וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התחרות בענף הספרים הזניקה את השוק"

מירב ארלוזורוב

26.10.2009 / 8:14

רשות ההגבלים: מספר הכותרים זינק ב-25% בתוך שלוש שנים. "הצרכן נהנה מהתחרות בענף כתוצאה מהתרחבותה של רשת צומת ספרים"

רשות ההגבלים העסקיים עונה לח"כ ניצן הורוביץ (מרצ): בדיקה כלכלית שערכה הרשות קובעת כי התחרות בשוק הספרים בישראל הועילה מאוד לצרכן הישראלי - הן מבחינת היקף הספרים שנמכרו והן מבחינת הירידה במחירי הספרים. בכך סותרת הרשות, למעשה, את טענותיו של הורוביץ, המנסה לקדם הצעת החוק שתגביל את התחרות בענף.

בדיקתה של רשות ההגבלים, בראשותה של רונית קן, נעשתה במסגרת הבקשה של שתי הוצאות לאור - כנרת זב"מ דביר והוצאת הספרייה החדשה - לשתף פעולה בתחום ההוצאה לאור של ספרים. שני בתי ההוצאה ביקשו לקבל על כך פטור מהסכם כובל, והם אכן קיבלו פטור לתקופה של שנתיים. הענקת הפטור היא משמעותית, מכיוון שהוצאת כנרת היא גם הבעלים של רשת חנויות הספרים צומת ספרים, ולכן במסגרת בקשת הפטור נדרשה רשות ההגבלים לבדוק את שאלת התחרות בענף הספרים בכללותה.

הכוונה היא בעיקר לתחרות בתחום מכירת הספרים, לאור התעצמותה של רשת צומת ספרים שכיום חולקת יחד עם רשת סטימצקי את מרבית מכירת הספרים בישראל. הגידול המהיר של צומת ספרים בשנים האחרונות, שנבע ממדיניות אגרסיבית מאוד של מכירת ספרים בהנחה לציבור, עוררה לא מעט התנגדויות בענף.

בין השאר עלו הטענות כי צומת ספרים מפלה לטובה את ההוצאות המחזיקות בה מבחינת מקום על המדף. טענה נוספת שעלתה היתה כי מדיניות המחירים האגרסיבית של הרשת הביאה לדחיקתן מהענף של מרבית חנויות הספרים הפרטיות, ולפגיעה קשה ברווחיהן של הוצאות ספרים מתחרות וברווחי הסופרים - עד כדי חשש לפגיעה במגוון הכותרים שיוצאים בישראל. ברוח זו אף העלה ח"כ הורוביץ הצעת חוק, שלפיו תיאסר מכירת ספר עברי בהנחה של יותר מ-15% בשנתיים הראשונות לאחר הוצאתו.

גידול בהוצאה הכוללת של משקי הבית על ספרים

בדיקתה של רשות ההגבלים מפריכה את כל החששות הללו, וקובעת כי התחרות בשוק הספרים הועילה לצרכן הישראלי מכל הבחינות - גם במחיר וגם בכמות. על פי ממצאי הרשות, בשנים האחרונות נמצאים מחירי הספרים בישראל בירידה ומספר העותקים הנמכרים בעלייה. גם מספר הכותרים (ספרים חדשים) היוצאים לאור נמצא בעלייה חדה - ב-2004-2007 זינק מספר הספרים החדשים שהתפרסמו ב-25%. הממצא האחרון חשוב מאוד, משום שהוא מלמד כי אין כל סימנים לדעיכת מגוון הספרים בישראל ולדחיקתם החוצה מהענף של הוצאות ספרים וסופרים. נהפוך הוא - יש פריחה בכמות הספרים היוצאת לאור.

רשות ההגבלים מדגישה כי הפריחה בהוצאה לאור של ספרים חדשים אינה נחלת ההוצאות הקשורות לצומת ספרים בלבד - מספר הכותרים היוצאים על ידי הוצאות ספרים אחרות גדל באותן שנים ב-18%.

זאת ועוד, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים על גידול בהוצאה הכוללת שמוציאים משקי בית בישראל על ספרים. "בשילוב עם הורדות המחירים", כותבת הרשות בחוות הדעת שלה, "מלמד נתון זה על גידול ממשי בכמות הספרים שרוכש משק בית בישראל בשנים האחרונות". מהניתוח של הרשות עולה כי שוק הספרים גדל מאוד, גם בהיקפו הכספי וגם בהיקף הספרים הנמכרים בו, וזאת כתוצאה מהתחרות השוררת בו".

עם זאת, רשות ההגבלים מציינת כי הריכוזיות בתחום מכירת הספרים אכן גדלה מאוד - סטימצקי וצומת ספרים מחזיקות כיום כמעט בכל מכירות הספרים בישראל על חשבון חנויות הספרים הפרטיות. מצב זה מעלה חשש ל"כוח מיקוח ניכר, המאפשר להן לדרוש הנחות מאת ההוצאות לאור, וכן לשיווי משקל מתואם בין שתי הרשתות באופן שיפגע בתחרות הקיימת בשוק כיום".

בחינתה של הרשות מסירה את החשש לפגיעה בתחרות כתוצאה מהעלייה בריכוזיות. הרשות קובעת כי כיום אין סימנים "להפעלת כוח שוק, באופן חד צדדי, או בצורה מתואמת בין הרשתות", וכי "הנחות שניתנות לקמעונאים (הרשתות - מ"א) מגולגלות במידה רבה גם אל הצרכן".

"בסיכומם של דברים", כותבת רונית קן במסקנות בדיקתה, "מצאתי כי הצרכן הישראלי נהנה בשנים האחרונות מביצועים תחרותיים משופרים בתחום ספרי הקריאה - מגוון הספרים רחב מבעבר, הכמות הנמכרת נמצאת במגמת עלייה, המחירים נמוכים והנגישות לציבור עלתה. אין כל ספק שהתחרות שנוצרה בתחום הספרים היטיבה ומיטיבה עם הקורא הישראלי".

לא ניתן היה לקבל את תגובתו של ח"כ ניצן הורוביץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully