וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל תמחק 12 מיליארד שקל מהפנסיות

אבי בר-אלי

3.11.2009 / 9:30

טוב לחברה - רע לעובדים: הצעד יצמצם ההתחייבויות ויחזק את ההון העצמי של החברה במיליארדי שקלים. רשות החשמל תחייב את החברה להוון את התחייבויותיה הפנסיוניות לפי ריבית גבוהה יותר

חברת החשמל עשויה למחוק יותר 12-10 מיליארד שקל ממצבת התחייבויותיה האקטואריות. ל-TheMarker נודע כי רשות החשמל שוקלת להחליט עד סוף השנה כי חברת החשמל תחויב בהיוון התחייבויותיה הפנסיוניות לפי ריבית גבוהה יותר.

משמעות החלטה זו היא הפחתה ניכרת במצבת המחויבות הפנסיונית של החברה, בצד שיפור בהונה העצמי של החברה. רשות החשמל שוקלת לבצע את המהלך למרות החלטת המוסד הבינלאומי לתקינה בחשבונאות (IASB) לדחות את הכרעתו בסוגייה בשנה. ברשות החשמל אישרו אתמול כי "הסוגיה מוכרת", אך ציינו כי "עדיין לא התקבלה כל החלטה בנושא".

במקביל, אקטואר חברת החשמל, אלן דובין, איתר באחרונה הפרשות יתר לקופת הפנסיה של עובדי חברת החשמל, גם בעבור עובדים פעילים בחברה. זאת, בצד ניפוח ההפרשות לכאורה בעבור גמלאי חברת החשמל בהיקף מוערך של 5-6 מיליארד שקל. לפי הערכות, ניפוח המחויבות הפנסיונית בעבור עובדיה הפעילים של החברה יחייב הפחתה נוספת של 1-3 מיליארד שקל במצבת ההתחייבויות של החברה. זאת, בצד שיפור מהותי נוסף בהונה העצמי של החברה.

בימים אלה עורכת החברה מחדש את דו"חותיה הכספיים לשנים האחרונות (רה-סטייטמנט). זאת, בעקבות הנחיית רשות ניירות ערך לתקן את סעיפי ההון העצמי של החברה והמחויבות האקטוארית, לנוכח ממצאי הבדיקה של ההנחות האקטואריות שהיו נהוגות בחברה.

בשבוע שעבר אישרה רשות ניירות ערך לחברה לדחות בשנית את מועד פרסום דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של 2009 עד ה-24 בדצמבר, וכן לדחות את פרסום הדו"חות לרבעון השלישי עד ה-24 בינואר 2010.

זה כשנתיים ניטש בין חברת החשמל, העובדים, רואה החשבון המבקר של החברה ורשות החשמל ויכוח עקרוני סביב שאלת הריבית שלפיה יהוונו ההתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל. זאת בעקבות המעבר לתקינה החשבונאית הבינלאומית (IFRS). חברת החשמל מהוונת כיום את ההתחייבויות הפנסיוניות שלה לפי ריבית של אג"ח ממשלתיות (חסרות סיכון). אלה נאמדו נכון לסוף הרבעון הראשון של 2009 ב-23.8 מיליארד שקל.

לפי כללי IFRS, יש להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות של החברות לפי ריבית גבוהה יותר, של אג"ח קונצרניות בדירוג AA. משמעות ההיוון לפי ריבית גבוהה יותר היא הפחתה של כ-10.5 מיליארד שקל בסך ההתחייבויות הפנסיוניות (לפי דו"חותיה האחרונים של החברה לרבעון הראשון) וגידול של כ-5.7 מיליארד שקל בהון העצמי של חברת החשמל. עם זאת, בחברת החשמל טענו כי אין בשוק ההון המקומי "מסחר עמוק" באג"ח קונצרניות בדירוג זה, ומשום כך ריבית זו אינה רלוונטית לחברה.

לפיכך, נטען כי יש להוון את ההתחייבויות לפי הריבית הנמוכה יותר של אג"ח ממשלתיות, גם במחיר הותרת ההיקף הנוכחי של התחייבויותיה הפנסיוניות של החברה. העמדה זכתה לתמיכתו הגורפת של ועד העובדים בחברה, שראה בהעלאת ריבית ההיוון ניסיון לפגוע בהיקף הכספים המופרשים לקופת הפנסיה, אך להתנגדות של רשות החשמל, שראתה בכך ניסיון מכוון לכאורה להאדיר בצורה מלאכותית את מצוקתה הפיננסית של חברת החשמל כדי לזכות בסיוע גדול יותר במסגרת תעריפי החשמל.

חברת החשמל: "הדו"ח עדיין לא הושלם - זריקת המספרים היא בגדר פופוליזם"

באחרונה פורסם כי עמדת הרשות, שנתמכה בחוות דעת מטעם פרופ' אמיר ברנע, צפויה לחיזוק, היות שבכוונת המוסד הבינלאומי לתקינה בחשבונאות לבטל את האפשרות להוון את המחויבות האקטוארית לפי ריבית אג"ח ממשלתית בהיעדר "שוק עמוק" של אג"ח קונצרנית בדירוג AA.

מאז עריכת הדו"חות צומצם הפער בין הריביות. לאחר השלמת תיקון הדו"חות הכספיים, תפחת מצבת ההתחייבות הפנסיוניות של החברה. מכאן, שהשפעת ההחלטה של רשות החשמל על ריבית ההיוון לא תסתכם כעת בהפחתה של 10 מיליארד שקל מהמחויבות האקטוארית, אלא לפי הערכות, סביב ערכים הנמוכים בכמחצית.

לפני כשבוע התברר כי גם שכרם הפנסיוני של עובדים פעילים בחברה עודכן בערכים החורגים מהסביר, וכי גם הפרשותיהם זכו בייסוף בשיעור ריאלי החורג לכאורה מהסביר. משמעות ממצא זה עדיין לא הובררה עד תום, ובימים אלה שוקדים בחברת החשמל על השלכותיה על מצבת ההתחייבויות הפנסיוניות (המוערכות לפי שעה בטווח של 1-3 מיליארד שקל), וכן על הונה העצמי.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "את סקר השכר יזם דירקטוריון החברה, לאחר הנחיית היו"ר להגיע לאמת לעומקה. דו"ח השכר עדיין לא הושלם, עוד לא הגיע לדיון ולניתוח, והתייחסות למספר כזה או אחר תינתן רק לאחר תום הבדיקה". בחברה ביקשו להוסיף כי "הדו"חות הכספיים שיפורסמו בהתאם להנחיות רשות ניירות ערך, ישקפו את המספרים המאושרים והמקובלים. כל זריקת מספר אחר היא בגדר פופוליזם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully