וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה ואגורה תשנו את העולם

רינה וייסגלס הלקין

25.10.2009 / 10:46

"עיגול לטובה" מאפשרת לכם לעגל את השכר החודשי או את חיוב האשראי, ולתרום את האגורות שהצטברו. התרומה עוברת לעמותות על פי בקשת התורם, ורק לכאלה שנמצאו ראויות

נראה אתכם מוצאים שקל או עשר אגורות על הרצפה ולא מרימים. הרי לא צריך להיות משורר כדי לצטט את המשפט שמתגלגל כמו מטבע מדור לדור - "מי שלא מרים אגורה, לא שווה אותה". מבלי להכיר את עברו של היזם האנגלי ריי טיילור, סביר להניח שהוא שמע את האמרה הזו לא מעט. במשך עשר שנים הוא הסתובב בעולם עם סטארפ חברתי- לקחת את סכומי הפעולות הכלכליות של אנשים כגון: קניות, תשלום חשבונות, תלושי משכורת ועוד ולעגל אותם בכמה אגורות בודדות, לסכום הקרוב. בדרך זו יש פוטנציאל לצבור המון כסף שמבחינת התורם זו תרומה זעירה. למה תורם? ברור, כי הכסף המצטבר יעבור לעמותות שונות בתחומים שונים מידי חודש.

מפגש גורלי

טיילור זכה להרבה תמיכה על הרעיון אבל רק כאשר פגש את אורני פטרושקה, יהושוע אגסי ויעקב בורוק, הרעיון קרם עור וגידים והפך לפני שנה לעמותה בשם "עיגול לטובה". "הם נפגשו בכנס בקיץ 2007", משחזרת ורד שביט-מזור מנהלת "עיגול לטובה", "פטרושקה מייד לקח על עצמו לעזור להקים את הארגון במטרה להפוך אותו עולמי תחת השם "round up". המטרה היא שישראל תשמש כפיילוט, הסנונית ראשונה לארגון בינלאומי".

ואיך הולך?

"נכון להיום מי שמאפשרת ללקוחותיה לעגל את סכומי הרכישה שלהם בכרטיס האשראי זו "לאומי קארד", אבל חברות אשראי נוספות הביעו היענות. זה דורש השקעה טכנולוגית מבחינתן, אבל יש נכונות. בנוסף, חברת, "חילן- טק" המתמחה במערכות שכר, הצטרפה למיזם ומאות עובדים במשק יכולים לעגל את משכורתם כלפי מטה ולתרום מידי חודש בין 5 ש"ח ל20 ש'. החל מספטמבר עובדי "מטריקס" הצטרפו וישנן חברות נוספות בדרך".

רגע, דיברנו על אגורות..

"כשמדובר ברכישות חודשיות מצטברות בכרטיס אשראי, דיי בעיגול של אגורות בודדות לכול רכישה על מנת לצבור כמה שקלים בסוף החודש. כיוון ששכר הוא חודשי, הסכום הוא חד פעמי בשקלים. אבל איך שאת לא הופכת את זה, מדובר בסכומים שכל אחד יכול לעמוד בהם. העיגול הוא תמיד לשקל הקרוב, אם רכשת ב 1.76 ש' תחויבי ב40 אג' יותר. כך שזה גג 99 אגורות לרכישה. בממוצע יוצא שכול אדם תורם 4 ש' בחודש, מה שמאפשר לאנשים לתרום סכומים זעירים ולהיות חלק ממשהו גדול ומשמעותי".

טוהר מידות

הכוונה במשהו גדול ומשמעותי הוא היכולת לתרום בכל חודש לארגונים שונים מתוך "תפריט" עשיר ומגוון של עמותות המפורטות באתר "עיגול לטובה". "היה לנו חשוב לאפשר לתורם לתרום בצורה מושכלת ונוחה", מדגישה שביט-מזור. "יש בידינו רשימה הכוללת 41 עמותות שהולכת וגדלה והתורם בוחר עד שלושה יעדים או תחומים אותם הוא יכול לשנות כראות עיניו".

אגורות הבנו, מה הכוונה ביעדים או תחומים?

"התורם יכול להחליט שהוא רוצה שהכסף יעבור לתחום למשל "איכות סביבה", "אנשים עם מוגבלות" ועוד, ואז הכסף נחלק שווה בשווה בין כל העמותות תחת התחום הזה. או לחלופין הוא יכול לבחור שהכסף יעבור לעמותה מסוימת. הכסף מועבר ללא שום "דמי תיווך" או הפרשה ל"עיגול לטובה" כמובן".

לא במקרה שביט - מזור מדגישה שהעמותה נקייה מלשלשל סכומים לכיסה, גם על העמותות ש "מתקבלות" ל"עיגול לטובה" להוכיח שקיפות וטוהר מידות: "יש לנו ועדה מיוחדת בראשות השופט בדימוס מאיר שמגר שבודקת כל עמותה, כך שרק הראויות נכנסות לרשימה. עוד בטרם הוועדה, על העמותה לעבור את אישורה של ארגון "מידות" הבודקת את השקיפות והנכונות לתת מידע של ארגונים ללא מטרות רווח. אני יכולה להגיד לך שהיו הרבה פניות של עמותות אבל לא כולן היו ראויות מבחינתנו".

למשל?

"למשל, עוד לא מצאנו עמותה שעוסקת בבעלי חיים שעברה את מידת השקיפות. הוועדה הציבורית שלנו שריינה מקום מראש עבור תחום בעלי החיים ולצערנו טרם נמצאו עמותות מתאימות".

ישראלים אוהבים ילדים

מסתבר, שגם מבחינת הישראלים, לא כל העמותות ראויות, ולתורם הישראלי יש העדפות ברורות. "כיום מספר התורמים ל"עיגול לטובה" עומד על כמה אלפים כאשר גילינו שישנה העדפה ברורה לתרום לתחום שלם מאשר לעמותה מסיימת", מפרטת שביט-מזור "התחום שמקבל הכי הרבה תרומות הוא "ילדים ונוער בסיכון" וגם "נשים במצוקה" והתחום שזוכה למעט התגייסות הוא "תרבות ופנאי".

וכמה כסף מצטבר לתרומה?

"מדובר בעשרות אלפי שקלים מידי חודש, כאשר כמובן הפוטנציאל עוד אדיר. השאיפה היא להתרחב ולאפשר לאנשים לתרום כמה שקלים מידי חודש דרך חשבון חודשי בסלולר, עוד כרטיסי אשראי וכדומה. יש לאן להתפתח ואנחנו מאמינים ברצון של האנשים לתרום, בטח כאשר הדרך היא קלה, לא דורשת רמת מעורבות גבוהה ולא סכומים גבוהים".

במילים אחרות- קניינים כפייתיים זה הזמן להרים את הכפפה, לא רק לרכוש אותה?

"ללא ספק אחד הדברים היפים במסר שלנו הוא שבזמן שאתה עושה משהו לעצמך אתה עושה משהו למען החברה. זה נותן הרגשה טובה, ממרק את המצפון, או כמו שהסיסמה שלנו אומרת- פשוט לעשות טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully