וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרידור על משאל העם: "נזק לתדמית ישראל"

פנחס וולף

27.10.2009 / 16:57

השר דן מרידור הסביר בערר שהגיש לממשלה את התנגדותו להצעת החוק לקיים משאל עם לקראת החלטה על נסיגה מהגולן. "נזק חמור ולא מוצדק לעמדתנו האמיתית, לתדמיתנו ולסמכותה של הכנסת"

השר לענייני מודיעין דן מרידור הביע התנגדות לחוק משאל העם על הגולן גם מטעמים מדיניים, כך עולה מהערר שהגיש לממשלה לאחר שוועדת השרים אישרה את החלת דין הרציפות של החוק. בסעיף האחרון של הערר נכתב כי "יש בהצעה זו משום הכבדה מזיקה ומיותרת על מדינת ישראל שתיתפס כמערימה קשיים על הסכם שלום אפשרי או כל הסכם אחר. זהו נזק חמור ולא מוצדק לעמדתנו האמיתית, לתדמיתנו, לסמכותה של הכנסת ולמשטרנו החוקתי".

כזכור, ועדת השרים אישרה את הצעת החוק ב- 12 ביולי, ומרידור הגיש את הערר מספר ימים לאחר מכן. בעקבות התנגדותו, והעובדה שמאז הממשלה לא קיימה את הדיון בנושא כנדרש, החליט יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, לדחות את הבאת דין הרציפות לאישור הכנסת בחודש ימים.

עם זאת, להתנגדות מרידור יש סיבות נוספות. לטענתנו, כפי שנכתב בערר, "יש בהצעה זו פגיעה בסמכות הכנסת ומתן סמכות הכרעה בידי כלל הבוחרים. שינוי זה אינו מתאים למשטר החוקתי בישראל. אם יש רצון לערוך שינוי משטרי, אין לעשות זאת לגבי שאלה אחת בלבד אלא מתוך ראיה רחבה, תוך שמירת ההרמוניה המשטרית והחוקתית". מרידור הביע דאגה שחוק משאל העם יצור פער בלתי רצוי בין הדין הישראלי לדין הבינלאומי.

מרידור הציג בעיה נוספת מבחינתו בהצעת החוק: א- סימטריה. לטענתו, בעוד שממשלה יכולה על פי חוק לספח לעצמה שטח, אפילו ברוב זעום, הרי שלאחר אישור החוק, רגע אחרי שהסיפוח יאושר היא לא תוכל לבטלו, אלא אם יהיה לה רוב מיוחד בכנסת ולכך יידרש אף משאל עם.

הנימוק האחרון שהציג מרידור נוגע אף הוא לתחום המדיני: "גבולות ישראל נחלקים לשניים: גבולות מוכרים ומוסכמים ושאינם כאלה. גבולנו עם סוריה וגבולנו במזרח אינם מוסכמים עם שכנינו ואינם מוכרים בינלאומית. יתכן שנרצה לשנותם, להרחבה (למשל, שטחים ביו"ש, גושי התנחלויות) או לצמצום (למשל בהסכם חילופי שטחים או ויתור על שטח כלשהו במסגרת הסכם עם סוריה). אין זה נכון לייתן שיריון לקווי שביתת נשק או הפסקת אש, שלא רק שאינם מוכרים, אלא מבחינת ישראל אין הם סופיים".

יו"ר הבית היהודי השר דניאל הרשקוביץ הגיב לנימוקיו של מרידור בערר ואמר כי "זו ממשלת ימין ועליה לשמור על הגולן ולקדם במהירות את החוק החשוב הזה. שרון טירפד משאל עם על עקירת גוש קטיף כי פחד מתוצאותיו, ועל הכנסת ללמוד את הלקח הכואב ולמנוע אפשרות עתידית של נסיגות בניגוד לרצון העם".

"מרידור מתנהג כחבר מרצ"

ח"כ דני דנון (ליכוד) הגיב בחומרה על תוכן הערר של השר מרידור. בשיחה עם וואלה! חדשות הוא הגדיר את הערר "חמור מאוד". והוסיף כי "מרידור מתנהג כמו שר של מפלגת העבודה או מרצ ולא של הליכוד. העמדה של הליכוד לגבי הגולן ברורה מאוד, וברצוני להזכיר לו שנושא הגולן זוכה לתמיכה גם מחוץ לליכוד והערר המוזר שהוא הגיש עומד בניגוד גמור להבטחות הליכוד לבוחריו. אני מתכוון לא להשאיר את הנושא הזה עמום ואדרוש מראש הממשלה הבהרות בנושא באשר לעמדותיו".

סגן השר לפיתוח הנגב והגליל, איוב קרא (ליכוד), אמר כי "אני מצטער מאוד שבתוך הליכוד יש קולות נאיביים מהסוג הזה, במיוחד לאור הניסיון שלנו ללכת להרפתקה לגירוש יהודים בגוש קטיף. עלינו לעמוד על המשמר ולשדר חוסן וחוזק".

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, אמר כי "צריך לזכור שההכרעה בשאלה אם לקיים משאל עם כבר נפלה, והחוק קובע שיהיה משאל עם. נותרה רק החקיקה הטכנית, כיצד לבצע את משאל העם. ולכן הניסיון לנצל את הליך החקיקה הטכנית כדי להחזיר דרך החלון את הדיון על עצם קיום המשאל הוא לא במקום. הליכוד היא מפלגה רחבה עם קשת דעות, אך עליה לגבש בסופו של דבר את עמדת הרוב שאליה כולם מחויבים. ועמדת הרוב בליכוד זה תמיכה בחוק הזה, ולכן ביקשתי ממרידור למשוך את הערר ואני מקווה שהוא ימצא לנכון לנהוג כך, ויאפשר לנו לקדם את החוק בהקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully