וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג האשראי של ישראל: A יציב

אלון שן

6.11.2009 / 18:05

חברת הדירוג פיץ' אשררה את דירוג האשראי ומעריכה כי ישראל היא בין 4 המדינות המדורגות A שתצא מהמיתון כבר ב-2009. שטייניץ: "הצעדים בהם נקטנו הוכיחו את עצמם"

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' אשררה היום את דירוג האשראי של ישראל, והותירה אותו ברמה של A יציב. מדובר בדירוג אשראי למט"ח לטווח ארוך, שהוא הדירוג המרכזי. הדו"ח מפורסם בהמשך לביקור השנתי שערכו נציגי החברה בישראל לפני כשלושה חודשים ובמהלכו נפגשו עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, ובכירים נוספים במגזר הציבורי והעסקי.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי "הודעת פיץ' מוכיחה שהצעדים הפיסקלים בהם נקטנו, בשילוב עם הצעדים המוניטריים של בנק ישראל הוכיחו את עצמם" והוסיף כי "התאוששותה של כלכלת ישראל היא מהמהירות בעולם. עוד אמר השר כי "ישראל היא מהמדינות הבודדות שדירוג האשראי שלהן נותר בעינו, זאת כאשר לרוב מדינות העולם המערבי הופחת הדירוג בעקבות הגירעונות שצברו. יחד עם זאת, עלינו להמשיך ולנהוג באחריות תקציבית ובמשמעת פיסקלית במיוחד בעת היציאה מהמשבר. אם נתמיד בכך נוכל בעתיד להעלות את דירוג האשראי של ישראל".

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן אמר כי "ההודעה של Fitch משלימה את ההודעות של S&P ו Moody's מהחודשים האחרונים שאף הן אישררו את דירוג האשראי של ישראל. פעולות הממשלה בעת המשבר ושיתוף הפעולה בין משרד האוצר לבנק ישראל הוכחו כנוסחה נכונה, אולם הדרך עד להתאוששות המלאה והחזרה לצמיחה מהירה – עדיין רחוקה".

"ישראל תצא מהמיתון עוד השנה"

נציגי החברה מוסיפים כי מדיניות כלכלית טובה ורפורמות מבניות מאז המשבר האחרון בשנת 2001-2002 הניחו את היסודות לצמיחה הגבוהה בשנים 2004-2008 שהפכה את הכלכלה לחסינה יותר לזעזועים. למעט בחריין, סין ופולין, חברת פיץ' צופה שישראל תהיה המדינה היחידה מבין המדינות המדורגות "A" שתצא מהמיתון כבר בשנת 2009.

נציגי החברה מציינים כי הביצועים הטובים של הכלכלה הישראלית נובעת בחלקה הגדול ממדיניות מוניטרית אגרסיבית וממדיניות שער חליפין בנוסף למערכת בנקאית יציבה, ולעובדה שבמשק הישראלי לא התפתחו בועות כלשהן. הנציגים מציינים כי ענף היי-טק והשירותים הראו יציבות אל מול ירידת הביקושים העולמית בעקבות המשבר הכלכלי תוך שהיצוא שלהם גורם לעודף חסר תקדים בחשבון השוטף בשנת 2009.

עוד אמרו בחברה כי יחס חוב - תוצר הגבוה נשאר הגורם המגביל של הדירוג הישראלי אך מוסיפים כי העוגנים הפיסקלים בדמות תקרת ההוצאה ויעד הגירעון אותם אימצה המדינה שירתו אותה היטב בשנים האחרונות וגרמו לירידה החדה ביחס חוב-תוצר ל-78% בסוף שנת 2008 מ-100% בשנת 2003, ולמרות שהיחס גבוה יחסית לחציון של מדינות היחוס הוא עדיין לא הכי גבוה מבין מדינות אלו וכיום יש מדינות עם יחס חוב תוצר גבוה יותר. הנציגים מוסיפים שהמשבר העולמי השפיע על המדינה בעיקר בצד ההכנסות ממיסים.

נציגי החברה ציינו עוד את מצבם הטוב של החשבונות החיצוניים של ישראל, את העובדה שהפכה להיות לראשונה מלווה נטו לעולם בשנת 2008, את גידול הרזרבות במט"ח ואת העודף בחשבון השוטף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully