באגן כברי". הדו"ח בחן את המרחב בו זורמים הנחלים בצת, כזיב וגעתון והציע לקדם תכנית לביצוע של מספר קידוחים באזור. דו"ח כפרי-כסלר מצביע במפורש על סכנת פגיעה בשפיעת המעיינות באזור, כתוצאה מהגברת השאיבה באזורים הממוקמים במעלה הנחלים בצת, כזיב וגעתון. על פי הדו"ח, שאיבה בהיקפים של 5 מלמ"ק בשנה, תגרום, בתרחיש החמור יותר, לירידה בשפיעת המעיינות בנחל כזיב, בצת וגעתון בשיעור של 3.7 מלמ"ק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תוספת קידוחים עלולה לגרום לפגיעה ממשית בשפיעת המעיינות שבאזור ובמערכות האקולוגיות של הנחלים". הקידוחים סמוך לנחל כזיב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבינועם בן יצחק, מנכ"ל החברה להגנת הטבע, שיגר לאחרונה מכתב בהול לשר התשתיות, עוזי לנדאו, השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן ולמנהל רשות המים, אורי שני, בדרישה לעצור את הקידוחים. "אני פונה אליכם בבקשה דחופה לעצור את הקמתו והפעלתו של קידוח 'אבן מנחם 2' בגליל המערבי, ולהימנע מקידום קידוחים נוספים באזור זה. זאת בשל החשש הכבד כי תוספת קידוחים עלולה לגרום לפגיעה ממשית בשפיעת המעיינות שבאזור ובמערכות האקולוגיות של הנחלים".

עוד טוען בן יצחק במכתב: "יש לעצור את המשך ההרס של מעט הנחלים החיים שנותרו. אין לנו יותר נחלים שאפשר להעמידם במבחן. עלינו לשוב ולהזכיר כי שאיבת-יתר אינה הפתרון למשבר המים אלא הגורם המרכזי שלו, והיא תפיל חללים נוספים מנחלי הארץ". לדבריו, "החברה להגנת הטבע סבורה שפתרון המחסור החמור במים איננו מצוי בייבוש הנחלים ובסדרת קידוחים אינסופית, אלא, במסגרת התוויית מדיניות המחוייבת להעמיק את החיסכון, הייעול והקטנת הצריכה, הן באופן מיידי והן לטווח ארוך, ובהגדלת היצע המים בטכנולוגיות ידידותיות ככל שניתן".

ברשות המים טוענים בתגובה כי קידוח "אבן מנחם 2" וקידוחי "גורן" לא יפגעו במעיינות וישפרו את אמינות אספקת המים בגליל המערבי. ד"ר ישראל גב, ממונה תכנון משאבי מים ברשות המים, אומר כי "אזור הגליל המערבי מקבל את מימיו ממקורות מקומיים ומהכנרת, אשר נמצאת כיום 1.48 מטר מתחת לקו האדום התחתון, ואמינות אספקת המים לאזור נפגעת."

"מטרת קידוח 'אבן מנחם 2' וקידוחי 'גורן' הינה לשפר את כושר התפעול של אספקת המים באזור הגליל המערבי ללא השפעה שלילית על שפיעת מים במעיינות כאלו או אחרים"

לדבריו, "המים המופקים מהקידוח נקדחים מאקוויפר קנומן תחתון, שבינו לבין המעיינות המזינים את נחל כזיב או נחל בצת אין ולא כלום. המים שיופקו מהקידוחים, באים על חשבון עודפי מים באקוויפר, מים אשר הולכים לאיבוד בבסיס הניקוז של האקוויפר, במערב. הקידוחים ישפרו את אמינות אספקת המים באזור, גם מבחינת האיכות, ויאפשרו הקטנה של ההפקה בקידוחי שומרה, אשר כן משפיעים על מערכת בצת, ובכך יגדילו את השפיעות במעיין לאורך השנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully