וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק לאבו מאזן ואסד: "ישראל מוכנה להכרעות"

אייל דץ

7.11.2009 / 20:15

עשרות אלפי בני אדם הגיעו לכיכר רבין בתל אביב, על מנת להשתתף בעצרת המרכזית לציון 14 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. הקהל קיבל את שר הביטחון ברק בקריאות בוז

עוז מרון

(צילום: עוז מירון. עריכת וידאו: ענת ברק)

בכיכר רבין בתל אביב נערכה אמש (שבת) העצרת המרכזית לציון 14 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. על פי ההערכות, לכיכר הגיעו עשרות אלפי בני אדם, כמות קטנה מזו שאליה התרגלו המארגנים בשנים האחרונות, אך החששות מכיכר ריקה התבדו. העצרת היתה אמורה להתקיים בשבוע שעבר אך נדחתה עקב מזג האוויר הסוער.

במהלך העצרת שודר מסר מוקלט מנשיא ארה"ב ברק אובמה, שפתח את דבריו בברכת "ערב טוב" בעברית. אובמה אמר כי "הישראלים לא יזכו לביטחון כל עוד אין לפלסטינים עצמאות, והפלסטינים לא יזכו למדינה כל עוד הישראלים אינם בטוחים". אובמה הבטיח להתקדם במשא ומתן לשלום, "למרות שיש מי שמנסה להכשיל אותנו".

"כן, אנו נתקדם, למרות הקשיים", אמר אובמה. "ארה"ב והממשל שלי תמיד נהיה שותפים לחזון שתי המדינות החיות זו לצד זו. הקשרים בין ישראל לארה"ב לא ייפגעו ולא נתפשר על ביטחון ישראל, על שלום בר קיימא וצודק בין ישראל לערבים. רבין הותיר לנו צוואה ועלינו להמשיך את חזונו, זו משימת חיינו להגשים את מורשת רבין".

ראשון הנואמים בעצרת היה נשיא המדינה שמעון פרס, שהשתתף עם רבין בעצרת שנערכה בליל הרצח. פרס פנה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר: "שנינו חתמנו על הסכם אוסלו. אני פונה אליו כאל עמית ואומר לו אל תרפה. אני יודע שחמישים שנה עמלת למען עמך עמל, שהיה מלווה בלא מעט תיסכולים, אבל ביודעי את עמי ובהכירי את ממשלת ישראל אני אומר לך שישראל רוצה בשלום אמת.לא שלום מדומה ורחוק שלום קרוב לכולם. ייתכן והשנה תביא עצמאות לעם הפלסטיני ושלום. השנה הבאה עשויה להיות שנה מכרעת. זה תלוי בך ובנו.

פרס הוסיף כי "עלינו לחתור לישראל צודקת ולא להרפות מתהליך השלום, לא לתלותו בזולתנו ולא להיבהל ממחירו. אתם העומדים כאן - אתם עמוד אש של מחנה השלום. אני פונה אליכם מבקש אל תרפו מהשליחים שלכם בפוליטיקה, לא מימין ולא משמאל. דרשו מהם להביא שלום! אל תתנו לעצמכם או להם מנוח. אל תרפנה ידיכם זה צו חיינו, זו משאת הנפש של דורנו, זה חלומנו. אתם כאן הערב עשו הכל, הפכו כל אבן כדי שבשנה הבאה נעמוד כאן ונוכל לומר עשינו ומימשנו את חלומנו ואת צוואתו של יצחק.

"אבו מאזן ואסד - בואו למו"מ"

לאחר פרס עלה לנאום שר הביטחון אהוד ברק, שהתקבל בשריקות בוז ובקריאות "לא סחבק - ימני", על ידי הקהל במקום. ברק אמר בנאומו כי "שלום עושים מעמדה של ביטחון, וביטחון עצמי, וישראל של היום חזקה, מרתיעה ויכולה לעשות שלום. לא קלה היא הדרך ועוד נכונה לנו מהמורות וקורבנות".

ברק הוסיף כי "הזמן לא בהכרח משחק לטובתנו ויש לפעול מכאן, מהמקום בו נרצח רבין. אני קורא לנשיא הרשות אבו מאזן ולנשיא סוריה בואו אל שולחן המו"מ. אחריותנו מחייבת את כולנו לאזור אומץ, להתגבר על תסכולי העבר ועל שיקולים זרים. זו תמצית כוחנו כמנהיגים".

לדברי ברק, "אנחנו מבינים מה עומד על השולחן ומוכנים להכרעה. בואו אל שולחן המו"מ. זה ייתכן ואפשרי וזה הזמן לעשות שלום. לשכנינו הפלסטינים אני אומר - העתיד הוא ברור. הסכם שלום שיביא לסיום הסכסוך, לבניית מדינה פלסטינית בעלת חיות כלכלית מדינית לצד מדינת ישראל, הסכם שיביא לסיום הכיבוש וסיום שליטתנו בעם אחר. זו היא דרכנו הנבחרת. כל חלופה אחרת גרועה בהרבה. ואל מחנה השלום אני אומר: לא נעמוד בצוואתו של יצחק עד שנשלב ידיים כאיש אחד.

"עלינו להיאבק על דרכו של יצחק, לשים בצד את ההבדלים בינינו, את התסכולים, היצרים והחולשות. בואו נשים הכל בצד ונפעל לאחדות אמת ששום הזדמנות לשלום לא תוחמץ. זה לא בשמיים אם נרצה באמת נוכל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

סער: "הדרת מחנה פוליטי שלם היתה טעות"

נציג הימין בעצרת היה שר החינוך גדעון סער. לדברי סער, "מחנה גדול ורב, כואב וזועם על הרצח, הודר ונדחק החוצה מאוהל האבל זמן רב מדי. אנשים שלא הסכימו עם דרכו הפוליטית של רבין בשנותיו האחרונות, אבל העריכו וגם אהבו אותו מאוד ובודאי שהתמלאו פלצות מהרצח".

סער הוסיף כי "אצבע מאשימה הופנתה כלפי מחנה פוליטי שלם ומנהיגיו – ציבור גדול, נאמן, דמוקרטי, פטריוטי. זה היה שגוי, בלתי מוצדק וחסר-תוחלת. ארבע עשרה שנים חלפו והגיעה העת להושיט יד איש אל אחיו, כי זהו אבל של העם כולו והרצח פגע בערכים המשותפים לעם כולו. כי יצחק רבין היה אדם שהביוגרפיה המפוארת והמגוונת שלו יכולה לכנס תחת כנפיה את כל הרבדים בחברה הישראלית. כי מגיע למנהיג הזה שהעם כולו, על כל גווניו, יתאבל עליו".

"ההגעה לשלום אינה תלויה רק בנו וברצוננו. ממשלת ישראל רוצה היום לחדש את התהליך המדיני. אם תהיה שעת-רצון בקרב שכנינו – הם יגלו מולם ממשלה ישראלית שרוצה ומוכנה להתקדם לשלום".

"אין אידיאולוגיה שעומדת מעל לחוק ומותר בשמה להפר חוק או לפגוע בדמוקרטיה. הרוב יכול לשגות. אבל אין דרך אחרת בחברה לקבל החלטות וצריך לחנך לכך. החוק הוא חישוק שמחזיק את החברה ביחד. הוא אינו בגדר המלצה. אין דעה שבשמה מותר להרים יד. עבריינות אידיאולוגית היא המסוכנת מכולן משום שהיא מסכנת את עצם הדמוקרטיה וחותרת תחת אושיות החברה. וחייבים לשים דגש על המאבק באלימות. אנו חיים בחברה רווית אלימות, אבל לא נכנע לאלימות. נגלה אפס סובלנות לאלימות בכל מעגלי החיים".

לבני: "לקבל מדינת לאום נוספת"

גם יו"ר האופוזיציה ציפי לבני נאמה בכיכר. לדבריה, "עלינו להבין כי עלינו לבחור בחירה קשה בין מדינה יהודית בטוחה בארץ ישראל, לבין ארץ ישראל כולה ומדינה שאינה יהודית. כל ישראלי. כל מי שעתידה של ישראל כמדינה יהודית חשוב בעיניו צריך להבין כי ההכרעה אינה קלה אבל זאת הדרך היחידה בה ישראל תהיה יהודית, דמוקרטית וחזקה".

לדבריה, "ישראל תמשיך ותהיה מדינת הלאום היהודי, חלק מהעולם החופשי מדינה חזקה במזרח התיכון שנלחמת בעת הצורך במי שלא מקבל את קיומה – וזה עניין גם של הימין וגם של השמאל, וזה יקרה אך ורק אם נקבל מדינת לאום נוספת בצידינו".

היא הוסיפה כי "ישראל יכולה להיות אחרת אם נחליט שיהדות היא עניין לאומי של היסטוריה משותפת של עם ותרבות של קהילות ומסורת של דת – ולא רק מונופול של מפלגות חרדיות. מדינה שיש בה שיווין הזדמנויות אמיתי ושיווין בנטל בשרות צבאי בשרות לאומי או אזרחי".

"ישראל יכולה להמשיך ולהיות מדינת הלאום היהודי אם נבין שהרצון העז והמובן להחזיק בכל חלקי הארץ הזאת, אדמת אבותינו כולה, עלול להביא לאבדן זהותה היהודית של המדינה וזה מאיים גם על הימין וגם על השמאל".

"כדי שזה יקרה צריך להכריע וכדי שמישהו יכריע אזרחי ישראל צריכים שוב לצאת לכיכר וכולנו כאן הערב. חלקיכם הייתם כאן לפני 14 שנה. נמצאים כאן היום גם כאלה שעמדו אז בצד השני. כולנו כאן גם כדי לזכור מנהיג אמיץ אבל לא רק כי רבין היה ראש ממשלה של כולנו אלא כי מדובר כעתיד של כולנו של עם ישראל כולו ימין שמאל ומרכז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully