וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצחק רבין והמלך חוסיין מתהפכים בקברם

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.10.2009 / 10:50

15 שנים אחרי ההסכם ההיסטורי בין ישראל לירדן, היחסים בין הצדדים נמצאים בשפל. השגרירים אמנם אופטימיים, אך בשטח החזון מתמוסס. שלום, ולא להתראות?

הסכם השלום בין ישראל לירדן, שנחתם לפני 15 שנה על ידי ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל והמלך המנוח חוסיין, צוין השבוע בשקט ובצנעה. היחסים בין שתי המדינות, מודים בשני הצדדים, אינם נמצאים בשיא פריחתם. הקיפאון המדיני של ממשלת נתניהו, ההצהרות הפסימיות של שריו, הדיבורים על ירדן כמולדת האמיתית של הפלסטינים, וכמובן העימותים במסגד אל-אקצא – כל אלה הפכו את חגיגות ה-15 לקרירות, מתוחות ולא נעימות במיוחד.

יעקוב רוזן, שגריר ישראל בירדן. עומר מירון
"בתקשורת מדברים רק על הצעקות". שגריר ישראל בירדן, יעקב רוזן/עומר מירון

בכנס לציון 15 שנים להסכם השלום שנערך השבוע במכון "טרומן" באוניברסיטה העברית בירושלים הקריא שר המים הירדני לשעבר וחבר המשלחת הירדנית לשיחות השלום, ד"ר מונזר חדאדין, מכתב מיוחד ששיגר לאירוע ראש ממשלת ירדן לשעבר עבד א-סלאם מג'אלי. האווירה החגיגית והמכובדת הפכה קודרת. פסקה אחר פסקה, משפט אחר משפט, מילה אחר מילה ננעצו בישראל ובמדיניותה וגרמו לבכירים הישראלים בכנס לנוע באי נוחות על כיסאותיהם. מג'אלי הטיח ביקורת חריפה בישראל שבחרה בתוקפנות ובמלחמה במקום בשלום: "שלום שיתבסס על שליטה לא יחזיק מעמד", כתב.

"בשלוש השנים האחרונות ניהלה ישראל שלוש מלחמות - בלבנון, ברצועת עזה ומפעם לפעם בירושלים", כתב מג'אלי לבאי הכנס. "המתקפות הישראליות לא יעזרו לכם, האמביציות שלכם בלבנון לא יתממשו, ירושלים היא בלבבות של כולנו ולא נסכים לשום שינוי במעמד שלה. הרי המלחמה הישראלית ברצועת עזה הוסיפה עוד ועוד אויבים לישראל והובילה לגינוי עולמי". וכך המשיך מג'אלי להחטיף לישראל עוד ועוד: על הפקעת האדמות, על בניית גדר ההפרדה על אדמות פלסטיניות, על הדרישה להכיר בה כמדינה יהודית, ואפילו על "הרטוריקה של הטרנספר" שישראל אימצה.

רעול פנים בזמן מהומות בעיר העתיקה בירושלים - אוקטובר 2009. רויטרס
"צריך לזכור שירושלים היא הלב של הסכסוך הישראלי-ערבי עבור כולם", הטיח השגריר הירדני. מהומות בעיר העתיקה/רויטרס

גורמי אופוזיציה בירדן שרפו השבוע את דגל ישראל במהלך הפגנה נגד הסכם השלום עם ישראל. המלך עבדאללה מנהל בשנים האחרונות מאבק איתנים מול גורמים כגון אלו, הדורשים ממנו לבטל את הסכם השלום ולסגור את השגרירות הישראלית בעמאן. אפשר לומר שההנהגה הירדנית דבקה בשלום עם ירדן, בעוד שהרחוב הירדני קצת פחות. אפילו העיתונים המרכזיים בממלכה קבעו השבוע כי ישראל פגעה בשלום וכי הציבור בירדן איננו כלל רוצה בו.

שגריר ירדן בישראל, עלי אל-עאיד, אמר השבוע לוואלה! חדשות כי למרות שהשלום הוא עדיין הבחירה האסטרטגית של ירדן, יהיה ניתן להעמיקו ולשפרו אם ישראל תפתור את סכסוכה עם העולם הערבי. "עלינו לעבוד קשה", אמר. "כרגע יש הצעה של מדינות ערב (יוזמת השלום הערבית – נ.י) שבעיני נחשבת להזדמנות היסטורית. אם ישראל תיענה להצעה, היא תוכל לכונן יחסים נורמלים עם כל מדינות ערב ולהגיע באמצעות כך לעולם המוסלמי". אל-עאיד תקף את מדיניותה של ישראל בירושלים באמרו שמה שקרה בירושלים "אינו מקובל" על ירדן. "קראנו לישראל להפסיק את כל צעדיה בירושלים ובמסגד אל-אקצא, צעדים המהווים הסלמה במדיניות בעיר. צריך לזכור שירושלים היא הלב של הסכסוך הישראלי-ערבי עבור כולם".

אל-עאיד התייחס לביקורת שירדן מטיחה בישראל והסביר זאת בצטטו פתגם ערבי: 'חברך הוא לא מי שמאמין לך כל הזמן, אלא מי שאומר לך את האמת כל הזמן'. "אנחנו עומדים בפני הזדמנות זהב", המשיך. "הממשל האמריקאי מוכן לעשות הכול כדי לסייע לקדם את השלום, גם האיחוד האירופי, בעצם כל הקהילה הבינלאומית מוכנה לסייע ככל האפשר, אבל אנחנו חייבים לסייע קודם כל לעצמנו. אי אפשר לחיות כך לנצח. הרי אף אחד מאיתנו לא מתכוון לקחת את הציוד שלו ולעזוב. כל האזור יכול להשתנות ברגע שישראל והפלסטינים יחתמו על הסכם שלום".

שגריר ירדן בישראל, עלי אל-עאיד: "חברך הוא לא מי שמאמין לך כל הזמן, אלא מי שאומר לך את האמת כל הזמן. אנחנו עומדים בפני הזדמנות זהב"

השגריר הירדני סרב לומר מה דעתו על הממשלה הישראלית אך חזר ואמר כי יוזמת השלום הערבית ומדיניות הממשל האמריקאי מהוות הזדמנות היסטורית וחשובה שיש לנצלה. "אובמה מחויב לתהליך השלום במזרח התיכון. אני חושב שיש סיכוי לשלום, משום שברגע שיש רצון, יש סיכוי. אם יש רצון פוליטי אמיתי והנהגה חזקה שתוכל לגשר על הפערים, יהיה ניתן לגבש הסכם שלום כולל בין ישראל לערבים".

שגריר ישראל בירדן, יעקב רוזן, ניסה השבוע להתמודד בדיפלומטיות מרשימה בין שיחות נזיפה שאליהן הוזמן בעקבות אירועי מסגד אל-אקצא לבין הזהרות של המלך עבדאללה מפני "התקררות ביחסים בין שתי המדינות" ומפני הנוקשות של נתניהו. "יחסי השלום נתונים לתנודות, זה מאד טבעי", הסביר רוזן בשיחה עם וואלה! חדשות. "גם בין שתי מדינות הכי קרובות יש הבדלי ראייה, הבדלי אינטרסים. גם לפני 15 שנה לא הכול היה ורוד, אבל צריך להחליט על מה אנחנו רוצים להסתכל - על חצי הכוס המלאה או הריקה. עובדה שהסכם השלום – ממש כמו הסכם השלום עם מצרים - עמד בכל מיני זעזועים ב-15 השנה האחרונות. ישנו מסד מאד מוצק של אינטרסים משותפים".

לדברי רוזן, קיימים תחומים רבים שבהם הסכם השלום מתבטא בשטח ולא זוכים לפרסום תקשורתי נרחב כפי שזוכה, למשל, שיחת הנזיפה שאליה הוזמן בעקבות אירועי אל-אקצא. "רוב מטוסי חברת התעופה הירדנית, שטסים לאירופה, לארה"ב ולצפון אפריקה, עוברים מעל ישראל; ירדן מקבלת מים מישראל, אפילו לפעמים קצת יותר משהוסכם; יש שני שדות תעופה בינלאומיים ושני נמלי ים, אחד בעקבה ואחד באילת, המרוחקים שישה ק"מ זה מזה ומקיימים תיאום הדוק; אזרחים ירדנים באים לטיפולים רפואיים בארץ, אבל בתקשורת מדברים רק על הצעקות".

"צריך להסתכל על התמונה הכללית", הוסיף. "יש דברים שמעוררים אמנם כעסים ואכזבות משני הצדדים, אבל זה דבר טבעי. עד שלא יהיה שלום כולל, אני מניח שתמיד יצוץ מישהו שיגיד שהשלום אינו טוב מספיק". בהתייחסו לדברים הקשים שהטיח המלך עבדאללה בישראל אמר רוזן: "זו דעתו, אינני דובר בשמו, יש לו דוברים מוכשרים ממני והם צריכים להסביר למה הוא מתכוון. חשוב לומר שוב שלמרות כל הדברים הללו, מסד היחסים הוא יציב ומוצק. אינני חושש לעתיד הסכם השלום בין ישראל לירדן".

לפניות לכתבנו לענייני ערבים: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully