וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שלא מרוצה מהגשם - שיילך לעזה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.10.2009 / 12:21

גשמי ברכה? תלוי את מי שואלים. ברצועת עזה נאלצים התושבים להצטופף בחדרים קטנים כשהמים חודרים לבתיהם. "אנשים רבים החלו לשים פחים בתור גגות"

ברצועת עזה, הגשמים הם לאו דווקא גשמי ברכה. תושבי רצועת עזה, שמאז המלחמה ממתינים לשיקום בתיהם שנהרסו, אינם מברכים על הגשמים העזים אתמול והיום. המים חודרים לבתיהם המאולתרים, הרחובות שטופים בגשמים שלא נאגרים ורבים מהם נאלצים להצטופף בחדרים קטנים המוגנים באופן יחסי מפני הגשם.

עיתונאי פלסטיני המתגורר בעיר עזה מעיד על עצמו שהוא מוגן יחסית מהגשם משום שהוא גר בבית חדש יחסית. "יש מקומות רבים, כמו מחנות הפליטים, שאין להם תשתית ראויה", הוא מסביר בשיחה עם וואלה! חדשות. "גם הגגות המגנים על הבתים שלהם הם גגות לא יציבים, חלקם מפח, והגשם מצליח לחדור פנימה בקלות". לדבריו, פלסטינים רבים גם נאלצים להתגורר עדיין בבתים שנהרסו על ידי צה"ל במבצע 'עופרת יצוקה' כי "אין להם ברירה אחרת".

מחמוד, תושב צפון רצועת עזה, מספר כי עד לפני מספר ימים ישנו ילדיו בגג, מתחת לכיפת השמיים, משום שהבית צר מלהכיל את כולם: "הם עשו זאת כל הקיץ, אבל אתמול התחילה עונת הגשמים והם ברחו עם המזרונים לתוך הבית ועכשיו הם ישנים שישה-שבעה בתוך חדר אחד. לאור זאת, החלטנו לזרז את בניית הבית של שני הילדים הגדולים, אבל הבעיה היא שאם פעם היה עולה לנו 15 אלף דולר לבנות בית, היום – בגלל המחסור האדיר בחומרי בניין והברחתו דרך המנהרות – המחיר עלה ל-150 אלף דולר".

"יש אנשים רבים שהתקרה המאולתרת נפלה או קרסה, ואנשים רבים התחילו לשים פחים בתור גגות", הוא אומר לוואלה! חדשות. "לאנשים אין יותר מדי ברירה כי מצבם הכלכלי גרוע מאד. רבים מהם, כולל רופאים ומהנדסים לשעבר נאלצים לעבוד כמטאטאי רחובות בשביל 30 שקלים ליום". לדבריו, מול החלקה שבה הוא בונה בית לילדיו, נמצאים פלסטינים רבים חסרי בית המתגוררים בתוך חממת ניילון קטנה ועלובה.

העיתונאי העזתי מציין כי המחסור האדיר בחומרי בניין ואספלט משפיע גם על איכות הכבישים ברצועה: "מתחילת המצור ישראל לא מאפשרת העברת חומרי בניין ואספלט, ולכן כל הכבישים בעזה במצב רע מאד. אי אפשר לתקן אותם, לשפר אותם ולהכין אותם היטב לחורף. אתמול בערב ירד גשם והמים פשוט שטפו את הכבישים, המכוניות נתקעו והיה ממש קשה לנסוע ולעבור".

אך אולי יש מישהו שמרוויח מהגשמים הרבים ברצועה? "אולי הגשמים החזקים טובים לחקלאים", מתרצה העיתונאי. "הרי תמיד יש מישהו שמרוויח מזה. יחד עם זאת, בסוף העונה הוא בטח ישלם את המחיר כי המעברים יהיו סגורים והוא לא יוכל לשלוח את הסחורה הרבה החוצה ולקבל עליה כסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully