וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זכותו של פרקליט המדינה לומר את דעתו"

פנחס וולף וגלעד גרוסמן

4.11.2009 / 10:29

שר המשפטים לשעבר ח"כ מאיר שטרית דוחה את דבריו של השר הנוכחי נאמן, שזעם על מכתב פרקליט המדינה לדור. השופט בדימוס זמיר: "לדור צריך לקבל אות כבוד"

גדעון צנטנר

(ארכיון: נאמן מכריז על כוונתו לפצל את משרד היועמ"ש. צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: לירז ליבנה)

חבר הכנסת מאיר שטרית (קדימה) התייחס הבוקר (רביעי) לעימות שהתגלע בין פרקליט המדינה משה לדור ושר המשפטים יעקב נאמן, על רקע המכתב שבו תקף לדור את נאמן. שטרית שכיהן כשר המשפטים בין השנים 2001-2003 אמר לוואלה! חדשות כי "זכותו של לדור לחשוב אחרת ולהביע את דעתו. מה הוא אמור לעשות? לשתוק? אני לא יודע אם ניתנו לו ההזדמנויות לעשות זאת ואני לא מכיר את הפרטים ולכן אני לא רוצה לחוות דעה על עצם המכתב".

בנוגע לרעיון פיצול סמכויותיו של היועץ המשפטי אמר שטרית כי "מדובר ברעיון חשוב. כבר בהיותי שר משפטים יזמתי רעיון להפריד בין התובע הכללי ליועץ המשפטי לממשלה. התחלתי לקיים דיונים במשרד. בזמנו, מני מזוז, שהיה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דווקא תמך ברעיון".

שטרית המשיך ואמר כי "הפיצול מחייב עבודת מטה מסודרת ובזה לדור צודק. צריך לעשות עבודת מטה שתגדיר בדיוק את העבודה של כל אחד מבעלי התפקידים ושניהם צריכים להיבחר באותה ועדה, כדי שהרמה של היועץ המשפטי לא תהיה פחותה משל התובע הכללי וכדי שגם היועץ המשפטי לממשלה יהיה ללא תלות פוליטית. זה יחזק את היועץ המשפטי, כי היום הוא עמוס עד מעל לראש. לכן דברים נסחבים הרבה זמן. תובע כללי יזרז מאוד את הפעולה. ההרתעה של אכיפת החוק תהיה הרבה יותר יעילה ומהירה".

במכתב שהופץ בפרקליטות תקף לדור את השר נאמן ואמר כי "דעתי היא שיש לגנוז לחלוטין את יוזמת הפיצול ולעסוק ולהשקיע בשיפור המערכת הקיימת".

"לדור היה חייב להביע את דעתו"

"לדור עשה את המעשה הנכון בזמן הנכון. הוא צריך לקבל אות כבוד", כך אמר הבוקר שופט בית המשפט העליון לשעבר, יצחק זמיר, לוואלה! חדשות, בהתייחסו למכתב ששלח אתמול פרקליט המדינה לשר המשפטים נאמן.

זמיר, שכיהן גם כיועץ המשפטי לממשלה, אמר שלדעתו לדור היה חייב להביע את דעתו לגבי הצעת הפיצול גם בפני שר המשפטים וגם בפני עובדי הפרקליטות שעליהם הוא ממונה וכלפינם יש לו אחריות. "הם זכאים לדעת מה עמדתו לגבי תוכנית שאמורה לפצל אותם ולפגוע בהם", אמר.

זמיר דחה את הטענה שמושמעת מכיוונו של נאמן שלדור פעל באופן לא תקין. "הוא תרם תרומה חשובה לדיון הציבורי. מינהל תקין היה מחייב ששר המשפטים יקים ועדה ציבורית שתבדוק את הנושא ותתן הזדמנות לפרקליט המדינה להופיע בפניה ולהביע את עדתו כאיש מנוסה שמכיר את המערכת מבפנים. אם היתה קמה ועדה כזאת, פרקליט המדינה היה מופיע וטוען בפניה ולא נאלץ להביע את דעתו באמצעות מכתב".

גם את הטענה שלדור פנה לתקשורת לפני שפנב לשר נאמן זמיר מבטל. "התוכנית שהשר גיבש הוא הציג לתקשורת ולא ליועץ המשפטי או לפרקליט המדינה. מי שרץ לתקשורת היה שר המשפטים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"הילד עם האצבע על הסכר"

גם שר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין, תומך בצעד שביצע לדור. "אין ספק שמדובר בזעקה של ייאוש מתוך תחושה ששום דבר לא עוזר", אמר. "כנראה שלדור מרגיש שהוא הילד עם האצבע על הסכר".

בתקופת כהונתו של ביילין במשרד המשפטים חתמו שורה של בכירים במשרד על מכתב פומבי בו הם קראו לו לחזור בו מכוונתו לפטר א תמנכ"לית המשרד דאז, נילי ארד. "כבר היו דברים מעולם", הוא אומר בהתייחסו לפומביות הביקורת של לדור. "אני לא פעלתי אז, אם כי נכון שזו לא הדרך הנאותה על פי התקשי"ר. אבל לא מדובר בפקידים, מדובר בבעלי סמכויות שאינם כפופים לשר מבחינה מקצועית".

ביילין הוסיף ש"עד כמה שאני מבין כל המערכת נגד הרעיון של הפיצול. יש כאן החלטה פוליטית לפגוע במעמד היועמ"ש ושום דבר לא עוזר. זה צעד חריג אבל אפשר להבין אותו אולי זה יזעזע את אמות הסיפים.יש תחושה שישראל ביתנו השתלטה על כל מוקדי שלטון החוק באופן ישיר או בעקיפין, ורוצה עכשיו לפגוע גם ביועמ"ש כחלק מתפיסת עולם בעייתית מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully