וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הצהרות הממשלה - מחירי הדירות עולים

מאת גיא ליברמן

5.11.2009 / 9:30

המחירים בישראל עלו באוקטובר ב-1.4% בממוצע, בדיוק כמו בספטמבר. באזור המרכז התייקרו הדירות ב-1% ובפריפריה עלו המחירים ב-2.2%. בשוק השכירות דווקא נרשמו ירידות קלות

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ממשיכים להצהיר כי מחירי הדירות צפויים לרדת, המצב בשטח שונה: לפי מדד מחירי הדירות של יד2 ו-TheMarker, באוקטובר חלה עלייה ממוצעת של 1.4% במחירי הדירות בישראל לעומת ספטמבר. זהו חודש שני ברציפות של עליות מחירים בשיעור זהה.

לפי נתוני המדד, המבוסס על המודעות המתפרסמות באתר יד2, המחירים בפריפריה עלו בשיעור גבוה מהמחירים במרכז. בעוד שבאזור המרכז נרשמו באוקטובר עליות מחירים של 1%, הרי שבפריפריה עלו המחירים בשיעור כפול - 2.2%. לעומת זאת, דמי השכירות במרבית אזורי המדינה ירדו או נותרו כפי שהיו בספטמבר. כמו במרבית החודשים האחרונים, גם באוקטובר עיקר העניין של מחפשי הדירות הופנה כלפי נכסים להשקעה בני 3-4 חדרים בחיפה ובקריות.

העיר שרשמה את עליית המחירים הגבוהה ביותר באוקטובר היא באר שבע, שם נרשמה עלייה של 5% לעומת ספטמבר. מחירן של דירות בנות שלושה חדרים בעיר עלו בממוצע ב-5.8% וכיום מחירן הוא כ-420 אלף שקל. דירות חמישה חדרים בעיר רשמו עלייה זהה ומחירן הממוצע כיום הוא 796 אלף שקל. יצוין כי באר שבע רשמה עליות מחירים נאות בחודשים האחרונים, ולפי נתוני אוקטובר נראה כי רבים מאמינים כי יש למחירים בבירת הנגב פוטנציאל להמשיך ולטפס.

גם בפריפריות הצפוניות נמשכות עליות המחירים: בקרית ביאליק ובקרית מוצקין עלו באוקטובר המחירים בשיעורים ממוצעים של 3.9% ו-4.5%, בהתאמה. בחיפה נרשמו עליות מחירים ממוצעות של 2.7%.

עיר נוספת שרשמה עליית מחירים גבוהה באוקטובר היא ראשון לציון, שם נרשמה עלייה של 3.1% בממוצע. דירות חמישה חדרים בעיר הן האחראיות העיקריות לעלייה: מחירן הממוצע עלה ב-3.8% לכ-1.54 מיליון שקל, מחיר הגבוה במעט מדירות חמישה חדרים בנס ציונה ובחולון והנמוך במעט מכפר סבא.

גבעתיים ורמת השרון ממשיכות להיאבק על תואר העיר היקרה בישראל. ברמת השרון אמנם ירדו באוקטובר המחירים ב-1%, אלא שזו עדיין העיר היקרה ביותר לדירות שלושה וארבעה חדרים: 1.36 ו-1.72 מיליון שקל, בהתאמה. בגבעתיים נמצאות דירות החמישה חדרים היקרות בישראל, במחיר ממוצע של 2.33 מיליון שקל.

מחירן של דירות שלושה חדרים בתל אביב עלה בשיעור חד של 4.4% ל-1.14 מיליון שקל. מנגד, בדירות ארבעה חדרים בעיר נרשמה ירידת מחירים ממוצעת של 2.7%.

מתוך 30 הערים המרכיבות את המדד, בחמש נרשמו ירידות מחירים - ברמת השרון, בהוד השרון, בלוד, בטבריה ובנהריה. ברמת השרון זהו חודש שני רצוף של ירידות מחירים.

האטה בשוק השכירות

בשוק השכירות נרשמת מגמה של ירידות מחירים, אך מדובר בירידות זעומות. בדירות חמישה חדרים ברחבי ישראל נרשמו ירידות ממוצעות של 0.3%, כאשר שיאנית הירידות היא חדרה עם ירידה ממוצעת של 5.2% לעומת ספטמבר. גם בחיפה נרשמו ירידות חדות במחירי השכירות של דירות חמישה חדרים - בשיעור של 4.6%.

יש לציין כי בספטמבר נרשמו עליות בשיעורים כמעט זהים במחירי השכירות של דירות חמישה חדרים בשתי ערים אלה, כך שקשה לומר כי מדובר במגמה מתמשכת של ירידות במחירי השכירות של דירות גדולות בחיפה ובחדרה.

עם זאת, באוקטובר נרשמו ירידות במחירי השכירות של דירות חמישה חדרים בשבע ערים שכלולות במדד, כאשר בספטמבר לא נרשמה אף ירידת מחיר בדירות אלה, כך שייתכן כי מדובר בהתחלה של מגמה חדשה. גם בדירות שלושה חדרים נרשמו ירידות מחירים ממוצעות בשבע ערים שבמדד, ואילו במחירי השכירות של דירות ארבעה חדרים נרשמו ירידות מחירים ב-19 מתוך 28 הערים שבמדד.

נתונים אלה מתיישבים עם דברים שאמרו אנשי נדל"ן בסקר שוק השכירות שפורסם באחרונה ב-TheMarker. הסקר לימד כי בשוק חלה האטה, וכיום בערים רבות יש הרבה דירות פנויות שעומדות ללא שוכרים, דבר שמביא בכמה מהמקרים להורדת מחירים.

לפי המדד, דירות בנות שלושה החדרים היקרות ביותר לשכירות נמצאות בתל אביב - שם נגבים בעבורן 4,305 שקל בחודש בממוצע. תל אביב מובילה גם במחיר השכירות לדירות ארבעה חדרים - 5,624 שקל בחודש. דמי השכירות הגבוהים ביותר לדירות חמישה חדרים נגבים ברמת השרון - 7,236 שקל בחודש, לעומת 6,850 שקל בגבעתיים ו-6,838 שקל בתל אביב. את המחיר הנמוך ביותר לדירת חמישה חדרים אפשר למצוא בלוד - 2,953 שקל בחודש.

בתחום חיפושי הדירות לא נרשמו באוקטובר שינויים: דירות 3-4 חדרים בחיפה ובקריות הן המבוקשות ביותר, ואחריהן דירות דומות בחולון ובבת ים.

בשוק השכירות בולטות תל אביב, גבעתיים ורמת גן. שבעה מתוך שמונת המקומות הראשונים בחיפושי הדירות לשכירות שמורים לדירות קטנות בערים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully