וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדד השגשוג": ישראל במקום ה-27

רויטרס

27.10.2009 / 21:41

על פי המדד של מכון לגאטום, פינלנד מובילה את הדירוג, שכולל 104 מדינות ומבוסס על מדדים מגוונים, בהם חירויות הפרט, צמיחה כלכלית, דמוקרטיה ואיכות חיים

מי שמעריך את חופש הביטוי שלו באותה המידה שהוא מעריך בריאות, עושר ושגשוג - פינלנד היא המקום הנכון בשבילו לחיות בו, לפי "מדד השגשוג" של מכון לגאטום שהתפרסם היום. פינלנד מובילה את הדירוג, שכולל 104 מדינות ומבוסס על מדדים מגוונים, בהם חירויות הפרט, צמיחה כלכלית, דמוקרטיה ואיכות חיים. ישראל הגיעה למקום ה-27 בדירוג עם תוצאות טובות במרבית הקטגוריות.

המדינות הסקנדינביות תפסו 4 מבין חמשת המקומות הראשונים, ומלבדן הצליחה להתברג בראש הדירוג רק שווייץ, במקום השני. שוודיה נמצאת במקום השלישי, ואחריה דנמרק ונורווגיה. מלבד אוסטרליה, כל מדינות העשירייה הראשונה הן מחלקו הצפוני של כדור הארץ. הקולוניות הבריטיות לשעבר גברו על מדינת האם - אוסטרליה ניצבת במקום ה-6 וקנדה במקום ה-7, ואילו בריטניה נמצאת במקום ה-12. ארה"ב ניצבת בין מדינות הכתר הבריטי, במקום ה-9.

המדינה האסיאתית המדורגת ראשונה היא יפן, במקום ה-16. אחריה מדורגות הונג קונג במקום ה-18 וסינגפור במקום ה-23. לדברי ד"ר ויליאם אינבודן, סגן נשיא מכון לגאטום, הדירוגים הנמוכים יותר של המדינות האסיאתיות נובעים בעיקר מציונים נמוכים עבור משטר דמוקרטי וחירויות הפרט. "מדינות אסיאתיות רבות נהנות מנתונים כלכליים טובים, אך המדד מראה לנו ששגשוג אמיתי כרוך ביותר מסתם כסף", הוסיף. סין, בה חירויות רבות של הפרט מצויות תחת הגבלות קשות, מוקמה במקום ה-75 בדירוג, למרות הצמיחה הכלכלית המהירה שלה.

ישראל במקום ה-27

ישראל הגיעה למקום ה-27 במשותף עם הונגריה, והינה המדינה המשגשגת ביותר במזרח התיכון, לפי הדירוג. המדינה הבאה אחריה מהמזרח התיכון היא איחוד נסיכויות המפרץ, במקום ה-47. את הדירוג הטוב ביותר רשמה ישראל בתחום המוסדות הדמוקרטיים שלה. בתחום זה ניצבת ישראל במקום ה-17, הודות להשפעה טובה של המוסדות הדמוקרטיים על השגשוג הכלכלי של ישראל. במדד הממשל, הבוחן את השפעת אותם מוסדות על שביעות רצון האזרחים, נמצאת ישראל במקום ה-26.

ישראל נמנית גם עם 25 המדינות המובילות בתחום הנתונים הכלכליים, היזמות והחדשנות, החינוך, והבריאות. תחומים אלה מכסים בין היתר מדדי פעילות כלכלית, חדירת טכנולוגיות חדשות, מחקר ופיתוח, מערכות חינוך חובה, היקף שירותי הבריאות ותוחלת חיים.

אחת הנקודות החלשות של ישראל היא הבטיחות והביטחון, כלומר הביטחון הפיסי מפני אלימות (ממשלתית או עבריינית), כמו גם שיעור הפליטים ו"בריחת המוחות". לפי הדו"ח, "ההיסטוריה רצופת דוגמאות למדינות משגשגות שכלכלותיהן קרסו בשל חוסר ביטחון אישי הנובע משחיתות שלטונית, פגיעה בחירויות הפרט ומלחמות". בתחום זה דורגה ישראל במקום ה-74.

חירויות הפרט הוא תחום נוסף בו לא הצליחה ישראל להתברג במקומות הראשונים. התחום עוסק בניידות החברתית ובחופש הבחירה של אדם בעיסוק, במגורים, בדת ובשלל תחומים אחרים. ישראל גם לא חזקה ב"הון חברתי", קטגוריה המתייחסת לקשרי קהילה ורשתות תומכות - בתחום זה זכתה ישראל לדירוג הנמוך ביותר שלה, 78.

המדינות הכי פחות משגשגות, לפי הדירוג, הן תימן, סודן וזימבבואה, המדורגת במקום ה-10 מהסוף בכל התחומים למעט אחד - החדשנות והיזמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully