וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לרוצחים מגיע משפט הוגן

עו"ד בר עוז ג'נאח

2.11.2009 / 17:00

עורך הדין בר עוז ג'נאח מזכיר כי בחברה דמוקרטית גם הפושעים השפלים ביותר זכאים לייצוג משפטי. לכן אסור לתקוף את הפרקליטים שמייצגים אותם. הם בסך הכל שליחים של החוק

בצוק עתים זה, בו הטירוף והאלימות מכים במלוא העוז את מדינת ישראל, והתקווה שעם חלוף היום שחר האחווה ואהבת הבריות יפציע, באה שוב פרשייה המעלה תחושת קבס ומעוררת את השאלה עד אנה הרחקנו לכת – פרשיית החשדות הכבדים הרובצים על דמיאן לאקי קרליק. שמסתברא כי אם יוכחו חשדות אלו, הרי הוא חוטא בחטא של חוסר הסובלנות, השנאה לאחר ולשונה – וכנגזר מכך עולה השאלה האם אדם זה זכאי לייצוג משפטי וכיצד יכול עורך דין בר-דעת ליטול על עצמו את שרביט הייצוג של אדם החשוד במעשים כה חמורים.

ההדיוטות סבורים כי לא ייתכן שיש בנמצא עורך דין שייטול על עצמו תפקיד זה, וכי בכך יטיל קלון על עצמו, אך אלו המצויים בדל"ת אמות עיסוק זה יודעים היטב, כי זה מחובתו של עורך הדין, כמות שעל רופא ליתן תרופה לכל אדם יהא צבע עורו, לאומו, דתו אשר יהא. אף עורך הדין, תפקידו לתת סעד, הכוונה וייעוץ משפטי.

לא זו אף זו אין כל מקום לזהות עורך הדין עם לקוחו, שכן לא חל עליו הכלל "אמור לי מיהו לקוחך ואומר לך מי אתה", וזו בלשון המעטה. כל כלל מושכל ראשוני הוא כי כל אדם זכאי לייצוג משפטי, שאם לא כן כל ההוראות הסטטוטוריות בדבר זכות החשוד או הנאשם להיוועץ בעורך דין היו מתייתרות.

כמדומני ששאלה זו עלתה וצצה בפרשת ייצוגו של איבן האיום – איוואן דמיאניוק – וזכתה לתגובות המטילות רפש ובוץ על עורך הדין יורם שפטל שקיבל על עצמו את ייצוגו של דמיאניוק. רפש ובוץ שלהם לא היה ראוי, וזאת מהטעמים והנימוקים הבאים.

עורך הדין איננו שליחו של השטן

זכותו של חשוד ונאשם להיות מיוצגים מעוגנת בחוק, ואין כל מקום לשרבוב של אלמנטים כגון סלידה מחשוד או נאשם כדי לשלול זכות זו. שאם לא כן, אנו מאיינים זכות הייצוג וחובת ההיוועצות השמורה לחשוד ולנאשם במסגרת החוק.

עורך הדין, אין לראותו ואין ללמוד ממנו גזרה שווה ביחס ללקוח, שהרי ביחס ליחסי עורך-דין לקוח לא חל הכלל "אמור לי מיהו לקוחך ואומר לך מי אתה", שכן עורך הדין, כרופא, תפקידו לבדוק את חומר החקירה והראיות כנגד אותו חשוד או נאשם, ולהגיע למסקנות ולממצאים ולהוכיח את חפותו או למצוא נסיבות אשר יש בהן להבהיר כיצד ולמה הגיע לאן שהגיע.

אין לבוא כלפי עורך הדין ב"עליהום" על כך שהוא נוטל על עצמו ייצוגו של אדם ממין דא, שאם לא כן, לאותו אדם – חרף תחושת התיעוב חשים כלפיו – נפגעת זכות יסוד וזכות חקיקתית של זכות ההיוועצות ולהיות מיוצג בהליכים משפטיים. ניתן למצוא הקבלה דומה במקרהו של רופא המטפל בטרוריסט שנפצע במהלך ביצוע מעשה טרור ולאחר שאנשים רבים נפלו תחת מעשיו.

לפיכך, שומה עלינו כחברה דמוקרטית ונאורה להתעלם כליל, ולא לראות בעורך הדין כאילו הוא שליחו של השטן, שכן הוא שליחו של החוק, חוק שחוקק על-ידי נבחרי העם ומוסדותיו השונים. להטיל רפש בעורך הדין על שנטל על עצמו מטלה זו הינה להטיל רפש ובוץ על המחוקק שיזם וחוקק חיקוק זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully