וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומת ברלין (מאבני דומינו) שוב נופלת

טליה שחר

8.11.2009 / 16:02

חגיגות ה-20 לנפילת חומת ברלין יגיעו מחר לשיאן עם קריסתן של 1,000 קוביות דומינו ענקיות, קונצרט בניצוחו של דניאל בארנבוים, והופעה של בון ג'ובי

ההכנות לחגיגות עשרים שנה לנפילת חומת ברלין בעיצומן. שורה של 1,000 קוביות דומינו ענקיות בדמות חומת ברלין, מונחת לאורך כשני קילומטרים משער ברנדנבורג לכיכר פוטסדאמר בעיר. מחר, בנוכחות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, ראש ממשלת צרפת ניקולא סרקוזי, ונשיא רוסיה דמיטרי מדבדב, יופלו הקוביות אחת אחרי השניה, כסמל לשרשרת האירועים שהביאו לנפילת חומת ברלין לפני 20 שנה.

הדומינו הראשון יופל על ידי לך ולנסה ומיקלוש נמת'. פעילים אנטי קומוניזם ותיקים. אליהם יצטרפו מיכאל ג'ורבצ'וב, נשיא בריה"מ לשעבר, והאנס-דיטריך גנשר, שר החוץ של גרמניה המערבית לשער.

אבני דומינו לציון 20 שנה לנפילת חומת ברלין. AP
אלף קוביות דומינו ענקיות יופלו כמחווה לנפילת החומה/AP

עלות מסיבת הרחוב העצומה שברלין מתכננת מגיעה לכ-7 מיליון דולר, והיא גם כוללת תזמורת בניצחו של דניאל בארנבוים, הופעה של להקת בון ג'ובי, ומופע זיקוקי דינור.

במהלך סוף השבוע גם נערך טקס לזכרם של 136 האנשים שנהרגו בניסיון לחצות את הגבול בין מזרח למערב גרמניה בין השנים 1961, בה הוקמה החומה כדי למנוע ממזרח גרמנים לעבור למערב ועד 1989.

המסיבה הגדולה של ברלין תנסה לשחזר את החגיגות שהתרחשו בדיוק 20 שנים לפני, כשבלילה הקר של ה-9 בנובמבר 1989 אלפי מזרח גרמנים חצו למערב ברלין, לאחר שחבר הפוליטביורו המזרח גרמני אמר שתושבי המדינה רשאים לנסוע למערב גרמניה. בתום 4 ימים, יותר מ-3 מיליון מזרח גרמנים עברו את הגבול, כשליש למערב ברלין והשאר דרך נקודות גבול אחרות.

תושבי מזרחי ברלין מטפסים מעל החומה לאחר האיחוד 10.11.1898. AP
תושבי מזרח ברלין מטפסים מעל החומה/AP

החוגגים הפילו חלקים מהחומה ואחרים חצבו בה כדי לקחת חתיכה למזכרת. דמעות נשפכו, משפחות התאחדו, הגרמנים צהלו, והיסטוריה נעשתה. כיום, מצבם של תושבי מזרח גרמניה לשעבר השתפר משמעותית מאז האיחוד. שיעור תמות תינוקות ירד בשני שליש, תוחלת החיים עלתה, ומצב השירות הרפואי אותו הם מקבלים השתפר.

באופן שמסמל אולי יותר מהכל את השינוי שעברה גרמניה, בראש החגיגות תעמוד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, כימאית ממזרח גרמניה לשעבר.

חומת ברלין, אישה יפנית לוקחת מזכרת 1990. AP
תיירת מיפן לוקחת פיסת חומה למזכרת, ינואר 1990/AP
מערב ברלינאים צופים במז' בגרמנים בונים את החומה 8/1961. AP
תושבי מערב ברלין צופים בבנית החומה, אוגוסט 1961/AP
ברלינאים חוגגים את נפילת החומה 12.11.2009. AP
ברלינאים חוגגים את נפילת החומה, 12 בנובמבר 1989/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully