וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים: הכללית תממן לחולה טיפול שאינו בסל

נעמה טלמור

22.10.2009 / 20:33

בית הדין לעבודה קבע כי קופת החולים תחזיר את עלות הטיפול היקר, שאינו כלול בסל התרופות, גם לאחר שהחולה כבר שילם עליו מכיסו. "אסור היה על הוועדה להתעלם מיעילות הטיפול"

בחודש מאי האחרון אישר ה- FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקאי, את התרופה אווסטין, המשמשת לטיפול בסרטן המוח, וכן לטיפול בסוגים מסויימים של סוגי סרטן נוספים. בישראל האווסטין עדיין אינה נכללת בסל התרופות, למעט עבור חולי סרטן המעי הגס.

ד"ר סלמן ראכד, רופא שיניים תושב הכפר ירכא, לקה בגידול ממאיר במוח, וחדל להגיב לטיפול הרשום בסל התרופות למחלתו. הרופאה שטיפלה בו המליצה לו על טיפול בתרופת האווסטין, וד"ר ראכד החליט לממן את הטיפול בתרופה מכיסו, ובמקביל פנה לעמותת "קרן דולב לצדק רפואי". בסיוע קרן דולב פנה ד"ר ראכד אל ועדת החריגים של קופת חולים כללית כדי לקבל אישור לסיוע במימון התרופה.

לטענת קרן דולב קופת החולים הכללית דחתה את הפנייה, בנימוק שאין להתחשב בתוצאות הטיפול שהושג במימון עצמי של ראכד. כמו כן קבעה הוועדה כי "עלות הטיפול לכל מי שנמצא במצבו של ד"ר סלמן ראכד, תטיל עליה מעמסה בלתי מתוקצבת של 10 מיליון שקלים", נמסר מקרן דולב.

לאחר שפנייתו לוועדה נענתה בשלילה החליט ד"ר ראכד להגיש תביעה לבית הדין לעבודה, באמצעות עורכי הדין המתנדבים גלעד רוגל ונטלי וידל. בתביעה נטען שאין להעניש את ד"ר סלמן על כך שבחר במימון עצמי של הטיפול על ידי מימוש חסכונות חייו, ועל כך שלא רצה להישאר ללא טיפול.

בית הדין, בראשות השופטת לאה גליקסמן, קיבל את התביעה, וקבע כי התנהלות ועדת החריגים של הכללית הייתה רצופה ב"פגמים מהותיים" הפוסלים אותה. עוד קבע בית הדין כי "אסור היה על הוועדה להתעלם מיעילות הטיפול", וכן קבע כי טענותיה התקציביות לא התבססו על תחשיב מפורט ושקוף. לבסוף הורה בית הדין לוועדה לדון מחדש בעניינו של ד"ר ראכד, תוך שהוא מחייב את הכללית להחזיר לו את הכספים שהוציא לרכישת התרופה החל מיום הגשת התביעה, וכן להמשיך ולממן לו את הטיפול באווסטין עד להכרעה הסופית בעניינו.

מקופת חולים כללית נמסר כי "מדובר בסוגיה ערכית בה בית הדין העדיף עמדה השונה מהתפיסה השוויונית המקובלת על משרד הבריאות וקופות החולים. אנו נלמד את פסק הדין ונשקול צעדינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully