וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתיו יבש ברשתות האופנה

עדי דברת-מזריץ

2.11.2009 / 8:30

בקניונים לא אופטימיים: כמה ימי גשם, לאחר אוקטובר חם במיוחד, הגיעו מאוחר מדי לחנויות הבגדים. בניסיון נואש למלא את החנויות הריקות הן יצאו במבצעי סוף עונה עוד לפני שהחלה

יציאה מהמיתון, עליות שערים, התאוששות הבורסה - המלים האופטימיות האלה שנשמעות הרבה לאחרונה, הן לא מנת חלקם של הקניונים, בעיקר של רשתות האופנה והמזון הפועלות בהם. "לאחר ירידה ממוצעת של 5% במכירות בקניונים מתחילת השנה עד אוגוסט, היתה בחודשים ספטמבר-אוקטובר ירידה במכירות של 20% במסעדות לעומת אוגוסט 2009 ו-10%-20% פחות מספטמבר-אוקטובר 2008.

ברשתות האופנה היתה ירידה במכירות של 10%-15% בספטמבר-אוקטובר ואף יותר לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה", כך אומר עופר שחטר, מנכ"ל חברת אריאל פרומול לניהול קניונים ומרכזי מסחר.

הסיבה לאוקטובר השחור היא שילוב בין משבר כלכלי, שהוביל לפגיעה גדולה במכירות של רשתות האופנה, והחורף, שסירב להגיע עד הימים האחרונים. ברשתות האופנה, המהוות את הרוב הגדול של המכירות בקניונים, ניתן היה למצוא בתקופה זו רק סוודרים, מעילים וחולצות פלנל חמות, אף שבחוץ קפחה השמש והחום הגיע ל-30 מעלות.

כדי להילחם במכת מזג האוויר החליטו רשתות אופנה רבות כמו ML, המשביר לצרכן, דלתא וקרייזי ליין לצאת במבצעים עוד לפני תחילת העונה. קבוצת הקניונים הגדולה בישראל - קבוצת קניוני עזריאלי - תצא השבוע במבצע מרוכז לכלל קניוניה, המעניק למשך שלושה ימים 20% הנחה על קנייה בסך 200 שקל.

"המכירות של אוקטובר היו נמוכות בהרבה מהציפיות", אומר פאר נדיר, מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי. "לכן רשתות האופנה נמצאות בפיגור גדול מאוד, ומבחינת היעדים שלהן היינו חייבים לתת להן דחיפה. אחרי שחודש שלם הן לא מצליחות למכור הן מבינות שצריך לעשות משהו".

גם ביג מרכזי קניות ייצאו בנובמבר במבצע מרוכז של כלל מרכזי הקניות של הקבוצה. "אנחנו יוצאים בדרך כלל בסייל לקראת סוף נובמבר-תחילת דצמבר, אבל השנה אולי נקדים אותו כבר לאמצע נובמבר", אומר חי גאליס, סמנכ"ל הניהול של ביג מרכזי קניות. "אנחנו נוהגים להתייעץ עם הרשתות, נראה מה יקרה בשבוע הראשון של נובמבר ונחליט. אני מקווה מאוד בשביל הרשתות שהשבועיים הקרובים יהיו טובים, מכיוון שהשבועיים האחרונים היו ממש ממש לא טובים. אין לי עדיין נתוני אמת אבל אני מהמר על ירידה במכירות של לפחות 10% בשבועיים האלה. היה ממש שקט בקניונים, ומי שהסתובב ראה מעט אנשים שמטיילים באווירה חסרת אנרגיות".

"השבועיים של גל השרב - קטסטרופה"

לעומת זאת, משה רוזנבלום, מנכ"ל חברת מליסרון המפעילה כמה קניונים בהם הקריון וקניון רמת אביב, טוען כי הרשתות והקניונים טועים בכך שהם יוצאים במבצעים כל כך מוקדם בעונה: "עוד מעט יקדימו את המבצעים כך שאת החורף נמכור בקיץ ואת הקיץ בחורף. רווחיות הענף נשחקה בשנה האחרונה גם כך ומבצעים רק שוחקים את הרווחיות עוד יותר. בסוף ייצא שהקניונים יקיימו את הסיילים שלהם בימים שיהיה כבר חורף ואנשים מגיעים בלאו הכי לקניונים".

בכיר באחת מרשתות האופנה הגדולות: "השבועיים של גל השרב האחרון היו אחת הקטסטרופות הגדולות הזכורות בענף האופנה". הבכיר מסביר מדוע רשתות האופנה ממהרות לצאת במבצעים, דבר השוחק עוד יותר את רווחיהן השחוקים ממילא: "הבעיה בריטייל היא שיום שעובר לא חוזר. דיברו על זה שהמשבר נגמר אבל זה לא קרה, והרשתות צריכות לסגור שנה שנגמרת בעוד חודשיים. הרשתות שהלך להן רע, כאלה שממונפות או שחסרים להן מזומנים, צריכות להראות הכנסות. הקניונים יוצאים בסיילים, מכיוון שחלק מהרווחים שלהם הם לפי הפדיונות של הרשתות ולא מטוב לב או לשם שמיים".

עדות נוספת למצב הקשה בענף ניתן לראות בתפוסה הדלילה יותר של חנויות בקניונים. אם בימים שבשגרה החנויות היו בתפוסה מלאה עם ממתינים רבים שמוכנים להיאבק על כל ספוט, היום כבר מדובר על תמונת מצב שונה. "יש קניונים טובים שפעם היו רגילים להיות בתפוסה מלאה עם ממתינים, והיום יש בהם מקומות ריקים. בקניונים שאנחנו מנהלים ניכר בחודשים האחרונים שקצב סגירת העסקה הרבה יותר ארוך והסכום של שכר הדירה יותר נמוך מאשר בתקופה מקבילה לפני שנה. אם לפני שנה היינו ב-95% תפוסה - עכשיו אנחנו ב-90% תפוסה", אומר שחטר. דוגמה לדלילות התפוסה בקניונים ניתן למצוא בקניון הקריות של חברת מליסרון, שם עומדות כיום שבע חנויות ריקות. לדברי החברה על החנויות מתנהל בימים אלה משא ומתן בכדי להשכירן לגופים אחרים.

סוף השבוע הגשום האחרון היה בגדר חמצן לנשימה עבור הרשתות והקניונים, שחזרו לרגע לימי הזוהר עם המוני קונים. לדברי פאר נדיר מעזריאלי, המכירות בסוף השבוע האחרון היו גבוהות ב-20%-20% מהמכירות בכל סוף שבוע אחר במהלך אוקטובר. גם לדברי גאליס מביג, "הגשם בסופ"ש החזיר את האנשים לקניונים והקופות התחילו לעבוד אחרי שבועיים-שלושה גרועים מאוד". רוזנבלום ממליסרון מגדיר את סוף השבוע האחרון "פצצה" ומספר כי מה שמכרו הקניונים בסוף השבוע האחרון היה יותר מכל הסחורה שנמכרה במשך השבועיים שקדמו לו.

ואולם הימים האחרונים המוצלחים לא צפויים לפצות על הנזק שכבר נגרם לרשתות. "זה לא הצליח לפצות מכיוון שסוף השבוע הזה הגיע מאוחר מדי לאוקטובר", אומר נדיר מעזריאלי. לדברי שחטר מאריאל פרומול, "זה שביום חמישי ירד גשם זה שטויות ולא משנה את מצבן הכללי של הרשתות. בספטמבר-אוקטובר שוב הרגשנו את אותו בום כלפי מטה במכירות, כפי שהרגשנו בתחילת המשבר הכלכלי בינואר-פברואר. זה מראה שהמיתון שוב פה ואני צופה שבחודשים הקרובים תימשך הירידה במכירות. רואים ירידה בכמות הקהל, במחזורים ובסל הממוצע".

גאליס מביג: "אני לא רואה שהמיתון נגמר וחזרנו לימים הורודים. זה לא נורא כמו שחשבו, אבל אנשים שומרים על עצמם וקונים פחות. קשה לי להאמין שהימים האחרונים יצליחו לפצות, כיוון שהיו ימים ממש רעים באוקטובר. אני מקווה שהגשם יימשך ואז נובמבר יפצה איכשהו על הימים שעברנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully