וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: ישראל מגבילה גישת הפלסטינים למים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

27.10.2009 / 6:00

לפי דו"ח חדש של ארגון זכויות האדם הבינלאומי, ישראל מנהלת מדיניות מים מפלה ומאפשרת לפלסטינים גישה רק ל-20% ממשאבי המים בגדה. "גם הפלסטינים זכאים למי שתייה ראויים"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: עוז מירון, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

"לפלסטינים בשטחים הפלסטיניים הכבושים אין גישה לאספקה ראויה של מים בטוחים לשתייה" – כך מאשים ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי אינטרנשיונל בדו"ח חדש שהתפרסם היום (שלישי). בדו"ח נטען כי ישראל מחזיקה בשליטה המלאה על מקורות המים המשותפים ואספקתם בשטחים, ומנהלת מדיניות מים מפלה שמגבילה את זמינות המים לפלסטינים בשטחים. לטענת אמנסטי אינטרנשיונל, ישראל אף מונעת מהפלסטינים לפתח את תשתיות המים והמתקנים בשטחם.

בדו"ח ששמו "מים עכורים" נכתב כי ישראל צורכת יותר מ-80% מהמים באקוויפר ההר, ומקנה לפלסטינים גישה רק ל-20% הנותרים. "אקוויפר ההר הוא מקור המים היחידי של תושבי הגדה המערבית הפלסטינים, אך הוא רק אחד מיני רבים העומדים לרשותה של ישראל", נכתב. הדו"ח טוען עוד כי בעוד שצריכת המים היומית של הפלסטינים עומדת בקושי על 70 ליטרים לאדם – הצריכה המקבילה של ישראלים היא יותר מפי ארבעה מזה, ועומדת על יותר מ-300 ליטרים ליום לאדם. באזורים כפריים מרוחקים, שורדים הפלסטינים על כמות זעומה של 20 ליטרים ליום לאדם, שהיא הכמות המינימלית המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי באזורים מוכי אסון.

בדו"ח נכתב עוד כי כ-200 אלף פלסטינים המתגוררים באזורים מרוחקים נעדרים כל גישה למים זורמים, וצה"ל לא פעם מונע מהם לאסוף מי גשמים. "450 אלף המתנחלים המתגוררים בגדה (...) צורכים אותה כמות מים – אם לא יותר - כמו זו שצורכת האוכלוסייה הפלסטינית המונה 2.3 מיליון נפש", נכתב. באשר לרצועה, נכתב כי בין 90 ל-95 אחוז מהמים שמקורם באקוויפר החוף הינם מזוהמים ואינם ראויים לשתייה. "למרות זאת, ישראל אינה מאפשרת להעביר לרצועה מים מאקוויפר ההר שבגדה", נכתב.

"ישראל מתירה לפלסטינים גישה לחלק זעום ממשאבי המים המצויים בעיקר בשטחי הגדה - בעוד שההתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות נהנות מאספקת מים בלתי מוגבלת. בעזה, מצוקת המים הוחרפה עד מאוד בשל המצור הישראלי", אומרת דונטלה רוברה, החוקרת של אמנסטי אינטרנשיונל לישראל ולשטחים.

איתי אפשטיין, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל סניף ישראל, הוסיף: "על ישראל לשים קץ למדיניות המפלה בין ישראלים ופלסטינים בכל הקשור לגישה למים, ולעשות כל שנדרש כדי להבטיח את זכותם של הפלסטינים בגדה ובעזה להתקיים בכבוד, לספק להם מים בטוחים לשתייה, מזון בשפע, שירותי בריאות ועבודה".

שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו הגיב לדו"ח אמנסטי ואמר כי "בדומה לגולדסטון, אנו שוב נתקלים בדו"ח שמסקנותיו היו ידועות לכותביו עוד טרם כתיבתו. מדובר בדו"ח שטחי ושקרי המשקף תעמולה פלסטינית מגמתית אשר מעוות את המציאות המתקיימת בשטח". לדבריו, "הפלסטינים מזרימים מיליוני קוב של ביוב גולמי לשנה, המחלחלים לאקוויפרים ומזהמים את מי התהום. ישראל נאלצת לטפל בשפכי הרשות, עקב סירובם של הפלסטינים להקים מתקני טיהור - זאת, על אף שמדינות מערביות הקצו למטרה זו את הסכומים הדרושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully