וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל בהר הבית: "נגיב ביד קשה"

איילה חננאל, פנחס וולף וניר יהב

25.10.2009 / 14:50

רב ניצב דודי כהן הגיע למתחם ההר, בו התחדשו הבוקר העימותים, והצהיר: "המשטרה תיאבק במסיתים מהתנועה האיסלמית, שמנהיגיה קראו להפר את הסדר". זמן קצר לאחר מכן נעצר מספר 3 בתנועה. א-סאנע: "ישראל מתגרה במיליארד מוסלמים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב דודי כהן, כינס היום (ראשון) מסיבת עיתונאים סמוך להר הבית והתייחס למהומות שהתחדשו הבוקר בהר. "המשטרה תיאבק במסיתים מהתנועה האיסלמית, שמנהיגיה קראו אתמול להפר את הסדר בהר. המשטרה תנהג ביד קשה נגד המתפרעים והמסיתים במהלך כל השבוע".

כהן עדכן כי "בשלב זה הר הבית נקי ממתפללים בעקבות יידוי האבנים לעבר השוטרים". המפכ"ל סיפר כי אמש קיים הערכת מצב בה הוחלט להשאיר את המתחם פתוח למבקרים. "המדיניות שלנו היא להשאיר את הר הבית פתוח לכל המתפללים והמבקרים, יהודים וערבים כאחד. המשטרה תתמודד בצורה יצירתית עם התנועה האיסלמית", הוסיף.

חבר הכנסת טאלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) התייחס אף הוא למהומות. לדבריו "ישראל מתגרה במיליארד מוסלמים, שלא יהססו להגן על מסגד אל-אקצא בגופם. משטרת ישראל מאפשרת לגורמים קיצונים לחלל את מסגד אל-אקצא ובכך יוזמת מהומות מיותרות, שגובות מחיר כבד של פצועים ושפיכות דמים. מסגד אל-אקצא הוא מקום קדוש למוסלמים ותפקידה של המשטרה לשמור עליו ולמנוע את חילולו. המצב באל-אקצא עלול להידרדר עד כדי אובדן שליטה וכל האחריות וההשלכות לכך מוטלות על ממשלת ישראל".

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) אמר לוואלה! חדשות כי יש לשנות את מדיניות ישראל כלפי נוכחות יהודים בהר הבית. "זכות יהודי להתפלל בהר הבית, ולא רק לבקר במקום, ואני לא מוכן לקבל טענה שאם יעלו להר הבית יהיו פרעות. לא כל איום של שייח' מאום אל פאחם (הכוונה לראאד סלאח) שהוא אנטי יהודי ואנטי מדינת ישראל, צריך לתת בנו מורך לב. אם צריך להכניס אותו לכלא שוב - שייכנס לכלא. מבחינתי, יותר טוב לגרש אותו מהארץ כי הוא מסית ומדיח".

"מצד שני", הסתייג שנלר, "צריך לזכור שעליה להר הבית היא לא עניין טכני, וצריך להבין שיש אינטרסים לאומיים נוספים סביב אותו עניין, כמו ביטחון והקשר עם הוואקף ועם ירדן. זו הדילמה הגדולה".

גם ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) הביע מורת רוח מהסטטוס קוו הנוכחי בהר. "אני חרד מההפרה החמורה של זכויות בהר הבית המתבטאת בחיפושים משפילים, סגירת הר הבית בפני יהודים ועוד ביטויים של מדיניות גזענית הנובעת מכניעה מסוכנת לאלימות. על משטרת ישראל להפסיק את ההתנכלות ליהודים ולהתמקד בדיכוי הפורעים המאיימים על שלום הציבור", אמר בן ארי.

שוטר מביט על פלסטינים מכבים שריפה בעיר העתיקה בירושלים. רויטרס
שלושה שוטרים נפצעו במהומות/רויטרס

תשעה שוטרים נפצעו באורח קל במהלך ההתפרעויות הבוקר בהר הבית. שניים מהפצועים טופלו במקום וחזרו לפעילות, והשלישי פונה במצב קל לבית החולים הדסה עין כרם. מהמשטרה נמסר כי ידויי האבנים בתוך המסגד פסקו, וכוח משטרה נמצא מחוץ למסגד. השוטרים מפנים בשעה זו את המתפללים בהר הבית, והאזור ייסגר לכניסת מתפללים נוספים.

מפגינים פלסטינים במקום סיפרו כי כוחות גדולים של צבא ומשטרה פועלים להוצאת המתפללים ממסגד אל-אקצא. על פי המפגינים, במקום נשמעו הדי פיצוצים של רימוני גז שהושלכו, לטענתם, בתוך מסגד אל-אקצא.

בעקבות האירועים נעצרו עד כה 18 חשודים בהפרות סדר ותקיפת שוטרים. כמו כן, עצרה המשטרה ברחבת הר הבית את מחזיק תיק ירושלים ברשות הפלסטינית חאתם עבד אל-קאדר. במשטרה טוענים כי עבד אל-קאדר הפר את הסדר, תקף שוטרים וקרא למתפללים בהר הבית לצאת בתהלוכה. הוא נלקח להמשך חקירה במפלג המיעוטים ביחידה המרכזית של משטרת מחוז ירושלים.

לאחר מכן עצרו בלשי מפלג המיעוטים ביחידה המרכזית של משטרת מחוז ירושלים, את עלי אבו-שייחה, מס' 3 בפלג הצפוני של התנועה האיסלמית. אבו-שייחה נעצר בסמטאות העיר העתיקה, לאחר שהפר על פי החשד את הסדר במקום. מדובר במעצר השני של אבו-שייחה בתוך שבועיים.

(עדכון ראשון: 11:45)

תושב מזרח ירושלים מנסה לכבות שריפה בזמן מהומות בהר הבית. רויטרס
"משטרת ישראל מאפשרת לגורמים קיצונים לחלל את מסגד אל-אקצא ובכך יוזמת מהומות מיותרות"/רויטרס
פלסטיני משליך לבנה בזמן מהומות בהר הבית אוקטובר 2009. רויטרס
"בשלב זה הר הבית נקי ממתפללים בעקבות יידוי האבנים לעבר השוטרים"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully