וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשישים בארץ: עניים, מדוכאים ועובדים קשה

פנחס וולף

2.11.2009 / 22:01

לפי נתונים המתפרסמים לקראת יום הקשיש הבינלאומי, 64% מקשישי ישראל מתקשים לכסות את הוצאותיהם. שיעור בני גיל הזהב שמהווים חלק ממעגל העבודה הוא הגבוה ביותר באירופה

64% מהקשישים בישראל מתקשים לכסות את הוצאותיהם החודשיות. כך עולה מממצאים של מאגרי הנתונים של מרכז הידע לחקר הזדקנות האוכלוסייה בישראל. את הנתונים פרסם המשרד לענייני גמלאים לקראת יום הקשיש הבינלאומי שיחול מחר (שלישי). על פי הנתונים, ישראל היא המדינה השנייה ביחס למדינות באירופה שבה לקשישים קשה "לגמור" את החודש.

רק איטליה עוקפת את ישראל עם 65% של קשישים המתקשים בתשלום הוצאותיהם החודשיות. הולנד, לעומת זאת, מתפארת עם 19% בלבד מקרב אוכלוסיית הקשישים המתקשים בעמידה בתשלומים.

בקטגוריית הדיכאון, ישראל נמצאת במקום השלישי באירופה, כאשר 40% אחוזים מקשישיה נמצאים בדיכאון, לעומת 19% בלבד מקרב הקשישים השוויצריים. ואילו רק 32% מקשישי ישראל מגדירים את בריאותם כטובה או טובה מאוד, נתון המציב את ישראל במקום אחרון באירופה בתחושת הבריאות. בבלגיה, לדוגמה, 62% מהקשישים הגדירו את בריאותם כטובה או טובה מאוד.

עם זאת, קשישי ישראל יכולים להיחשב כ"סוסי עבודה". ישראל נמצאת במקום הראשון באירופה במספר אנשי הגיל השלישי המהווים חלק מעגל העבודה, עם 8.4%, לעומת 0.4% בצרפת.

אוכלוסיית הקשישים תכפיל עצמה עד 2030

מהנתונים עולה עוד כי בישראל חיים למעלה מ- 715 אלף תושבים בני 65 המהווים עשרה אחוז מתושבי המדינה, כמחציתם עברו את גיל 75. עד שנת 2030 אוכלוסיית הגיל השלישי תמנה 14% מאזרחי המדינה ותכפיל את עצמה.

עוד עולה כי 63% מהקשישים חיים עם בני זוגם. ביחס לאירופה, ישראל היא המדינה עם מספר ילדים לקשיש הגבוה ביותר. לקשישים הישראלים יש בממוצע 3.2 ילדים לעומת שני ילדים בממוצע בגרמניה ו- 1.9 ילדים באוסטריה.

בעקבות העובדה כי קשישים רבים אינם מודעים לזכויותיהם, סגנית השר לענייני גמלאים, לאה נס, יוזמת הצעת חוק שתחייב את הרשויות לבצע יידוע אקטיבי לאזרחים הוותיקים. לדבריה, "רשויות המדינה, ובתוכם הביטוח הלאומי וקופות החולים, חוסכים ושומרים בקופתם מיליוני שקלים על גבם של האזרחים הותיקים של מדינת ישראל.

"נוצר מצב עגום שממשלת ישראל מקצה תקציבים שאינם מגיעים לידיהם של האזרחים הוותיקים. אני קוראת למשרדי הממשלה ולרשויות לפעול וליידע את האזרחים בדבר זכויותיהם באופן אקטיבי כשם שפועלים לגבות מהאזרחים את חובותיהם. אין מטרה נעלה יותר מאשר לקיים את אלו שייסדו את המדינה בכבוד".

גם הכנסת תציין מחר את יום הקשיש הבינלאומי. בשעה 12:00 ועדת העבודה, הרווחה והבריאות תדון בסוגיית מחסור במידע וקשיי נגישות של קשישים את זכויותיהם, בהשתתפות סגנית השר לענייני גמלאים לאה נס. לאחר מכן יערך טקס לציון יום הקשיש הבינלאומי בהשתתפות יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ונס. ובשעה 16:30 מליאת הכנסת תקדיש דיון מיוחד לכבוד יום הקשיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully