וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "מבוי סתום במו"מ ישרת רק את חמאס"

ניר יהב ואופק עיני

31.10.2009 / 19:05

שר הביטחון אמר כי "חיוני שייעשה מאמץ מכל הצדדים כדי להתחיל במשא ומתן". מוקדם יותר נפגשו יו"ר הרשות הפלסטינית ומזכירת המדינה האמריקאית נפגשו באבו דאבי, טרם הגעתה של קלינטון לארץ

מזכירת המדינה האמריקאית הילארי קלינטון נחתה לפני זמן קצר (שבת) בארץ. קלינטון מקיימת כעת פגישות עם שר הביטחון אהוד ברק ועם שר החוץ אביגדור ליברמן, ובעוד כשעה תיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס לפגישתה של מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, טרם הגעתה לישראל. ברק אמר כי "חיוני שייעשה מאמץ מכל הצדדים כדי להתחיל במשא ומתן. מדובר בהזדמנות ייחודית. מבוי סתום ישרת רק את החמאס ואת הגורמים הקיצוניים באזור".

ברק הוסיף כי בפגישות היום יידונו צעדים אפשריים מצד ישראל, הפלסטינים והאמריקאים על מנת לאפשר פתיחת משא ומתן בין ישראל לפלסטינים בשבועות הקרובים. ברק ציין כי "בישראל מעריכים את מאמציה של מזכירת המדינה הילרי קלינטון. ביכולתה לתרום תרומה חיובית להתנעת תהליך השלום".

קלינטון נפגשה מוקדם יותר היום עם יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן באבו דאבי. לאחר הפגישה, סיפר ראש מחלקת המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, שנכח בה, כי "סירבנו להצעה לחידוש המשא ומתן המבוססת על עסקה בנוגע להתנחלויות שגיבש השליח האמריקאי מיטשל עם ישראל". עריקאת הוסיף כי "הפסקת ההתנחלויות היא המפתח למשא ומתן, כפי שהתחייבה ישראל לעשות במפת הדרכים".

בפגישה דנו הצדדים במאמצים האמריקאים לחידוש תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ובהתפתחויות האחרונות במזרח התיכון. נכחו בה גם השליח האמריקאי למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל, וכן יועציו של אבו מאזן, סאיב עריקאת ויאסר עבד רבו.

ועידת הנשיא. מגד גוזני
"חיוני שייעשה מאמץ מכל הצדדים כדי להתחיל במשא ומתן. מדובר בהזדמנות ייחודית". ברק/מגד גוזני

אבו מאזן הבהיר באופן רשמי כי דחה הצעה אמריקאית לחידוש המשא ומתן עם ישראל לפני הקפאת ההתנחלויות בגדה המערבית. במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר פגישתו עם קלינטון, אמר אבו מאזן כי "אין חדש לאחר הפגישה". אבו מאזן הוסיף כי "הנושא העיקרי של השיחה עם קלינטון היה ירושלים. ירושלים נמצאת בסכנה ועל הערבים והמוסלמים להיות ערים לכך", וציין כי "השלום מתחיל מירושלים, וללא ירושלים, לא יהיה שלום עם הצד הישראלי".

דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, אמר בתום הפגישה בין השניים כי הפגישה הייתה "מעמיקה". לדבריו, השניים דנו בכל הסוגיות הנוגעות להפסקת הבנייה בהתנחלויות ובהגדרת מסד לתהליך השלום. "לא הושגה שום פריצת דרך בנוגע לחידוש תהליך השלום בגלל העקשנות הישראלית", הוסיף. לדבריו, אם ישראל תפסיק את הבנייה בהתנחלויות, יהיה ניתן לחדש את המגעים בין הצדדים.

אבו מאזן והילרי קלינטון באבו דאבי. רויטרס
פגישה "מעמיקה" לקראת ביקור בארץ. קלינטון ואבו מאזן, היום/רויטרס

מוקדם יותר אמר אבו רודיינה, כי בלתי אפשרי לחדש את המגעים עם ישראל ולחדש את תהליך השלום ללא הפסקת הבנייה בהתנחלויות, על פי הנדרש במפת הדרכים. במקביל אמר ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, ד"ר סאיב עריקאת, כי הפערים בין ישראל לפלסטינים עדיין עומדים בעינם.

מקורות פלסטינים רשמיים מסרו לעיתון "אל-קודס אל-ערבי" הרואה אור בלונדון כי אבו מאזן מתכוון לומר לקלינטון כי הנהגת הרשות הפלסטינית עומדת על כך שישראל תפסיק את הבנייה בהתנחלויות לפני שהמגעים יחודשו. הערב צפויה קלינטון להגיע לישראל במטרה ללחוץ על הצדדים לחדש את תהליך השלום. מחר היא תיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

(עדכון ראשון - 12:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully