וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס על דברי מופז: לא יהיה מו"מ עם ישראל

ניר יהב ופנחס וולף

8.11.2009 / 15:05

הארגון הפלסטני דוחה את התוכנית המדינית החדשה של שר הביטחון לשעבר, שאינה שוללת מו"מ עם חמאס. "כל משא ומתן עם האויב הציוני על עקרונות וזכויות משמעו הכרה בלגיטימיות שלו"

טל אנגלנדר

(צילום:: טל אנגלנדר, עריכת וידאו: ענת ברק)

ארגון חמאס הודיע בצהרים (ראשון) בתגובה לתוכנית המדינית שהציג ח"כ שאול מופז (קדימה) כי הוא אינו מאמין במשא ומתן עם ישראל. מופז אמר טען בין היתר כי יש לדבר עם חמאס. דובר ארגון חמאס, פאוזי ברהום אמר כי "כל משא ומתן עם האויב הציוני על עקרונות וזכויות משמעו הכרה בלגיטימיות שלו ומטרתן לנקות את מצפונו ולתת לו גושפנקא לבצע פשעים נוספים".

עוד אמר דובר חמאס שבמשך שני עשורים מתנהל משא ומתן כושל בין הרשות הפלסטינית לישראל, "והמרוויחה היחיד מכך היא ישראל". ברהום קרא עוד לציבור הפלסטיני להתאחד סביב "הפרויקט הלאומי וההתנגדות" ולהדוף יוזמות, כמו זו של מופז וניסיונות ישראלים לפגוע בפלסטינים.

מוקדם יותר הציג מופז במסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב את תוכניתו המדינית. מופז אמר במסיבת העיתונאים כי "לממשלת ישראל ולראש הממשלה אין תוכנית מדינית. חצי שנה עברה ובמקום לעסוק בעניינים מדיניים, נתניהו עסוק במס על המים. יש ששואלים מדוע זקוקים בשעה זו לתוכנית מדינית, כאשר יש שקט יחסי, אני רוצה לומר שהשקט הוא שקרי ובסופו מסתתר עימות אלים ועקוב מדם. הכוונה היא להגיע לשלום אזורי וזאת תהיה ברכה גדולה מאוד למדינת ישראל".

עוד אמר מופז כי "אני מציע ללכת שיש בה שילוב בין שתי תפיסות עולם. מצד אחד לנוע בשלבים ובה בעת לדבר עם הפלסטינים על נושא הליבה, שעד שלא נסכמם לא תהיה הכרזה על קץ התביעות וסוף הסכסוך. התוכנית אומרת לפלסטינים שאנחנו מוכנים ללכת איתם למדינה פלסטינית בגבולות זמניים, שכעבור זמן הם יהיו גבולות קבע ומעמיד אותם במבחן, האם הם מסוגלים לכך ומצד שני זה ייצור יחסי אמון שיוכלו להוביל להסכמות גם בנושאי הליבה. בשלב הראשון של התוכנית אין פינוי יישובים והיערכות צה"ל תהיה דומה לזה שקיימת עכשיו".

מופז ציין כי שטחי המדינה הפלסטינית בהסדר הקבע יתבססו בהיקפם על רוב שטחי 67'. בהמשך אמר מופז כי "כיום שטחי A ו-B מכילים 40% מהשטח וחיים שם 99.2% של האוכלוסיה הפלסטינית. אני מציע לייצר רציפות בין האזורים, שתיצור רצף של 60% מהגדה, שם תוקם בתוך שנה המדינה הפלסטינית בגבולות זמניים. התוכנית הזאת נועדה למדינת ישראל, לא הכנתי אותה עבור התמודדות כזאת או אחרת. אין לי כאן כוונה פוליטית, עם זאת, אם נתניהו לא יישם את התוכנית, אני כראש ממשלה מתכוון ליישם אותה. עוד משהו: הפלסטינים בסופו של התהליך יקבלו את כל השטח שלפני מלחמת ששת הימים, אבל לא תהיה חזרה לגבולות 67'".

"נכבד כל מנהיגות פלסטינית נבחרת"

מופז הציג מספר סיכונים, שעלולים לדבריו להתרחש כתוצאה מהתהליך. לדבריו, "צפויה עמדה פלסטינית שתתנגד למדינה שאינה מבטאת את מימוש כל זכויותיהם, בעיקר מהסיבה שבראייתם הזמני יהפוך לקבוע. כדי לממן את החששות של הפלסטינים. עלינו להתחייב לסיום המשא ומתן בנושאי הליבה, בפרק זמן מוגדר ובהסכמה למנגנון גישור בין הצדדים, זאת בכפוף למימוש האחריות המוטלת על הצד הפלסטיני".

עוד אמר מופז כי "עם זאת, מה שיקבע הוא בעיקר מבחן הביצוע. חשש נוסף, הוא שחוסר היציבות השלטונית בצד הפלסטיני עלול להוביל לביסוס שלטון חמאס. ישראל כמדינה דמוקרטית תכבד כל מנהיגות פלסטינית נבחרת, אך אם החמאס יסרב לנהל משא ומתן, ישראל תשמור לעצמה את הזכות לפעול בכל דרך, כדי להגן על ביטחון האזרחים".

עיקרי תוכניתו של מופז הם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. עם הקמת המדינה הפלסטינית תוכר ריבונותה של ישראל בגושי ההתיישבות וייוצב גבולה המזרחי. בתוך כך יתקיים המשא ומתן על נושאי הליבה ובסוף, גיבוש תוכנית לשלום אזורי התומכת ומלווה את המגעים הדו-צדדיים ובשיתוף הפעולה מול הציר הרדיקלי. לאחר מכן תהיה, על פי מופז, תמיכה בינלאומית ולגיטימציה למדיניות ישראל.

עדכון ראשון: 12:13

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully