וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון נענה לעבודה: הביטחון והסטודנטים לא ייפגעו

24.12.2001 / 10:34

ראש הממשלה הסכים להפחית הקיצוץ בביטחון ולא לפגוע בהקלות לסטודנטים; הממשלה צפויה לאשר את תקציב 2002; שרי ש"ס, עם אחד, ולבנת עשויים להצביע נגד; בכנסת אין רוב לתקציב

ראש הממשלה, אריאל שרון, נענה למספר תביעות שרי "העבודה", והחליט לצמצם כמה מן הקיצוצים המתוכננים בתקציב המדינה. שרון הסכים להפחית את גובה הקיצוץ בתקציב משרד הביטחון ממיליארד שקל כפי שתוכנן, לחצי מיליארד שקל בלבד. כמו כן, הסכים שרון שלא לפגוע ביישום מסקנות ועדת וינוגרד להפחתת שכר הסדטונטים, והקיצוץ בהקלות לסטודנטים יבוטל. בנוסף, יבוטל הקיצוץ במשרד המדע, התעשיה והמסחר והחקלאות.

שרון גם נעתר לתביעת העבודה, לפיה תשלום מס ההכנסה בנגב, יהיה זהה לזה שמקבלים תושבי יש"ע. על פי ההערכה מדובר בגריעה של כמיליארד שקל מהקיצוץ בתקציב המדינה, שיעמוד על כחמישה מיליארד שקל במקום כ-6.15 מיליארד. שרי העבודה התכנסו הבוקר והחליטו כי יתמכו בתקציב רק אם האוצר יענה לתביעותים בנושא תקציב הביטחון, הסטודנטים והתקציב למגזר הערבי.

כתבי "הארץ", רותי סיני, מוטי בסוק וצבי זרחיה, מוסיפים: הממשלה מתכנסת כעת לדיון בהצעת ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר האוצר, סילבן שלום, לקיצוץ של 6.15 מיליארד שקל בתקציב המדינה ל-2002. על פי ההערכות, רוב גדול של השרים צפוי לתמוך בקיצוץ: מתוך 28 שרים, תשעה לכל היותר יתנגדו. חמשת שרי ש"ס והשר לפיתוח חברתי, שמואל אביטל (עם אחד), יתנגדו. ייתכן שגם שרת החינוך, לימור לבנת (ליכוד), תתנגד לקיצוץ. במליאת הכנסת מסתמן רוב נגד הצעת הקיצוץ לנוכח התנגדות יהדות התורה, ש"ס ועם אחד.

שליש מתוכנית הקיצוצים - מקצבאות הביטוח הלאומי

חלק ניכר מהקיצוץ יפגע בקבוצות החלשות באוכלוסיה - המובטלים, מקבלי קיצבאות הביטוח הלאומי, גמלאים, משתכרי שכר מינימום ועולים חדשים. על פי חישובים שבוצעו במוסד לביטוח לאומי, כ-3 מיליארד מ-6.15 מיליארד השקלים שיקוצצו - מקורם בהקפאת גמלאות ובקיצוץ קיצבאות ילדים. באוצר טוענים לעומת זאת כי הקיצוץ בקיצבאות הביטוח הלאומי ובקיצבאות הילדים מסתכם ב-2.2 מיליארד שקלים.

מלבד הפגיעה בקיצבאות הביטוח הלאומי, כולל הקיצוץ הקפאה של השכר בשירות הציבורי והממשלתי, הקפאת שכר המינימום וכן הקפאת כל החקיקה הפרטית, כולל חוק הנגב, שעלותו 710 מיליון שקל בשנה. קיצוץ של 3 אחוז יבוצע "לרוחב" תקציביהם של כל משרדי הממשלה. במשרד הביטחון יבוצע קיצוץ גדול יותר, שיסתכם במיליארד שקל. גם בתקציב משרד המדע, התרבות והספורט יבוצע קיצוץ חריג, של 90 מיליון שקל - לאחר שלטענת האוצר, גדל תקציב המשרד ב-2002-2000 יותר מתקציבי כל משרדי הממשלה האחרים.

נושא המחלוקת המרכזי שצפוי לעלות בישיבה היום הוא הקיצוץ שמציע האוצר בקיצבאות הילד הראשון עד הרביעי. בחוק ההסדרים מוצע להקפיא לשנה את חוק משפחות ברוכות ילדים של ח"כ שמואל הלפרט (יהדות התורה), המעניק קיצבאות מוגדלות לילד החמישי ואילך.

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס האוצר אתמול בצהריים להצגת מסגרת הקיצוצים, אמר מנכ"ל המשרד, אוהד מראני, כי מטרת הקיצוץ היא למנוע משבר כלכלי ופיננסי במשק. לדבריו, הקפאת גמלאות הביטוח הלאומי ושכר המינימום היא מהלך נכון, בהתחשב בעובדה שהאינפלציה בשנתיים האחרונות היתה נמוכה מאוד וקיצבאות הביטוח הלאומי עלו בשנים אלו ב-16 אחוז, בעוד מדד המחירים לצרכן עלה רק ב-1.5 אחוזים. נגיד בנק ישראל, דוד קליין, הודיע כי הריבית במשק תופחת מחר ב-2 אחוזים ותעמוד על 3.8 אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully