וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה: לדחות העלאת הביטוח לאופנועים

מאת צבי זרחיה

28.10.2009 / 8:12

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, הודיע על הקמת צות משא ומתן בין הכנסת לאוצר הכולל את אקוניס עצמו, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן ונציגי האופנוענים

ועדת הכלכלה קראה הבוקר לשר האוצר יובל שטייניץ לדחות את העלאת ביטוח החובה לאופנועים. ההעלאה אמורה היתה להתבצע ב-1 בנובמבר ושטייניץ הסכים לדחותה ל-15 בנובמבר.

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), הודיע על הקמת צוות משא ומתן בין הכנסת לאוצר הכולל את אקוניס עצמו, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן ונציגי האופנוענים. הצוות ייפגש בהקדם עם שר האוצר במגמה לגבש הצעות מעשיות כדי שיימצא פתרון לביטוח לרכב הדו-גלגלי תוך מתן דגש על סטודנטים צעירים ושכבות הביניים. הוועדה קוראת לדחות את העלאת התעריפים על מנת למצות את המשא ומתן ולבטל את ההעלאות המתוכננות ב-2010 ו-2011.

כל הח"כים שהשתתפו בדיון תמכו במאבקם של רוכבי האופנועים נגד עמדת ענתבי. בדיון נכחו ח"כים שאינם חברים בועדה, כמו שאול מופז, יואל חסון, אופיר פינס, זאב בוים, ועוד עשרות אופנועים. כמה מחברי הכנסת הגיעו לדיון רכובים על אופנועים יחד עם 120 אופנוענים, ובהם הח"כים כרמל שאמה (ליכוד), יואל חסון, נחמן שי, רוברט טיבייב (קדימה) וזאב בוים.

הממונה על הביטוח ידין ענתבי אמר כי "העלאת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים היא מהלך מקצועי לחלוטין. מדי פעם נעשים צעדים פחות פופולריים וניתן להגיד שהמהלך הוא פחות סימפטי גם לנו". ענתבי הדגיש שיש לקבוע תעריף דיפרנציאלי לאופנועים, המנהיג הפרדה בין רוכבים זהירים שישלמו 50% פחות לבין רוכבים מסוכנים. לדבריו, התעריפים המוצעים נמוכים ב-30% מתעריפי הסיכון. המדובר בייקור בשיעור ממוצע של 12% לכל רוכבי האופנועים.

ענתבי הוסיף כי "הסיכון להיהרג באופנוע לעומת רכב גבוה פי 14. הסיכוי להיפצע קשה באופנוע הוא פי 16 מאשר ברכב. ואילו הסיכון להזדקק לשיקום רפואי גדול פי 27. כתוצאה מהסיכון העצום, קיים גרעון משמעותי של יותר מ-200 מיליון שקל בשנה. הגרעון ממומן באמצעות תוספת של 100 שקל לכל מבוטח בישראל".

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), אמר כי מטרת הוועדה לבחון את האינטרס הציבורי הרחב ולא רק את ההיבטים הכלכליים, וכי על הוועדה גם לראות את ההיבטים החברתיים. לדבריו, הרוכבים שייפגעו באופן מירבי הם צעירים וסטודנטים שמשתמשים בכלי ללימודים ולעבודה, וזו תופעה שחייבים לבלום אותה. אקוניס פנה לרוכבי האופנועים ואמר "אל תתאהבו במאבק של עצמכם".

עמית ברגמן, פעיל במטה המאבק של האופנוענים, אמר כי "ענתבי מסתיר כוונה לבצע שינוי בחישוב תעריף ביטוח החובה, כך שבסופו של דבר ישלם רוכב אופנוע ביטוח לפי פרמיית הסיכון הטהור". זאת בשונה מהמצב כיום שבו 200 מיליון שקל מועברים לכיסוי הביטוח לאופנועים מבעלי המכוניות הפרטיות.

הרוכבים: "ענתבי מעלה את הביטוח בשיטת הסלמי"

ידין ענתבי, המפקח על הביטוח, הציג בכנסת מצגת עם נתונים קשים על הסיכון שברכיבה באופנוע ועל ההעלאה המתונה, לדבריו, של תעריפי הביטוח לרכב דו-גלגלי. הרוכבים הגיבו במצגת משלהם והתמודדו עם הטיעונים שהעלה ענתבי.

לדברי ענתבי, הסיכוי להיהרג על אופנוע גדול פי 14 מזה שברכב פרטי, והסיכוי להזדקק לשיקום רפואי גדול פי 27. "אופנועים אכן מסוכנים", אומר עו"ד עמית ברגמן, מראשי מטה המאבק של הרוכבים, "אבל ניתן למדוד את הסטטיסטיקה אחרת. רוכב מסכן בעיקר את עצמו, בעוד שכל נהג מסכן גם אחרים. באופן כללי, לפי כמות הנפגעים, אפשר לומר שאופנוע מסוכן פי שניים מהמכונית".

ענתבי הוסיף כי על הנהגים לסבסד את ביטוח הרכב הדו-גלגלי, וכי 74% מהם לא מסכימים לכך. ברגמן אמר בתגובה: "שליש מההרוגים בתאונות הם הולכי רגל, והביטוח של הנהגים מסבסד גם אותם. אבל אנחנו רואים את ההליכה ברגל כפעולה ליגיטימית והסבסוד נראה מתאים. האם אין זכות לאזרחים לרכוב על אופנוע בתשלום סביר? האם אנחנו מתכוונים להכחיד את הרכיבה על אופנוע?"

לדברי ענתבי, כמות האופנוענים ממשיכה לגדול, גם לאחר העלאות קודמות בתעריפי הביטוח. ברגמן השיב על כך כי "כמות האופנועים והקטנועים לאלף נפש היא קטנה מאוד בישראל - 12 כלי דו-גלגלי בלבד, לעומת 170 באיטליה. מחירי הביטוח דוחקים למטה את גרף הביקוש וההיצע, העלייה בטלה בשישים למול פוטנציאל השוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully