וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: נדחה דיון במשאל עם על הגולן

פנחס וולף

26.10.2009 / 19:00

מליאת הכנסת לא הצביעה על הצעת חוק המחייבת עריכת משאל עם במקרה של ויתור על שטח בריבונות ישראל. הסיבה: השר מרידור הגיש ערעור על ההצעה

מליאת הכנסת לא הצביעה הערב (שני) כמתוכנן על הצעת חוק המחייבת עריכת משאל עם על כל ויתור על שטח שבריבונות ישראל. זאת בעקבות ערר שהגיש השר לענייני מודיעין דן מרידור על נוסח ההצעה בוועדת השרים לענייני חקיקה. לאחר הגשת הערר, החליט חבר הכנסת יריב לוין, יושב ראש הוועדה המשותפת של ועדת הכנסת וועדת החוקה, למשוך את הצעת החוק ולא להביאה להצבעה.

ועדת השרים החליטה לפני שלושה חודשים לתמוך בהצעת החוק, שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת. כדי שניתן יהיה לקדמה, הכנסת אישרה את החלת דין הרציפות ביולי ומספר ימים לאחר מכן הגיש מרידור את הערר. מאז לא נערך דיון על כך בממשלה.

לאחר שחבר הכנסת לוין החליט להעלות את הנושא במליאה, הודיעו על כך למרידור והוא הבהיר כי בעקבות הערר שהגיש כבר לפני ארבעה חודשים, על פי חוק הממשלה תצטרך להתנגד בהצבעה.

לטענת לוין, הבעיה היתה ש"הממשלה לא רצתה להתעסק עם זה, ולכן היא לא דנה בעניין כלל. החלטתי שאני לא ממתין ואני מביא את ההצבעה למליאה כדי לאלץ את הממשלה לסיים את ההליך. במהלך היום היו נסיונות שלי ושלאחרים לשכנע את דן מרידור לבטל את הערר, אך הוא סירב".

מזכיר הממשלה צביקה האוזר הודיע ללוין כי בעקבות הערר, הממשלה תהיה מחויבת להתנגד להצעה בשלב זה. האוזר התחייב כי בתוך חודש הממשלה תקיים דיון בעניין ותגבש את עמדתה, ולאחר מכן שוב תובא ההצעה לאישור הכנסת. ההתנגדות של מרידור להצעת חוק משאל עם היא ככל הנראה עקרונית מבחינה משפטית. ראשי יישובים מרמת הגולן הגיעו הערב להצבעה המתוכננת בכנסת, אולם נותרו מאוכזבים לנוכח דחיית ההצבעה.

מרידור מתנגד להצעת החוק משני נימוקים: האחד הוא התנגדות עקרונית-משפטית. לדעתו, לא הגיוני לקבוע כי משאל עם יוחל רק על חוק מסוים, שבעצם יהיה מורם מיתר החוקים. במידה שמבקשים להחיל משאל עם, כפי שנהוג במקומות נוספים בעולם כמו שווייץ, יש להחילם על מכלול נושאים כפי שייקבע ולא על עניין בודד. התנגדות נוספת של מרידור נובעת מהעובדה שהחוק אמור לחול רק על ירידה משטח מסוים ולא על החלת ריבונות. לפי דעתו, החוק אמור להיות סימטרי לשני הכיוונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully