וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התחבורה יוזם: הורדת המס על הרכב ב-30%

מאת דניאל שמיל

5.11.2009 / 10:27

לדבריו של השר, ראש הממשלה תומך בתוכנית. מכיוון שתקציב המדינה ל-2010 כבר נקבע, התוכנית של כ"ץ תחל ב-2011, ותכלול הורדה הדרגתית של מס הקנייה

שר התחבורה, ישראל כץ, מקדם תוכנית להורדה הדרגתית במיסוי על רכב חדש בישראל. השר אמר אתמול ל-TheMarker: "אני מתכוון ליזום פעילות להוזלת המיסוי ולהחיל מיסוי גבוה יותר על שימוש ברכב. דיברתי על כך עם ראש הממשלה והוא הסכים. לדעתו המיסוי צריך להיות כ-60% בסופו של דבר".

מכיוון שתקציב המדינה ל-2010 כבר נקבע, התוכנית של כץ תחל ב-2011, ותכלול הורדה הדרגתית של מס הקנייה. לעומת מס הקנייה שיירד, המיסוי על השימוש יעלה ויוטלו מסים על חנייה, אגרות גודש, מס גבוה יותר לדלק ואולי גם אגרת רישוי גבוהה יותר.

ההצעה מגיעה זמן קצר אחרי פרסום דו"ח בעניין שחיבר הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), שישראל מועמדת להתקבל לשורותיו. הדו"ח מבקר את שיעור המס הגבוה על רכב, ומציע להטיל מס דווקא על השימוש במכונית.

יש לציין כי משרד האוצר החל בעשור האחרון ברפורמה להורדת מסים מ-95% ב-2005 ל-72%, כך לפי התוכנית ל-2010. עם זאת, הגירעון התקציבי שהסתמן ב-2009 הביא לבלימת הרפורמה ולהטלת המיסוי הירוק, המעלה את המס הבסיסי על מכוניות ל-90% (ועם הפחתת מס בהתאם למידת הזיכוי של הרכב). "המס עלה כחלק מתוכנית חירום כלכלית", אומר השר כץ. "אך עכשיו אין הצדקה למיסוי גבוה כל כך".

המיסוי על כלי רכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם. המס הכולל על רכב מיפן או קוריאה, כולל מע"מ, מגיע ל-117% ממחיר המכונית. לשם השוואה, המיסוי על רכב בבריטניה הוא 15% ובבלגיה הוא 20%. המדינה היחידה באיחוד האירופי עם שיעור מס גבוה מישראל היא דנמרק (175%), כששם מטרתו היא להגביל את מספר כלי הרכב במדינה.

במצגת שהכין משרד האוצר ב-2005, הוסברו הבעיות במיסוי הגבוה על רכב. בין היתר הוסבר כי "המסים מביאים לפגיעה בבטיחות, הגברת זיהום האוויר, פרמיות ביטוח מנופחות ונגישות נמוכה לרכב במעמד הביניים". עם זאת, בדו"ח שהכינה רשות המסים לסיכום הכנסות המדינה מרכב ב-2008, נכתב כי חשיבות ההכנסות המתקבלות ממיסוי מקשה על הורדת נטל המס על מכוניות. באותו דו"ח נכתב גם כי הסיבה למס הגבוה היא היסטורית ונובעת מתפישת מכונית פרטית כמוצר מותרות.

לפי התוכנית ל-2009, המס על רכב חדש ירד ל-85%. ברשות המסים כבר הצהירו בעבר כי בכוונתם להוריד את המס הישיר על מכוניות ולהעלות את המס על השימוש. מקורות באוצר טענו כי היוזמה של כץ היא חריגה ברורה מסמכותו. עם זאת, נראה כי לאור הלחץ הבינלאומי והעיוותים שנוצרים בשל המס הגבוה, האוצר יתמוך בסופו של דבר בהורדת המס, גם אם לא לשיעור נמוך יחסית של 60%.

הנהנים העיקריים מרפורמה כזו יהיו היבואנים, שיוכלו להגדיל את מכירות כלי הרכב החדשים על חשבון המשומשים. חברות הליסינג צפויות להיפגע בטווח הקצר, מכיוון שמחירי המכוניות המשומשות צפויים לרדת במקביל לירידה במחירי המכוניות החדשות. משמעות הדבר היא שערך צי הרכב שברשותן יילך ויירד.

במשרד האוצר העדיפו שלא להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully