וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לאיחוד האירופי יהיה מתחרה מאסיה?

טליה שחר

25.10.2009 / 13:00

ראשי המדינות באזור אסיה והפסיפיק דנו בסוף השבוע באפשרות להקים גוף אזורי בדומה לאיחוד האירופי שיוביל את העולם בתוך חמש שנים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

מנהיגי עשר המדינות שמרכיבות את התאחדות אומות דרום מזרח אסיה (ASEAN) נפגשו בסוף השבוע בתאילנד עם עמיתיהם מיפן, דרום קוריאה, סין, הודו, אוסטרליה וניו זילנד, כדי לחזק את הקשרים בין מדינותיהם וליצור איחוד אזורי ש"יוביל את העולם" עד 2015 .

ה ASEAN ושלוש המדינות המובילות – סין, יפן ודרום קוריאה –הדגישו את מחויבותן לבניית קהילה מזרח-אסייתית. ראש ממשלת יפן, יוקיו האטמורה, טען שהמדינות צריכות לנצל את העובדה שהאזור התאושש מהר יותר מהמשבר הכלכלי מאשר המערב. "זה יהיה משמעותי עבורנו לשאוף שמזרח אסיה תוביל את העולם"', אמר.

עם זאת, בוועידה התגלו גם מחלוקות לגבי אופי האיחוד האזורי - האם הוא צריך להיות דומה לאיחוד האירופי, והאם יש לתת לארצות הברית חלק בברית. בחודש יולי האחרון חתמה ארצות הברית על הסכם עם ה ASEAN שמחזק את קשריה עם דרום מזרח אסיה.
סין מעוניינת לבנות על היחסים החזקים בין מדינות האזור, בעוד שיפן מעוניינת להוסיף חברות נוספות לאיחוד, כולל הודו, אוסטרליה וניו זילנד. ראש ממשלת אוסטרליה קווין ראד הציע איחוד אסייתי-פסיפי שחייב לכלול גם את הודו וארצות הברית.

סין גם המשיכה במאמציה לחזק את כוחה האזורי. ראש הממשלה הסיני וון ג'י באו אמר שכמעט הושלם גיוס של מיליארד דולר, הסכום הראשון מתוך 10 מיליארד דולר שהובטחו לקרן ההשקעות סין ASEAN שאמורה להתחיל להשקיע בתשתיות בדרום-מזרח אסיה עד סוף השנה.

במשך שלושת ימי הוועידה, שנערכה בעיירת חוף מדרום לבנגקוק, דנו מנהיגי האזור גם בתכנית הגרעין של צפון קוריאה, יחסי מסחר, ביטחון, זכויות אדם, טיפול באסונות, ואקלים. ביום שישי הודיעו המשתתפות על הקמת גוף שיפקח על זכויות אדם, אך מומחים הטילו ספק ביכולתו ליצור שינוי משמעותי בנושא.

בנוסף, ה ASEAN הודיע אתמול שהוא "בדרך" לבטל את המכסים על רוב המוצרים הנסחרים בין מדינות האזור עד לתחילת השנה הבאה, כחלק המאמץ להפוך לאזור כלכלי דוגמת האיחוד האירופי, אך ללא מטבע אחד, עד שנת 2015. מלבד תאילנד, שאר חברות ה ASEAN הן ברונאי, קמבודיה, אינדונזיה, לאוס, מלזיה, מיינמאר, הפיליפינים, ויאטנם וסינגפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully