וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע גירש צה"ל סטודנטית בת 21 לעזה?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.10.2009 / 10:24

חיילים עצרו בבית לחם סטודנטית פלסטינית למנהל עסקים וגירשו אותה לבית הוריה ברצועה. זאת על אף שנותרו חודש וחצי בלבד לתום לימודיה. צה"ל: "לא היו ברשותה האישורים הדרושים"

סטודנטית פלסטינית בת 21 נעצרה אתמול על ידי חיילי צה"ל בבית לחם, חודש וחצי לפני סיום לימודיה, וגורשה הלילה (חמישי) לבית הוריה ברצועת עזה, משום שהיא במקור מעזה. הצעירה, ברלנטי עזאם, הלומדת זה ארבע שנים מנהל עסקים ותרגום באוניברסיטת בית לחם, נעצרה במסגרת מדיניות של צה"ל שלא לאפשר לתושבים פלסטינים שמענם רשום ברצועת עזה לשהות בגדה. חלקם אף מועבר בחזרה לרצועה בעל כורחם.

אתמול, סמוך לשעה 13:00 בצהריים, נעצרה עזאם במחסום ליד בית לחם על ידי חיילים שהבהירו לה כי בכוונתם להעביר אותה בחזרה לרצועת עזה, משום שמענה רשום שם. מאז שהחלה את לימודיה בשנת 2005 ויתרה עזאם על האפשרות לבקר את הוריה ברצועה, כדי שתוכל לסיים בהצלחה את לימודיה. בעמותת 'גישה' טענו כי צה"ל הפר הבטחה שלא להעביר את עזאם לעזה הלילה לפני שהיועץ המשפטי של 'גישה', עו"ד ידין עילם, ייפגש עימה ויגיש עתירה בנו בנושא.

בצה"ל מבהירים כי עזאם קיבלה ב-2005 אישור לבקר בירושלים למשך ארבעה ימים בלבד וכי היא ניצלה זאת על מנת ללמוד בגדה בארבע השנים האחרונות. בתגובה לטענת צה"ל מסרה עמותת 'גישה' כי עזאם אכן קיבלה היתר בן כמה ימים ועשתה בו שימוש כנדרש בכדי להיכנס לישראל ולעבור לבית לחם. "שם, כאמור, החלה את לימודיה בשנת 2005. היא עמדה בכל מה שנדרש ממנה – היתר כניסה לישראל ותו לא. לקראת סוף 2007 החלה ישראל להנהיג משטר חדש – 'משטר היתרים', לפיו פלסטינים שמענם הרשום הוא עזה ושוהים בשטחי הגדה נדרשים לקבל 'היתר שהייה' מישראל. בשלב זה, עזאם כבר למדה שנתיים בבית לחם".

"הסטודנטית שהתה בגדה בניגוד לחוק"

באחרונה פסק בג"ץ בעד מדיניות ישראל שלא לאפשר לסטודנטים מעזה ללמוד בגדה, אולם השופט אליקים רובינשטיין קבע כי יש לאפשר זאת על בסיס הומניטרי וכשמדובר במקרים חריגים. עד כה לא הותר לסטודנטים בעזה ללמוד בגדה, אולם כפי הנראה, המקרה של עזאם הוא אחד המקרים הבודדים שבו מגורש סטודנט שכבר נמצא בגדה. בתקופה האחרונה הצביעה עמותת 'גישה' על תופעה נוספות, שבמסגרתה ישראל מתנה מעבר של פלסטינים מרצועת עזה לגדה בהתחייבות שלא לשוב לעזה. "לרוב הפלסטינים יש משפחות ובתים בעזה שאליהם לא יוכלו לשוב אם אכן יבחרו לצאת לביקור בגדה", נמסר מהארגון.

בעמותת 'גישה' טוענים כי החתמת הפלסטינים על התחייבות שלא לשוב לרצועה מבלי שהתייעצו עם ארגוני זכויות אדם או גורמים משפטיים מהווה "ניצול ציני של מצוקתם". במכתב ששלחה השבוע עמותת "גישה" למנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד אסנת מנדל, נכתב כי נציגי מנהלת התיאום והקישור "מנצלים את הנתק עם ארגוני זכויות האדם כדי להפעיל עליהם (על הפלסטינים – נ.י) לחץ לחתום על התחייבות אשר על פניה מנוגדת לחוק, תוך פגיעה בזכותם של הפונים אלינו לייצוג". לדברי עמותת 'גישה', נציגי המת"ק אף מתעלמים מרקע ונסיבות של המקרים ומתייחסים אליהם כמקשה אחת. לעיתים, כך נטען, הפלסטינים נאלצים לחתום משום שהם נאלצים לעזוב את עזה בחופזה ובלחץ.

דובר צה"ל מסר בתגובה, כי "לבקשתה של עזאם, הותר לה לצאת בשנת 2005 מעזה לירושלים לתקופה מוגבלת של ארבעה ימים בלבד, ועל פי הרישומים לא שבה מעולם. עזאם נעצרה אתמול בשעות הצהריים בנקודת ביקורת סמוך לבית לחם, משום שלא היו ברשותה האישורים המאפשרים שהייה באזור יהודה ושומרון, כנדרש על פי חוק. היא נעצרה ובהמשך תועבר חזרה לרצועת עזה על ידי כוח משמר הגבול".

לפניות לכתבנו לענייני ערבים - nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully