וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תשקיע 300 מיליון שקל בתעשיית הביו-טק

מירב ארלוזורוב

8.11.2009 / 9:24

האוצר והמדען הראשי יוצאים במכרז בינלאומי להקמת קרן שתשקיע בתעשייה ותיקח על עצמה נתח גדול מהסיכון - בניסיון לשחזר את הצלחת קרן יוזמה, שהביאה להקמת ענף ההון סיכון בישראל

משרדי האוצר והתמ"ת יפרסמו בקרוב במכרז בינלאומי להקמת קרנות השקעה בתעשיית הביו-פארמה הישראלית בסבסוד ממשלתי. המדינה אמורה להקצות 300 מיליון שקל, שיושקעו בקרנות ייעודיות לתעשיית הביו-טק.

ההערכה היא כי הכסף הממשלתי יושקע בשתיים-שלוש קרנות כאלה בתקופה של עד חמש שנים.

מדובר בניסיון של האוצר והמדען הראשי במשרד התמ"ת לשחזר את ההצלחה ההיסטורית של קרן יוזמה הממשלתית, שבתחילת שנות ה-90 הביאה להקמת תעשיית ההון סיכון בישראל. ההשקעה בקרנות תיעשה במכרז בינלאומי על הקמת וניהול קרנות השקעה לתחום הביו-טק, שיהיו משותפות לממשלה ולמגזר הפרטי.

למהלך שתי מטרות: האחת היא להביא לגיוס הון לתעשיית הביו-טק הישראלית, הסובלת מכשל שוק שמקשה עליה לגייס הון; השנייה - להביא לישראל ידע וניסיון ניהולי בינלאומי בתחום הביו-טק, וליצור את התשתית להקמת תעשיית השקעות בענף. כיום אין די ידע בישראל, מה שמשליך גם על נכונותם של משקיעים ישראלים להשקיע.

המכרז לקרנות הביו-טק יהיה בינלאומי, ויוכלו להתמודד בו רק גופי ניהול מקצועיים מהשורה הראשונה בעולם. לאחר בחירת גופי הניהול ייערך מכרז נוסף ביניהם על טיב ההצעות שלהם לקרן - בעיקר בשאלת היקף הכסף פרטי שמתכוונים המנהלים לגייס לקרן, כלומר, בכמה ימונף ההון שמשקיעה הממשלה בקרנות עם הון פרטי.

בממשלה מקווים למינוף של פי שלושה לפחות, כך ש-300 מיליון שקל של הממשלה יתורגמו לקרנות ביו-טק שההון הכולל שלהן יהיה 1-1.2 מיליארד שקל. ההון לקרנות אמור להיות מגויס בישראל ובחו"ל. בממשלה מקווים כי חלק גדול מההון יגויס דווקא בשוק המקומי, מהגופים המוסדיים הישראליים, שכיום אין להם השקעות כלל בחברות ביו-טק ישראליות.

המדינה תסבסד את הקרנות בכך שתהיה סוג של שותף נחות בה, הסופג ראשון את ההפסד ולוקח לעצמו רק חלק מוגבל מהרווח. ספיגת ההפסד הראשון בידי המדינה נועדה להפיג את חששות המשקיעים המוסדיים הישראליים, שבהיעדר ניסיון מצדם - להבדיל ממשקיעים מוסדיים אמריקאיים הפועלים בתחום זה שנים ארוכות - מבקשים הגנה מפני הפסדים.

תחום הביו-פארמה נחשב עתיר ידע וסיכון. פיתוח תרופות חדשות, למשל, דורש הון עצום, והוא גם נמשך זמן רב - עד 20 שנה. בשל כך, חברות הביו-פארמה בישראל מתקשות מאוד לגייס את ההון הנחוץ להן, והתחום סובל מבריחת מוחות מסיבית. כדי למנוע זאת, ולנסות לבנות תעשיית השקעות בביו-טק, יוצאת המדינה עם הקרנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully