וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק משכן: מצב רוכשי הדירות ממשיך להידרדר

רז סמולסקי

25.10.2009 / 14:29

לפי המדד, העלייה במחירי הדירות הביאה לפגיעה ביכולת של הציבור לעמוד בעלויות הרכישה. יכולת קנייה של דירה בישראל חזרה לרמתה באמצע 2006

מדד בנק משכן למצב רוכשי הדירות ירד בחדש ספטמבר ב-1.8%. זהו המשך של מגמת הידרדרות ביכולת של רוכשי דירות להגיע לדירה שהתחילה באמצע 2008. לפי המדד יכולת קנייה של דירה בישראל חזרה לרמתה באמצע 2006.

את הגורם העיקרי לירידת המדד זוקפים בבנק לעליית מחיר הדירות. לעליית המחירים יש השפעה ישירה משמעותית על ההחזר החודשי שאותו צריכים לשלם נוטלי המשכנתאות. מדד מחירי הדירות בישראל על פי סקר מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה זינוק של 2.4% בחודש אוגוסט. מחירי הדירות בישראל עלו ב-12 החודשים האחרונים בשיעור חד של 13% (נומינלית) וב-9.9% ריאלית. מאמצע 2007 עלו המחירים בישראל ב-27% (נומינלית) ו-15% (ריאלית).

מחירי הדירות אומנם עולים 6 חודשים ברציפות ומקשים על קניית דירה, אך יש מספר גורמים שממתנים את ההשפעה הזו. שיעור האבטלה במשק ירד באופן קל ל-7.6% לעומת 7.7% בחודש הקודם והייתה עלייה נומינלית ברמת השכר. הריבית על המשכנתאות נותרה החודש ללא שינוי והיא שומרת על רמה נמוכה, וזה מהווה הקלה מסוימת על מי שמבקש לרכוש דירה.

להערכת כלכלני בנק הפועלים, הריבית הנמוכה, מלאי הדירות המצומצם וגידול במספר המשקיעים בשוק הנדל"ן הם הגורמים שמאיצים את מחירי הדירות בשנה האחרונה.

לצד הנתונים המשמחים - כמו השיפור בשוק העבודה ואינדיקאטורים כלכליים המעידים על יציאה מן המיתון - שמשפרים את מצב רוכשי הדירות, מזהירים כלכלני הבנק כי עם ההתאוששות בכלכלה ישנה סבירות גבוהה שהריביות במשק יעלו, ובכלל זה גם הריביות על המשכנתאות - דבר שיגרום להגדלת ההחזר החודשי של המשכנתא ולהרעה במצב הרוכשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully