וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת ענק: סבן מוכר את חלקו בבזק

אמיר טייג

23.10.2009 / 8:15

ביום רביעי בלילה החלה להתגבש אחת מעסקות הענק במשק: לדה-מרקר נודע כי שאול אלוביץ', שהפסיד באחרונה במכרז על פרטנר, ירכוש את השליטה בבזק מידי חיים סבן תמורת שבעה מיליארדי שקלים

ארבע שנים בדיוק לאחר שרכשו את השליטה בבזק, קבוצת איפקס-סבן-ארקין תמכור את כל אחזקותיה בקבוצת התקשורת הגדולה בישראל לשאול אלוביץ', תמורת 7 מיליארד שקל - כך נודע ל-TheMarker.

בעסקה, שהחלה להתגבש ביום רביעי בלילה, ימכרו בעלי בזק 30.7% ממניות החברה. הצדדים מקיימים מגעים מתקדמים והעסקה עדיין לא נסגרה. הערכות הן שאלוביץ' ישלם פרמיית שליטה של אחוזים בודדים. מימוש העסקה תלוי בקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד התקשורת.

קבוצת סבן-איפקס-ארקין מורכבת מחיים סבן, קרן איפקס ומורי ארקין. הקבוצה זכתה במכרז שערכה המדינה ב-2005 על 30.4% ממניות בזק.

הקונה הצפוי, אלוביץ', מחזיק כיום באמצעות חברת יורוקום בשליטה על 012 סמייל וכן ב-32% מחברת הלוויין yes. בנוסף, מחזיק אלוביץ ב-57% מחברת הלוויין חלל תקשורת, מפעילת הלוויינים עמוס.

012 צפויה לפרוש ממכרז מירס

רכישת השליטה בבזק על ידי אלוביץ' עשויה לגרום לשינוי מפת השליטה בשוק התקשורת הישראלי - זאת משום שאלוביץ' ייאלץ למכור את אחזקותיו הצולבות בתחום התקשורת כדי לקבל אישור הממונה על ההגבלים העסקיים לרכישת בזק.

המועמדת הטבעית לרכישת 012 סמייל היא חברת הסלולר פרטנר - שנמצאת גם היא בימים אלה בתהליך העברת השליטה לידי אילן בן-דב.

אלוביץ' ייאלץ גם למכור את אחזקותיו ב-yes. כיום מחזיקה בזק ב-49% מ-yes, וכן אופציה לרכישת 8% נוספים. במשך שנים מנסים בזק ואלוביץ' לפרק את השותפות בחברת הלוויין, אך לפי פסיקת בית המשפט העליון, בזק אינה יכולה להשתלט על yes. רכישת השליטה בבזק על ידי אלוביץ' תביא למצב שבו השליטה ב-yes ובבזק תהיה בידי גוף השקעה אחד. מצב זה עשוי לעורר את התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים, וייאלץ את אלוביץ' למכור את yes.

לעסקת מכירת השליטה בבזק תהיה השלכה גם על המכרז למכירת השליטה במירס, שנערך בימים אלה. 012 סמייל היא אחת משלוש המתמודדות במכרז. אם תתממש רכישת בזק על ידי אלוביץ' - ששולט ב-012 סמייל - צפויה חברת האינטרנט והשיחות לחו"ל לפרוש ממכרז זה. אם זה יקרה, יישארו בו רק שני מתמודדים: המשקיע הצרפתי פטריק דרהי, בעל המניות הגדול ב-33%) HOT), וחברת הסלולר פלאפון, מקבוצת בזק.

באוגוסט פרש אלוביץ' מהמכרז לרכישת פרטנר. הוא ובן-דב הגיעו לישורת האחרונה במכרז, אך אלוביץ' החליט לפרוש בשל דרישת המוכרת, האצ'יסון, לקנס ביטול עסקה בהיקף גבוה מאוד של 500 מיליון שקל. אלוביץ' חשש כי לא יצליח לקבל את כל האישורים הרגולטוריים בזמן כדי להימנע מקנס זה.

גם בעסקת פרטנר נחשף אלוביץ' לסוגיית ההגבלים העסקיים בשל אחזקותיו הצולבות בשוק התקשורת - כלומר ב-012 סמייל וב-yes. ככל הנראה, תנאי העסקה שהתגבשה בינו לקבוצת אייפקס-סבן-ארקין מקלים יותר ומעניקים לו זמן רב יותר להשיג את האישורים הרגולטוריים הנדרשים.

עוד לפני רכישת פרטנר היה אלוביץ' מועמד לרכישת בזק. בעבר הוא אף התעניין בחברה וכבר ניהל מגעים עם בעלי השליטה הנוכחיים.

גרפים בזק. TheMarker
גרפים בזק/TheMarker

ההון העצמי הדרוש: 2.5 מיליארד שקל

אם העסקה תיסגר, היא תזניק את אלוביץ' לחזית שוק התקשורת המקומי. לחזית זו הצטרף באחרונה בן-דב, גם הוא דמות מוכרת בשוק התקשורת שעשה קפיצת מדרגה מהותית עם ביצוע העסקה.

בן-דב ואלוביץ' עשו את הונם מאותו מקור: ייבוא מכשירי סלולר לישראל. אלוביץ' מחזיק ביורוקום-נוקיה, יבואנית מכשירי נוקיה, ובן-דב מחזיק בסאני, יבואנית מכשירי סמסונג. תחום רווחי זה הניב לשניהם הון עצמי מספיק כדי לבצע השקעות בסדר גודל של בזק ופרטנר.

כדי לרכוש את מניות השליטה בבזק נדרש אלוביץ' לגייס כ-7 מיליארד שקל. על-פי המתרחש בחודשים האחרונים בשוק האשראי, אפשר להניח כי יוכל לקבל שיעור מימון זר גבוה יחסית - של 60% לפחות מהעסקה. בפניו עומדת האפשרות לגייס סכום זה באמצעות שוק ההון, כפי שעושה בימים אלה בן-דב. ייתכן כי יממן את העסקה באמצעות חוב בנקאי, בדומה לדרך המימון המקורית של איפקס, סבן וארקין. בכל מקרה יהיה על אלוביץ' להעמיד כ-2.5 מיליארד שקל כהון עצמי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גרפים בזק. TheMarker
גרפים בזק/TheMarker

תחילת היציאה

בשלושת החודשים האחרונים בוצעו ארבע עסקות גדולות במניות בזק. קבוצת השליטה מכרה בשתי עסקות כ-10.6% ממניות החברה. מיד לאחר מכן מכר כונס הנכסים של גד זאבי כ-10.3% בשתי עסקות הפצה נפרדות. המניות שהופצו למוסדיים מקומיים נקלטו היטב בשוק ולא השפיעו לרעה על מחיר מניית בזק, המשייט בימים אלה בשיא של כל הזמנים.

באוגוסט ובספטמבר ביצעו בעלי השליטה שתי עסקות נוספות שבהן מכרו כ-10.6% ממניותיהם תמורת 1.9 מיליארד שקל. ככל הנראה, מהלך זה סימן את דרך היציאה של קבוצת השליטה מבזק.

במאי 2005 ערכה המדינה מכרז שבו התמודדו שלוש קבוצות על רכישת בזק. קבוצת איפקס-סבן-ארקין זכתה במכרז שאול אלוביץ' הוא דמות מוכרת מאוד בשוק התקשורת הישראלי. בעשור האחרון הוא ניסה כמה פעמים להגדיל את השקעותיו בתחום התקשורת. ב-1998 התמודד על מכרז פרטנר, אך לבסוף הסתפק באחזקות נמוכות יחסית של עד 6% בחברה.

ב-2000 ניסה להקים עם סלקום מיזם בשם אופק, שבו ביקש להתחרות בבזק. מיזם זה נגנז בסופו של דבר, בשל חוסר כדאיות, לאחר שעלה לאלוביץ' על-פי הערכות כ-30 מיליון דולר.

מעט לאחר מכן ניסה אלוביץ' לרכוש את בזק, אך גם זה לא הסתייע. עם זאת, הוא הקים עם בזק את חברת הלוויין yes, שבה הוא מחזיק עד היום 32%. באוגוסט האחרון התמודד על רכישת השליטה ההשקעה של קרן איפקס, חיים סבן ומורי ארקין בבזק נחשבת לאחת הגדולות והמוצלחות ביותר שבוצעו בישראל. בעלי השליטה בבזק רשמו רווח לפני מס של יותר מ-300% על השקעתם בבזק מאז שרכשו את השליטה בה באוקטובר 2005.

במשך השנים שבהן החזיקו בבזק הוציאו בעלי השליטה מהחברה דיווידנד אדיר של 7.9 מיליארד שקל - מתוכם כ-2.6 מיליארד שקל זרמו לכיסם. בנוסף, מחיר מניית בזק זינק בתקופה זו פי 2.24 - כלומר, הקבוצה רשמה רווח לפני מס של 4.9 מיליארד שקל, שהתחלק לפי מפתח האחזקות.

חיים סבן וקרן איפקס הבריטית הרוויחו 2.21 מיליארד שקל כל אחד, ומורי ארקין, הבעלים לשעבר של חברת התרופות אגיס, הרוויח כ-490 מיליון שקל מהשקעתו בבזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully