וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסביון מרוויחים פי 12 מבמודיעין עילית

ליאור דטל

4.11.2009 / 7:04

דו"ח העושר של הלמ"ס מתפרסם הבוקר ומגלה: היישובים העשירים בישראל הם סביון, כפר שמריהו ועומר. רק 11,300 איש נהנים מרמת החיים הגבוהה בישראל

סביון היא העיר שבה מתגוררים התושבים העשירים ביותר בישראל ובעלי הרמה החברתית הגבוהה במדינה - כך קובעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפי עיבוד של הנתונים האחרונים, מ-2006. יחד עם סביון, שדורגה באשכול 10 המשקף את הרמה החברתית-כלכלית הגבוהה ביותר, דורגו שני יישובים בלבד: כפר שמריהו ועומר - אך הדירוג המשוקלל מעניק לסביון את הדירוג הגבוה ביותר.

לפי הלמ"ס, רמת החיים של תושבי הרשויות המקומיות האלה היא הגבוהה ביותר, הם משתכרים הרבה יותר מהממוצע, יש להם יותר מכוניות פרטיות, שיעור הזכאים לבגרות בהן הוא הגבוה ביותר וכך גם שיעור הסטודנטים. מספר התושבים בשלושת היישובים המובילים נמוך - רק כ-11,300 איש נהנים מרמת החיים הגבוהה ביותר בישראל.

היישובים שדורגו ברמה הנמוכה ביותר (1) הם ביתר עילית (שציונה היה הנמוך ביותר), רהט, מודיעין עילית, חורה ולקיה.

ירושלים דורגה באשכול 4, בדומה לנתוני 2003. ההכנסה הממוצעת לנפש בעיר הבירה היא 1,848 שקל בחודש. תל אביב דורגה, בדומה ל-2003, באשכול 8. ההכנסה הממוצעת לנפש בעיר היא 4,476 שקל בחודש. גם רעננה, רמת גן והרצליה דורגו באשכול 8. הערים המרוחקות יותר מהמרכז - אשדוד, אשקלון ובאר שבע - דורגו באשכול 5.

686 שקל בחודש

אחד הנתונים ששוקללו במדד הוא המשכורות של התושבים. תושבי אשכול 10 הם כמובן בעלי השכר הגבוה ביותר - פי שמונה מתושבי האשכול הנמוך ביותר. כך לדוגמה, ההכנסה הממוצעת לנפש בסביון היא 8,522 שקל בחודש (נכון ל-2006), בעוד במודיעין עילית ההכנסה לנפש היא 686 שקל בלבד.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי ביישובים המבוססים יותר מתגוררות משפחות קטנות יותר: רק ל-10% מהמשפחות ביישובים העשירים ביותר יש ארבעה ילדים או יותר, לעומת 57% מהמשפחות באשכול הנמוך ביותר. כך לדוגמה, בעוד ברהט שיעור המשפחות בעלות ארבעה ילדים ויותר מגיע ל-55%, ובסביון הוא 5% בלבד.

נתון נוסף ששוקלל במדד הוא מספר בעלי המכוניות מבין בני היישוב. שיעור בעלי המכוניות ביישובים באשכול 10 גבוה פי שבעה מהשיעור ביישובי האשכול הנמוך ביותר.

הדירוג של הלמ"ס מתבסס על נתונים הנכונים ל-2006 שנאספו על ידי הלמ"ס, ביטוח לאומי, משרד העבודה והרווחה ומשרד הדתות. הם כוללים, בין השאר, את נתוני ההכנסה הממוצעת לנפש ביישובים, מספר כלי הרכב במשפחה, שיעור כלי הרכב החדשים, שיעור הזכאים לתעודת בגרות, שיעור הסטודנטים, רמת האבטלה ומאפייני מקבלי קצבאות.

משרדי הממשלה משתמשים בדירוג זה כאחד הקריטריונים לחלוקת המשאבים לרשויות המקומיות. הפעם האחרונה שבה סווגו הרשויות לפי אשכולות אלה היתה ב-2003.

אפעל במקום הראשון במועצות האזוריות

מבין המועצות האזוריות דורגו ברמות הגבוהות ביותר (9-10) אפעל, שקיבלה את הציון המשוקלל הגבוה ביתר, ואחריה גדרות, גן רווה, דרום השרון, חוף השרון והערבה התיכונה. באשכולות הנמוכים ביותר (1-2) דורגו אבו בסמה (שקיבלה את הציון הנמוך ביותר), אלי-בטוף, אל מרג', נחל שורק והר חברון.

מאז 2003, רמת החיים ברוב היישובים והמועצות בישראל לא השתנתה - לא לחיוב ולא לשלילה. 81% מהרשויות נותרו באותו אשכול שבו דורגו ב-2003. 19% הנותרים איבדו את מקומם לטובת אשכול נמוך יותר - כלומר, שרמת החיים של התושבים בהם ירדה - או עברו לאשכול גבוה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully