וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאמן ללדור: המכתב לא תקין בלשון המעטה

גלעד גרוסמן

4.11.2009 / 7:00

פרקליט המדינה הפיץ בפרקליטות מכתב שבו הוא תוקף את שר המשפטים בעקבות התוכנית לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. משרד המשפטים: השר מצר על כך שהמכתב הופץ לכל עובדי המשרד לפני שהוגש אליו

גדעון צנטנר

(בוידיאו: נאמן מכריז על כוונתו לפצל את משרד היועמ"ש. צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: לירז לבנה)

בלשכת שר המשפטים הגיבו אמש (שלישי) בזעם על המכתב ששלח פרקליט המדינה משה לדור לשר המשפטים יעקב נאמן. לדבריהם, נאמן מצר על כך שהמכתב הופץ לכל עובדי המשרד לפני שהוגש אליו. "השר רואה בצעד זה מעשה לא תקין בו עובד ציבור מביע ביקורת פומבית כנגד השר הממונה עליו. הדבר דומה לאלוף בצה"ל שייצא בביקורת כנגד שר הביטחון או כמו ניצב במשטרה שייצא כנגד השר לביטחון פנים. דבר זה אינו תקין בלשון המעטה במינהל ציבורי תקין".

בלשכת השר הוסיפו כי "המכתב כולל האשמות שווא ומוכיח קבל עם ועדה את הצורך המיידי בשינוי המבני אותו מוביל השר במשרד המשפטים".

במכתב שהופץ בפרקליטות תקף לדור את השר נאמן ואמר כי "דעתי היא שיש לגנוז לחלוטין את יוזמת הפיצול ולעסוק ולהשקיע בשיפור המערכת הקיימת".

שלשום הציג נאמן את תוכניתו לפיצול סמכויות היועץ המשפטי, ולהקים תפקיד חדש - התובע הכללי - שיהיה אחראי על אכיפת המשפט הפלילי במדינה. לדברי נאמן, מטרת הפיצול היא לחזק את אכיפת החוק במדינה ולהתמודד אם הפשע הגואה. אולם במכתב שאורכו 20 עמודים וכותרתו "משמעות פיצול מוסדות היועץ והפרקליטות - פגיעה באכיפה והחלשתנו כמדינת חוק", מפרט לדור את כל חששותיו מהמהלך.

"זמנים בלתי שיגרתיים מחייבים צעדים בלי שיגרתיים", כותב לדור, שצפוי להיפגע מהפיצול המוצע. לטענתו, מדובר בהחלטה שהתקבלה בצורה לא ראויה וללא דיון מעמיק דיו. "פיצול ופירוק פתאומי של מערך הייעוץ והייצוג לדיסיציפלינות משפטיות שונות אינם אפשריים מבלי לפגוע קשות בעצמת המערכת המשפטית", כותב לדור. לדבריו, ההפרדה בין סמכויות הייעוץ ובין האחריות על אכיפת החוק הפלילי והאזרחי יובילו לפגיעה ביכולת לאכוף את החוק.

"אין לי ספק שגם כאשר הכוונות מאחורי היוזמה לביצוע מהלך זה או אחר הן טובות, הלכה למעשה הן מקדמות לעתים מגמות מסוכנות מאוד", כותב לדור. לטענתו תוצאת הפיצול היא "פגיעה משמעותית במוסד חשוב, חיוני ומוצלח, והכל במחי יד". לדור הוסיף כי "היועץ והתביעה הכללית הם שני צדדים של אותה המטבע, שני אמצעים להשגת אותה מטרה - הבטחת שלטון החוק וחוקיות פעילות גורמי הממשל".

הפיצול לא יסייע במאבק בפשיעה

לטענת לדור, ריכוז כל הסמכויות בידי אדם אחד מאפשר הכוונה אמיתית של דרכי התנהגות ושינוי עמוק בתרבות השלטון. "מי שמבקש 'לייבש את הביצות' בתחום השחיתות הציבורית, ולא רק 'להרוג יתושים מזדמנים', צריך לאחוז בידיו את ארגז הכלים המלא". הוא הוסיף שקיים חשש שפיצול מוסד היועץ יוביל לפוליטיזציה של התפקיד.

הוא גם יוצא נגד טענת נאמן, שהפיצול יסייע במאבק בפשיעה. "בעידן שלאחר ביתור המערכת והפקעת היכולות והסמכויות מידי כל אחת מהן, נוכל להספיד גם את הסיכוי להנות מעצמה של ממש במערכת האכיפה", כותב לדור. "מי עוד יזכור כי הטיעון שהוצג כתומך בפיצול היה הרצון בכלל לייעל את מערכת האכיפה ובמקביל לחזק דווקא את שלטון החוק?!".

עדכון ראשון: 19:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully