וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשבור את חומת הפחד החילוני

הרב יחזקאל פוגל

8.11.2009 / 15:20

הכנסת המגזר החרדי לשוק העבודה תטיב עימם ועם החברה כולה. הרב יצחק פוגל קורא למעסיקים לשבור את חומת הפחד ולתת הזדמנות למגזר שלם שכן רוצה לעבוד

השבוע, לנוכח פרסום נתוני דו"ח העוני, קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו להוביל מדיניות מרחיקת לכת במגזרים בהם שיעור התעסוקה הוא נמוך, בעיקר במגזר הגברים החרדים והנשים הערביות. "תהיו נועזים" קרא ראש הממשלה לאנשי התמ"ת "תהיו נועזים".

מה אומר? כל מילה בסלע.

המטרות הכלכליות של הגדלת שיעור המועסקים ברורות. עוצמתה הכלכלית של מדינה נגזרת, בין השאר, מרמת התוצר לנפש של אזרחיה. ככל שרמת התוצר הממוצעת לנפש תגדל, כך מדינת ישראל תהיה עשירה יותר ותזכה לדירוג מחמיא יותר בזירה העולמית, דבר שימשוך משקיעים, שיפתחו מקומות עבודה חדשים ודבר חיובי אחד יניע דבר חיובי אחר. אלא שלהגדלת שיעור המועסקים יש עוד הרבה מטרות ויתרונות. עבודה ששכרה בצידה נותנת, לצד הקלה חומרית, גם רווחה נפשית למשפחה. היא מגבירה את חוסנה הפנימי, ומשם, מעגלים מעגלים, גובר חוסנה של הקהילה ושל החברה.

אין זה סוד שהמגזר החרדי הוא אחד המגזרים העניים ביותר. יש רבים הרואים בעוני זה תוצר של בחירה חופשית, העדפה של הגברים ללמוד תורה ושל הנשים לגדל ילדים ולעבוד במשרה מצומצמת. יש בכך מידה רבה של אמת. אולם בכל פעם שבני המשפחה החרדית מתפללים ברכת המזון הם מבקשים "ונא אל תצרכנו ...לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלוואתם", ולכן מגמת היציאה לעבודה מתגברת בשנים האחרונות והיא רק תמשיך ותתעצם. כל עוד היציאה לעבודה נעשית בתוך המגזר החרדי, הדברים פשוטים יחסית. אולם ברגע שמנסים לצאת למגזר ה"כללי" החרדים נתקלים בחומה כפולה ומכופלת.

המעסיקים מפחדים

החומה הראשונה היא חומת ההשכלה. הכניסה לשוק העבודה כיום מצריכה כידוע ידע אקדמי ויכולת מקצועית על מנת להתמודד עם האתגרים הכלכליים והמקצועיים הניצבים בפנינו. לכך יש פתרונות בדמות מסלולי לימוד יעודיים המאפשרים השכלה מקצועית ואקדמית בתנאים המתאימים לאורח החיים החרדי.

אולם גם אחרי שההשכלה נרכשת וחומה זו מופלת, נשארת חומה שנייה, זו של החששות, הפחדים והדעות הקדומות של המעסיקים דווקא. אלא שהחומה השנייה היא חומה בצורה. חלק גדול מהמעסיקים מפחד. פשוט מפחד. מפחד מהלבוש השונה, מהמנהגים, מהפחד עצמו. מפחד, ומעדיף להשאיר את החרדים בחוץ.

את החומה הזאת מוכרחים להפיל.

אסור שחשש מהשונה, הפחד מהלא מוכר, יהוו חסם בפני קידומה של החברה החרדית לרווחה כלכלית. כניסתם של חרדים למקצועות רווחיים יותר תיטיב לא רק עם הקהילה החרדית אלא עם החברה כולה.

בכל מקום שבו המחסומים נופלים ובני ובנות המגזר החרדי נכנסים, רואים רק ברכה. כך עם קליטת הנשים החרדיות בענפי ההיי-טק. יעידו על כך חברות כמו מטריקס, אלעד מערכות ועוד. עם קליטת הגברים בחברות כמוAIG ישראלו-Orange . אצל עורכי דין כמו יעקב ויינרוט ומשרד עו"ד הרצוג, פוקס, נאמן, וברשות המיסים. התהליך עודד גם חברות השמה ייעודיות למגזר החרדי כדוגמת מנפאואר - והיד עוד נטויה.

הלמדנות המופלגת, היכולת להטמיע מידע באופן מהיר ולברור את העיקר מהטפל, הכישורים הלוגיים המפותחים, החריצות, השקדנות, הענייניות והמחויבות למעסיק- כישורים אלה ונוספים של הקהילה החרדית הופכים אותה למועמדת נפלאה לעבודות בכירות רבות ושונות.

רק נסו אותנו.

הרב יחזקאל פוגל הוא מנהל הקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully